מאמר זה הוא למעשה המשך למאמר: "האם הצדיקים מכפרים במיתתם?" ואשר בו עסקנו בהשקפה הזרה שהחדירו המינים לתורת האמת לפיה הקב"ה עלול להעניש בחומרה רבה בני אדם מסוימים לא כעונש וייסורים להם, אלא כעונש וייסורים לאומה בכללותה. ובמלים אחרות, לפי השקפת חכמי-יועצי-אשכנז הארורים שראינו במאמר שם, הקב"ה מייסר את הצדיקים כדי שיכַפרו בייסוריהם על עוונות העם כולו ובכך הם למעשה מצילים את העם מכליה...
במאמר הראשון התמקדנו בעיקר בשאלה האם הצדיקים מכפרים במיתתם על עם-ישראל? ובמאמר הזה נתמקד בבחינת השאלה האם הצדיקים מכפרים בחייהם על עם-ישראל? מאמר זה נכתב בעקבות שאלה ששאלני ידידי ר' נאור טויטו הי"ו, והנה לפניכם שאלתו:
אחת ההשקפות המשובשות שהחדירה הקבלה הזרה אל היהדות, בדומה לנצרות, היא בכוחו של "הצדיק" לכפר על עוונות הדור, והם מביאים ראיה לדבריהם מנבואת יחזקאל:
"וְאַתָּה שְׁכַב עַל צִדְּךָ הַשְּׂמָאלִי וְשַׂמְתָּ אֶת עֲוֺן בֵּית יִשְׂרָאֵל עָלָיו, מִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר תִּשְׁכַּב עָלָיו תִּשָּׂא אֶת עֲוֺנָם. וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ אֶת שְׁנֵי עֲוֺנָם לְמִסְפַּר יָמִים שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְתִשְׁעִים יוֹם, וְנָשָׂאתָ עֲוֺן בֵּית יִשְׂרָאֵל. וְכִלִּיתָ אֶת אֵלֶּה וְשָׁכַבְתָּ עַל צִדְּךָ הַיְמָנִי שֵׁנִית, וְנָשָׂאתָ אֶת עֲוֺן בֵּית יְהוּדָה אַרְבָּעִים יוֹם, יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה נְתַתִּיו לָךְ" (ד, ד–ו).
וכן מדברי הגמרא בסנהדרין (לט ע"א) שם נדונו הפסוקים הללו על דרך הדרש:
"מנהגו של עולם, מלך בשר ודם שסרחה עליו מדינה: [א] אם אכזרי הוא – הורג את כולן; [ב] אם רחמן הוא – הורג חציים; [ג] אם רחמן מלא רחמים הוא – מייסר את הגדולים שבהן בייסורין, אף כך הקב"ה – מייסר את יחזקאל כדי למרק עוונותיהם של ישראל".
וכן מדברי הגמרא במסכת סוכה (מה ע"ב):
"אמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחאי: יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה, ואילמלי [=ואם היה] אלעזר בני עמי – מיום שנברא העולם ועד עכשיו, ואילמלי [=ואם היה] יותם בן עוזיהו עִמָּנוּ – מיום שנברא העולם עד סופו".
לכאורה, ההשקפות שעולות משלושת המקורות הללו סותרות את יסוד תורתנו, שאין הקב"ה מעניש אדם אם אינו ראוי לכך. אם כן, כיצד ניתן להסביר וליישב את ה"ראיות" הנ"ל?
תשובתי
להלן אתייחס לכל אחד משלושת המקורות שצוטטו לעיל, אחל בעניין האמור ביחזקאל:
עלינו להקדים וללמוד כי בפרק הנדון ביחזקאל (פרק ד) מובאים כמה מעשים שיחזקאל נצטווה לעשות כדי להעביר מסר לעם-ישראל בבבל ובארץ-ישראל שהחורבן בוא יבוא. בין המעשים הללו הייתה השכיבה על צד שמאל (רמז למלכות ישראל שהייתה מצפון) ואשר נועדה לסמל את עוון בית-ישראל, וכן השכיבה על צד ימין (רמז למלכות יהודה שהייתה בדרום) שנועדה לסמל את עוון בית-יהודה. השכיבה נועדה להעביר מסר על מספר השנים הרב שבהן חטאו מלכות-ישראל ומלכות-יהודה לה' יתעלה. על כל שנה שחטאו מלכות-ישראל ומלכות-יהודה נצטווה יחזקאל לשכב יום אחד על צד שמאל או ימין, וזאת כאמור, כדי להעביר מסר לעמֵּנו על עוצמת החטאים והפשעים והעוונות החמורים אשר בגינם בוא-יבוא החורבן הנורא והסופי.
יתר-על-כן, לא יעלה על הדעת שיחזקאל כיפר בשכיבתו על צדדיו על עוון ישראל או יהודה, שהרי מלכות-ישראל חרבה זמן רב לפני תחילת נבואתו (כ-130 שנה לפני שהוא החל את נבואתו), וגם מלכות-יהודה חרבה ברובה לפני שהוא החל להתנבא על עם-ישראל, שהרי יחזקאל החל להתנבא על עם-ישראל פחות מעשר שנים בסך-הכל לפני חורבן הבית הראשון. נמצא אפוא שכל מעשיו שתוארו, נועדו לשמש כסמלים ולהעביר מסרים חשובים לעם-ישראל אשר גלה לבבל, וכן לעם היושב בציון, על רוב חטאיהם ועל בואו הבלתי-נמנע של החורבן.
כעת נמשיך לדרשת חז"ל בגמרא מסכת סנהדרין לט ע"ב, והנה לפניכם האמור שם:
"אמר ליה ההוא מינא לרבי אבהו: אלהיכם גחכן הוא דקאמר ליה ליחזקאל: 'שְׁכַב עַל צִדְּךָ הַשְּׂמָאלִי' וכתיב: 'וְשָׁכַבְתָּ עַל צִדְּךָ הַיְמָנִי'. אדהכי והכי אתא ההוא תלמידא, אמר ליה: מאי טעמא דשביעתא? אמר ליה: השתא אמינא לכו מילתא דשוויא לתרוייכו: אמר הקדוש-ברוך-הוא לישראל: זרעו שש והשמיטו שבע, כדי שתדעו שהארץ שלי היא, והן לא עשו כן, אלא חטאו וגלו. מנהגו של עולם, מלך בשר ודם שסרחה עליו מדינה: [א] אם אכזרי הוא – הורג את כולן; [ב] אם רחמן הוא – הורג חציים; [ג] אם רחמן מלא רחמים הוא – מייסר הגדולים שבהן בייסורין. אף כך, הקדוש-ברוך-הוא מייסר את יחזקאל כדי למרק עונותיהם של ישראל".
ובכן, יש סתירה פנימית חריפה מאד בתשובתו של רבי אבהו: בראש דבריו הוא קובע שעם-ישראל חטא וספג על חטאו את העונש החמור מכולם: גלות, שמשמעהּ חורבן ואלפי מיתות משונות, ובמלים אחרות, הנביאים אינם מכפרים על עוון הדור. אך מיד לאחר מכן הוא אומר דברים שמהם עולה שהקב"ה מייסר את הגדולים כדי למרק את עוונותיהם של ישראל.
איך אפשר להבין את הסתירה הפנימית הזאת? ובכן, יש רק דרך אחת ליישב את דברי רבי אבהו: הייסורים שהקב"ה מייסר את הנביאים אינם ייסורים שממרקים את עוונותיהם של ישראל, שהרי ישראל גלו! אלא, הייסורים האמורים הם השליחות הקשה ששולח בה ה' את הנביאים ושאר המוכיחים לדורותיהם שסובלים עוינוּת וניסיונות מאד קשים: "וְלַמּוֹכִיחַ בַּשַּׁעַר יְקֹשׁוּן וַיַּטּוּ בַתֹּהוּ צַדִּיק" (יש' כט, כא), "שָׂנְאוּ בַשַּׁעַר מוֹכִיחַ וְדֹבֵר תָּמִים יְתָעֵבוּ" (עמוס ה, י), "וְתוֹעֲבַת רָשָׁע יְשַׁר דָּרֶךְ" (מש' כט, כז). שליחותם הקשה הזו של הנביאים והמוכיחים נועדה לעורר את עם-ישראל לתשובה שלמה לפני ה' יתעלה, והתשובה הזו, אם תבוא מצד ישראל, היא זו אשר עשויה למרק את עוונותיהם של ישראל. נמצא, שקשיי מסירת הנבואה או התוכחה וההתמודדות עם הרשעים והחטָּאים הן-הן ייסורי אנשי האמת, והייסורים הללו, אם עם-ישראל יבחר לשוב בתשובה שלמה לפני ה' יתעלה, יהיו הגורם העקיף למירוק עוונותיהם של ישראל, כי הגורם הישיר הוא אך ורק התשובה (ייסורי המוכיחים > תשובת העם > מירוק עוונות).
כלומר, כך יש להבין את הגמרא בסנהדרין: מלך אכזרי הורג את כולן, מלך רחמן הורג את חציים – ולעומת המלכים הללו, מלך רחמן כהקב"ה שולח את נביאיו השכם והערב בשליחויות מייסרות ומטלטלות כדי לעורר את עם-ישראל לתשובה: אם ישובו – עוונותיהם יתמרקו ולא יגלו מארצם, ואם לא ישובו – העונש הכבד יחול עליהם במלוא חומרתו. "וְשָׁלַח יְיָ אֲלֵיכֶם אֶת כָּל עֲבָדָיו הַנְּבִאִים הַשְׁכֵּם וְשָׁלֹחַ וְלֹא שְׁמַעְתֶּם וְלֹא הִטִּיתֶם אֶת אָזְנְכֶם לִשְׁמֹעַ" (יר' כה, ד).
והנה לפניכם כמה דוגמות לייסורי הנביאים:
"פִּתִּיתַנִי יְיָ וָאֶפָּת חֲזַקְתַּנִי וַתּוּכָל הָיִיתִי לִשְׂחוֹק כָּל הַיּוֹם כֻּלֹּה לֹעֵג לִי, כִּי מִדֵּי אֲדַבֵּר אֶזְעָק חָמָס וָשֹׁד אֶקְרָא כִּי הָיָה דְבַר יְיָ לִי לְחֶרְפָּה וּלְקֶלֶס כָּל הַיּוֹם, וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל, כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב הַגִּידוּ וְנַגִּידֶנּוּ כֹּל אֱנוֹשׁ שְׁלוֹמִי שֹׁמְרֵי צַלְעִי אוּלַי יְפֻתֶּה וְנוּכְלָה לוֹ וְנִקְחָה נִקְמָתֵנוּ מִמֶּנּוּ, וַייָ אוֹתִי כְּגִבּוֹר עָרִיץ עַל כֵּן רֹדְפַי יִכָּשְׁלוּ וְלֹא יֻכָלוּ בֹּשׁוּ מְאֹד כִּי לֹא הִשְׂכִּילוּ כְּלִמַּת עוֹלָם לֹא תִשָּׁכֵחַ, וַייָ צְבָאוֹת בֹּחֵן צַדִּיק רֹאֶה כְלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי" (יר' כ).
"גֵּוִי נָתַתִּי לְמַכִּים וּלְחָיַי לְמֹרְטִים פָּנַי לֹא הִסְתַּרְתִּי מִכְּלִמּוֹת וָרֹק, וַאדֹנָי יְיִ יַעֲזָר לִי עַל כֵּן לֹא נִכְלָמְתִּי עַל כֵּן שַׂמְתִּי פָנַי כַּחַלָּמִישׁ וָאֵדַע כִּי לֹא אֵבוֹשׁ, קָרוֹב מַצְדִּיקִי מִי יָרִיב אִתִּי נַעַמְדָה יָּחַד מִי בַעַל מִשְׁפָּטִי יִגַּשׁ אֵלָי, הֵן אֲדֹנָי יְיִ יַעֲזָר לִי מִי הוּא יַרְשִׁיעֵנִי הֵן כֻּלָּם כַּבֶּגֶד יִבְלוּ עָשׁ יֹאכְלֵם [...] הֵן כֻּלְּכֶם קֹדְחֵי אֵשׁ מְאַזְּרֵי זִיקוֹת לְכוּ בְּאוּר אֶשְׁכֶם וּבְזִיקוֹת בִּעַרְתֶּם מִיָּדִי הָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְמַעֲצֵבָה תִּשְׁכָּבוּן" (יש' נ); "וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַייָ אֱלֹהֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי וַיְבַקְשׁוּ אֶת נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ" (מ"א יט, יד).
ועתה לרש"י על דברי הגמרא: "אף כך הקב"ה – מייסר את יחזקאל [=מחריד את הנביא בנבואות זעם] כדי למרק עוונותיהם של ישראל", וזה פירושו: "לפטור – בזכותי, אני סובל כל עוונותיכם, ופוטרן מן הדין". רש"י הוא אפוא שורש הרעה, שהרי לפי דבריו הצדיק סובל את עוונות הדור ופוטרן מן הדין! וכמובן שמקור ההשקפה הרעה הזו הוא בנצרות, והיא אצלם מן המפורסמות, דהיינו שישוע מכפר על החוטאים ומצילם מייסוריהם ומדינה של גהינום. כלומר, לפי הנצרות המאמינים נזקקים ותלויים בישוע, כי בלעדיו אין כפרה ומילוט מאש הגהינום.
ועתה לאמור בגמרא מסכת סוכה (מה ע"ב), ותחילה נעיין בדברי המדרש שם:
"ואמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחי: יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה, ואילמלי [=ואם היה] אלעזר בני עמי – מיום שנברא העולם ועד עכשיו, ואילמלי [=ואם היה] יותם בן עוזיהו עִמנו – מיום שנברא העולם עד סופו. ואמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחי: ראיתי בני עלייה והם מועטין, אם אלף הם – אני ובנִי מהם, אם מאה הם – אני ובני מהם, אם שנים הם – אני ובני הם".
שימו לב, כלל לא נאמר במדרש הזה שיש בכוחו של בר-יוחי לשאת בעוון העם ולהתייסר בייסוריו, וכמו שמובא כידוע בשיטת הנצרות והחסידות. כמו כן, אם נתעקש לפרש את המדרש הזה כפשוטו נגיע בהכרח להזיית-מינות לפיה היה בכוחו של בר-יוחי למלט את החוטאים והפושעים מייסוריהם – והזיה זו מתנגשת באופן ישיר עם אחד היסודות היסודיים בתורה: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל" (דב' לב, ד). כמו כן, הבנתו כפשוטו גוררת להפיכתו של בר-יוחי לאלהים עלי אדמות, כאילו הוא זה אשר שופט את כל הארץ... ובורא-עולם הוא דיין האמת והצדק: "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?" (בר' יח, כה).
זאת ועוד, אם נתייחס למדרש הזה כפשוטו נגיע למסקנות חמורות מאד לגבי בר-יוחי, שהרי הוא אומר: "יכול אני לפטור את כל העולם כולו" וכו', ואם הוא יכול מדוע לא עשה כן?! ויתרה מזאת, וכי יעלה על הדעת שכוחו של בר-יוחי גדול מכוחו של משה רבנו ע"ה? שהרי עם-ישראל נענשו בעונשים כבדים וחמורים מאד במהלך מסעם במדבר – וכי גדול כוחו של בר-יוחי מכוחו של משה רבנו? ובכלל, איֵּה הענווה והצניעות? אני ואני ואני... פשוט מחליא.
אלא, האמת פשוטה וברורה: אסור באיסור חמור להבין את המדרש הזה כפשוטו! כלומר, כל כוונתו של בר-יוחי הייתה להעביר מסר לדורות על מיעוטם של אנשי האמת ותו לא, וגם בימינו ובכל דור ודור נדירים המה עד מאד, והמסר הזה נועד לעורר את אנשי האמת להכיר בייחודם ובערך עצמם, שלא חלילה ישקעו ביגון בשל בדידותם וריחוקם: "וּבַשְּׂרִידִים אֲשֶׁר יְיָ קֹרֵא" (יואל ג, ה), "עֲשֵׂה עִמִּי אוֹת לְטוֹבָה וְיִרְאוּ שֹׂנְאַי וְיֵבֹשׁוּ כִּי אַתָּה יְיָ עֲזַרְתַּנִי וְנִחַמְתָּנִי" (תה' פו, יז).
האם מותר לבקש מאדם חי שיתפלל עלינו?
לאחר כל הדברים האלה, נשאלתי כך: האם מותר לבקש מאדם חי שיתפלל עלינו? שהרי מצאנו במקורות שנביאים ואנשי מעלה נתבקשו להתפלל בעבור זולתם, והנה תשובתי:
מותר לבקש מאדם חי שיתפלל עלינו, אך אסור להתפלל אליו. הבקשה מאדם חי היא בגדר טובה של איש לרעהו, ואילו התפילה היא בגדר פולחן דתי. ברם, אם לבקשה מן האדם החי נלווית עבודת פולחן של שבח ורוממות או ייחוס כוחות נסתרים לאותו אדם – אף בקשה זו היא בגדר עבודה-זרה. וכל זאת רק ביחס לבקשה מאדם חי, אך ביחס למתים כל פנייה היא בהכרח בגדר עבודה-זרה מפני שמדובר בתפילה ובפולחן. "הֲלוֹא אֲנִי יְיָ וְאֵין עוֹד אֱלֹהִים מִבַּלְעָדַי אֵל צַדִּיק וּמוֹשִׁיעַ אַיִן זוּלָתִי, פְּנוּ אֵלַי וְהִוָּשְׁעוּ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ כִּי אֲנִי אֵל וְאֵין עוֹד" (יש' מה).
ובעניין עשיית מתווכים ומליצים לבורא-עולם, ראו: "השתלשלות העבודה-הזרה".
ולאחר כל זאת הוסיף ושאל השואל: 1) האם יש הבדל בין בקשה מאדם חי שיתפלל עלינו לבין בקשה שהוא יברך אותנו? 2) מה היא ברכה? 3) האם הפניה לאדם גדול שיתפלל עלינו או יברך אותנו היא לא סוג של מליץ בנו לבין ה' יתברך? ועל שאלותיו אלה השבתי כך:
1) מה שאמרתי לעיל נכון גם לגבי ברכות מבני אדם חיים; 2) ברכה היא מעין תפילה, איחול לטוב לאדם אחר; 3) מותר לפנות לאדם גדול שיברך אותנו או שיתפלל עלינו, אך בהתאם לתנאים שנאמרו לעיל, וכאמור, אם מייחסים לו "כוחות נסתרים" – מדובר בעבודה-זרה.
ברם, חשוב להבהיר, שאף שהאדם רשאי לבקש מאדם שנחשב לצדיק שיתפלל אל ה' שיכפר לו על עוונותיו ויושיע אותו מצרותיו, אין כל ערך לתפילת הצדיק ללא תשובה מצד האדם עצמו. העיקר הוא תשובת האדם, ובמקומות רבים בתורה ובספרי הנביאים היסוד הזה מודגש: "אִם תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם – טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ, וְאִם תְּמָאֲנוּ וּמְרִיתֶם – חֶרֶב תְּאֻכְּלוּ כִּי פִּי יְיָ דִּבֵּר" (יש' א, יט–כ). נמצא, שביאת האדם לצדיק והתחננוֹ אליו שיתפלל אל ה' בעבורו היא חלק מתהליך של הכנעת הלב והשפלת גאון ליבו של האדם עד שובו בתשובה שלמה. כלומר, הבקשה מהצדיק עשויה לבוא מאדם שמרגיש שהוא רחוק מאד-מאד מה' יתעלה, ובקשתו מהצדיק שיתפלל עליו, יחד עם תשובתו השלמה, מבטאת את שפלות רוחו ואפסותו בעיני עצמו.
ברם, הפיכת הצדיק לבעל יכולת פלאית שבאמצעותה הוא גורם לה' יתעלה שמו לכפר לרשע על כל פשעיו, היא בגדר סכלות ועבודה-זרה, כי מי שמאמין שללא תשובה, הצדיק יפתה את הקב"ה בתפילתו והוא יסלח לרשע על מעלליו, מאמין בזה למעשה כי יש כוח מאגי-אלהי ל"צדיק" להשפיע על מלך-מלכי-המלכים ולשחדו בדברים – ובזה הוא גם הופך את "הצדיק" לאליל שכל פנייה של רוממות ותחינה כלפיו הינה בגדר עבודה-זרה, וגם שולל את יסוד התשובה ונחיצותה, כאילו ניתן למרק את העוונות באמצעות פנייה למתווך וסרסור.
כמו כן, יש בהשקפה הרעה הזו גם הגשמה ומינות, כאילו הקב"ה נתון ללחצים חיצוניים וכפוף ללוביסטים דמיוניים (אשר כמעט תמיד הינם מכשפים ומינים המתעים את העם אחרי ההבל), שיש בכוחם להסית את ה' יתעלה לפי דמיונם: לעקם את דין האמת והצדק ולחוס על רשעים אכזרים שהרשיעו והתעללו בזולתם, וכל ייחוס מגרעת מוביל קל מהרה להגשמה. זאת ועוד, השקפה זו גם מדרדרת לכפירה בתורה שהעידה על יוצר הכל שכל דרכיו במשפט האמת והצדק, וכאמור: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא".
והנה עוד כמה פסוקים בעניין משפט הצדק של ה': "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?" (בר' יח, כה). "אֲנִי יְיָ חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת וְלָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו כִּפְרִי מַעֲלָלָיו"; "גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה אֲשֶׁר עֵינֶיךָ פְקֻחוֹת עַל כָּל דַּרְכֵי בְּנֵי אָדָם לָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו וְכִפְרִי מַעֲלָלָיו" (יר' יז, י; לב, יט). "כִּי אֲנִי יְיָ אֹהֵב מִשְׁפָּט" (יש' סא, ח). "וּפָקַדְתִּי עָלָיו דְּרָכָיו וּמַעֲלָלָיו אָשִׁיב לוֹ", "וְרִיב לַייָ עִם יְהוּדָה וְלִפְקֹד עַל יַעֲקֹב כִּדְרָכָיו כְּמַעֲלָלָיו יָשִׁיב לוֹ" (הושע ד, ט; יב, ג). "לָכֵן אַנֲשֵׁי לֵבָב שִׁמְעוּ לִי חָלִלָה לָאֵל מֵרֶשַׁע וְשַׁדַּי מֵעָוֶל, כִּי פֹעַל אָדָם יְשַׁלֶּם לוֹ וּכְאֹרַח אִישׁ יַמְצִאֶנּוּ, אַף אָמְנָם אֵל לֹא יַרְשִׁיעַ וְשַׁדַּי לֹא יְעַוֵּת מִשְׁפָּט" (איוב לד), "וַייָ צְבָאוֹת שֹׁפֵט צֶדֶק בֹּחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי" (יר' יא), "אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ" (תה' קז).
וברור שמטרת החדרת ההשקפה הרעה הזו היא שכנוע המונֵי התועים אחרי ההבל, לאחוז בהערצה לאותו "צדיק", להפוך אותו לאלהים עלי אדמות ולהרבות את חצרו – שהרי "הצדיק" מאפשר לבני האדם לשגות בכל החטאים הזימות והתועבות, ומגן עליהם מפני הייסורים! ו"צדיק" כזה, שמלבין את כל התועבות, ומוחק את כל הפשעים והעוונות, יהיה מבוקש וממומן מאד: "כִּי מִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם כֻּלּוֹ בּוֹצֵעַ בָּצַע וּמִנָּבִיא וְעַד כֹּהֵן כֻּלּוֹ עֹשֶׂה שָּׁקֶר" (ירמיה ו, יג).
"וְאַתֶּם סַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ הִכְשַׁלְתֶּם רַבִּים בַּתּוֹרָה שִׁחַתֶּם בְּרִית הַלֵּוִי אָמַר יְיָ צְבָאוֹת. וְגַם אֲנִי נָתַתִּי אֶתְכֶם נִבְזִים וּשְׁפָלִים לְכָל הָעָם כְּפִי אֲשֶׁר אֵינְכֶם שֹׁמְרִים אֶת דְּרָכַי וְנֹשְׂאִים פָּנִים בַּתּוֹרָה [מלעיטים ומזהמים את עם-ישראל בתורת מינות פרו-נוצרית ארורה]" (מלאכי ב, ח–ט).
מועדים לשמחה, מאמר חשוב מאד.
אפשר לפרש את ענין בר יוחאי שאמר שהוא יכול לפטור את העולם מן הדין כך- עם נלמד מתורתו ונקיימה אז ה' יפטור אותנו מן הדין כי אנו עושים את רצונו.
פרשייה חשובה נוספת שהמינים בדורנו תמיד מסלפים היא החרבת סדום ותפלת אברהם אבינו, שם נאמר" ולא תשא למקום למען חמישים הצדיקים בקרבה" כאילו מעצם שהיית הצדיקים בסדום הם מכפרים את עוונת הרשעים(עד כאן פירוש המינים).
אבל האמת ברורה עם יש צדיקים בסדום זה אומר שהרשעים לא פגעו בהם ואף עושים איתם כל מיני הטבות כמו משא ומתן, ואולי אם הצדיקים ישארו בסדום אז יש תקוה שהרשעים ילמדו מהם או יתחילו לקבל את תוכחתם.
כמו שיונה הנביא לא הועיל בעצם שהותו בנינוה אלא בזה שהשמיע את…