בהלכות תפילה פרק א הלכה ז כתוב שתיקנו סמוך לשקיעת החמה תפילת נעילה, לכאורה סמוך לשקיעה זה תחילת הזמן של תפילת נעילה.
ובפרק ג הלכה ו כתוב שצריך להשלים אותה סמוך לשקיעת החמה, משמע סמוך לשקיעה זה סוף הזמן.
לכאורה תחילת הזמן וגם סוף הזמן זה סמוך לשקיעה. בשונה משאר תפילות שיש מרווח בין תחילת הזמן לסוף הזמן.
אודה לביאור העניין, וגם מה הוא משך הזמן שנחשב סמוך לשקיעה.
תודה רבה
שלום וברכה,
ביחס לשקיעה ראה במאמר כאן. והנני נסמך בתשובתי לך על דברים שכתבתי שם.
ובכן, השקיעה השנה (תשפ"ה) הייתה בערך בשעה 18:30 דהיינו כעשרים דקות לפני צאת הכוכבים.
ולכן, הואיל ונאמר שיש להתפלל נעילה סמוך לשקיעה, וזמנה של נעילה הוא לא יותר מעשרים דקות, נראה לי שראוי להתחיל להתפלל את תפילת העמידה של נעילה בשעה 18:00, עם 10 דקות מרחב ביטחון.
לשאלתך מהו "סמוך לשקיעה", ובכן, נראה ברור שה"סמוך לשקיעה" הראשון הוא בערך בשעה 18:00 שהוא בהחלט בגדר "סמוך לשקיעה"; ואילו ה"סמוך לשקיעה" השני הוא בערך בשעה 18:20 וכפי שהוסבר, שגם הוא "סמוך לשקיעה". קצרו של דבר, ה"סמוך לשקיעה" הראשון הוא סמוך לשקיעה, אך עדיין נותר מרחב של זמן להתפלל את תפילת הנעילה, ואילו ה"סמוך לשקיעה" השני הוא סמוך מאד לשקיעה. וזכור נא שרבנו פסק את הלכותיו לנבונים וסמך עלינו שנבין את דבריו גם במקום שנדרש מעט שיקול דעת.
אגב, ציון ההלכה הראשון אינו מדויק, ולפי כתבי היד ההלכה שנזכרה היא בפרק א, הלכה ט.