נשאלתי האם מותר לאכול בפסח מן העוגיות הללו, ואם לא, האם מותר לקיימן בפסח כדי לאכלן לאחר הפסח?
ובכן, בהלכות חמץ ומצה (ה, ב) פוסק רבנו כך:
"חמשת מיני דגן אלו, אם לשן במי פירות בלבד בלא שם מים בעולם -- אינם באין לידי חימוץ; אלא אפילו הניחן כל היום עד שנתפח כל הבצק, הרי זה מותר באכילה: שאין מי פירות מחמיצין, אלא מסריחין. ומי פירות, הן כגון יין וחלב ודבש וזית ומי תפוחים ומי רימונים וכל כיוצא בהן משאר יינות ושמנים ומשקין, והוא שלא יתערב בהן שם מים בעולם; ואם נתערב בהן מים כל שהוא, הרי אלו מחמיצין".
ובכן, למיטב הבנתי העוגיות המפורסמות והוותיקות הללו נילושות ביין או במי פירות כאמור, ולכן הן לעולם אינן מחמיצות, ומותר לאכלן בפסח ולאחריו לכתחילה ללא שום חשש.
והיו שחששו שמא נפלו טיפות מים לתוך העיסה, אך נראה לי שאין צורך לחשוש לזה, הואיל והכשרויות מקפידות שלא יתערב מים עם היין שמכינים בו את הבצק, וגם בימי חז"ל היה חששות: שמא ושמא ושמא... ובכל זאת חכמים ע"ה התירו זאת. כלומר, כל עוד משתדלים שלא יתערבו מים בעיסה – אין לאסור את העוגיות הללו, ולא ניתנה תורה למלאכי השרת.