נשאלתי במייל את השאלה הבאה:
שלום אדיר,
רציתי לשאול אותך מה אתה חושב על שיטת בריסק ללימוד גמרא (קישור כאן), אם אני מבין נכון, השיטה הזאת היא מהשיטות הכי נפוצות בעולם הישיבות...
תודה רבה
להלן תשובתי:
שלום וברכה,
באופן כללי מדובר בעוד שיטה שתכליתה להפוך תורת אלהים לקורדום חוצבים. הסולובייצ'יקים למיניהם הינם חוצבי תורה מיומנים ומתוחכמים ביותר, הם חצבו במרץ מן התורה משכורות וטובות הנאה לרוב. אך לא רק, השיטה הזו היא כלי נוסף בידי האשכנזים לסלף ולזייף את התורה-שבעל-פה ולהתאים אותה להזיותיהם ולשאיפותיהם, כי באמצעות פלפול שכלתני כביכול ניתן לעצב מחדש את פני התורה-שבעל-פה, ואף לעשות זאת תוך החדרת השקר שמדובר ב"גאונות עצומה". עד שבסופו-של-דבר הדינים המקוריים כבר לא נראים לעין, הם קבורים עמוק תחת הריסות עצומות של פלפולים דמיוניים.
לגבי עצם ההבחנות, במהלך לימודיי לא נתקלתי כמעט בהבחנות הללו (אולי בגלל שאני לא עוסק בפלפול, ולא בלימוד עקר של סוגיות הגמרא שרבנו כבר הפיק מהן את ההלכה), וגם כאשר נתקלתי בהן במקרים נדירים, לא ראיתי שיש בהן צורך הכרחי, לדוגמה "חפצא וגברא", זה נחמד אך לא הכרחי.
הצורך הגדול של הפלפולים המיותרים הללו הוא בעיקר לחוצבי התורה, אשר מבקשים להתפלפל ולהצדיק את חציבתם, כגון הר"מים או חוקרי התלמוד למיניהם אשר מפרסמים מאמרים ומוסרים שיעורים בשכר. וניתן לכלות שנים ארוכות בעיון בהגדרות הלכתיות פלפוליות, ומדובר בסכלות ובזבוז זמן מוחלט.
וראיתי זאת במו עיניי, כאשר למדתי באוניברסיטה ב"מכון הגבוה לתורה", שם היו כמה סולובייצ'יקים, אשר היו צריכים סיבות להחזיק את תלמידיהם בשיעורים ולהעסיק אותם שעות על-גבי שעות בזוטות דמיוניות, כדי לקבל שכר על "לימוד התורה" -- התלמידים יצאו מטומטמים לא יודעים להבחין בין השקפה נכונה לבין הזיה פגאנית, וגם המורים הפכו ליצורים מעוותים רודפי בצע, אשר אינם מסוגלים להבין דברי אמת.
זאת ועוד, בשום פנים ואופן אין להפוך את ההבחנות השוליות והזניחות הללו לעיקר לימוד התורה. הם בורים ועמי ארצות בענייני יסודי התורה (כוונתי לספר המדע ולמורה הנבוכים) -- כך שכל ההזיות רוחשות במחשבתם ומעקמות עוד יותר את פלפוליהם. קצרו של דבר, מדובר בעובדי אלילים סכלים ושוטים אשר כלפי חוץ נראים כחכמים וגאונים גדולים, אך למעשה, הינם תועים בהזיות פלפוליות מטמטמות.
זאת ועוד, עצם השיטה בחטא יסודה, כי אין צורך ללמוד היום גמרא, למעט יחידי סגולה. ראה מאמרי: "האם לדעת הרמב"ם צריך ללמוד גמרא?". ומי שלומד גמרא בימינו ללא ידיעת יסודי התורה וללא ידיעת המדעים -- יתדרדר בוודאות להזיות מאגיות, למינות, ולעבודה-זרה, במיוחד אם הוא לומד את פירוש רש"י.
ועצם העובדה שהם לא הבחינו שרש"י היה מין כל-כך סכל וטיפש -- מעידה כאלף עדים על סכלותם.
קצרו של דבר, עוד התעיה של האשכנזים להציג את עצמם כ"גאונים עצומים" במטרה לרומם את עצמם, להצדיק את חציבתם, ולעוות את התורה-שבעל-פה במטרה להשיג את שאיפותיהם ומאווייהם הבהמיים.
ובשתי מילים: הצגה אשכנזית.
חזק וברוך ר' אדיר.
ברשותך אוסיף מעשה קצר שהייתי נוכח בו, כדי להבין עד כמה עקומה דרכן של הישיבות בכלליות.
חמי (בעל בית פשוט שעובד קשה למחייתו) התארח אצלי בשבת ובא לבקר אחיין של אשתי (בן 14 לומד בישיבה).
חמי לתומו שאל אותו מה הם לומדים בישיבה, והלה שיתף אותו כי הם עוסקים במסכת בבא בתרא ב"עיון" ובמסכת סוכה ב"בקיאות". חמי שאל אותו, לאורך כמה זמן? והלה השיב לו: לאורך כל השנה.
כלומר, שנה שלימה (מתשע בבוקר עד בערך שמונה בערב עם הפסקה באמצע) הם לומדים שני מסכתות של גמרא. נערים בני 14 שיכולים לקנות את עולמם בבניית השקפות ודעות אמיתיות, מכלים את זמנם על פילפולי סרק שנועדו "לחדד את מוחם". כמה זה כואב ועצוב.