מורי אדיר שלום וברכה.
רציתי לשאול מהי דעתך לגבי שימוש בחשמל בשבת וביום טוב, לפי דעת רבינו.
האם יש לחשוש כלל לחיבור לרשת החשמל, שמא יגרום לחילול שבת על ידי יהודים? השאלה מתוך הנחה שזו לא תחנה אוטומטית ודווקא הפעלת המכשיר שלך, היא הקש ששברה את גב הגמל וגרמה לצורך בחילול שבת בתחנה.
האם לדעתך רבינו יסבור שיש בשימוש בחשמל משום איסור מוליד, בונה או מכה בפטיש? לעניות דעתי והידע המדעי המועט מאד שברשותי, הדברים נראים בלתי מסתברים.
האם גם אם יש לאסור מסברות אלו, האם יש לחלק בין ״הולדת זרם״ לשינוי עוצמת זרם, כפי שסוברים אנשי מכון צומת? האם הם צודקים לדעתך בסברתם שיש להתיר רק לנכים או לצורך בטחוני וכו׳ ולא לצורך שמחת יוט או חיסכון ממון ישראל, בשל טעמים של אווירת שבת וכו׳? (לכן אוסרים ״שקע שבת״).
האם במידה ואין במכשיר ניצוצות גלויים או בערה, האם החום המופק במכשיר ומימונו יש בו משום גחלת מתכת ומלאכת מבעיר?
מה דעת רבינו, על מכשירים עם חיישנים וטרמוסטטיים אוטומטיים, שמנטרים את הסביבה, האם אדם צריך לחשוש מהפעלתם שלא מתכוון לכל?
האם יש לחלק בין, בין חיישנים המגיבים ישירות ובוודאות לפעולה, כגון חיישן המדליק תאורה שאדם קרוב, או חיישן שמפסיק את האוורור במקרר שנפתחת הדלת, לבין חיישן שמנטר טמפרטורה, במזגן או מקרר או במייחם חשמלי למשל,שהשימוש במכשיר בשלב מסויים עלול לגרום לשינוי שינוטר על ידי החיישן (אך לא בוודאות).
האם ראוי לאסור משהו משום עובדין דחול?
הדברים חשובים ונצרכים, לא רק בשל שמחת יו״ט ועונג שבת, לשמור על ממון ישראל ועל ״קיימות״העולם (שימוש רציף בחשמל ובניית מכונות מותאמות, יש להם עלויות רבות) אלא גם כי העולם צועד לעבר שימוש בחיישנים וממשקים עם גוף האדם ומחשבותיו ובעתיק כל המכשירים יותאמו לכך.
אם זהו הדין, נעשה ונשמע, ואם לא - למה שיאמרו הגויים שאנחנו עם סכל ושנתנו לנו חוקים לא טובים.
תזכה לשנים רבות ומועדים טובים.
שלום ערן,
איני סבור שיש מקום לאסור שימוש בחשמל בשבת מכיוון שעובדי חברות החשמל מחללים שבת, בעיקר מפני שהשימוש של האדם הפרטי ואפילו הקהילה אין לו שום השפעה ישירה או עקיפה על חילול השבת של אותם עובדים. ואם התורה התירה גרמא בשבת במלאכות דאורייתא כל-שכן וקל-וחומר עניינים כל-כך רחוקים באיסורי דרבנן.
אמנם, לאחר שנכונן ממלכת כהנים וגוי קדוש חשוב יהיה להפעיל את תחנות החשמל על טהרת קדושת התורה ושמירת השבת, בבחינת והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר, ותו לא.
לעצם השימוש בחשמל, דנו ועיינו בנושא הרבה מאד בשני אשכולות סמוכים. ובאשכול "שימוש במעלית בשבת", כתבתי תשובה שדומני שהיא מתמצתת את העניין לפי מיטב הבנתי, והנה היא לפניך, ואולי תוכל ללמוד ולהסיק ממנה לגבי שאר העניינים ששאלת:
שימוש במעלית לא אסור מבחינת מלאכות שבת כי אכן אין מלאכה כזו. האיסור היחיד הוא מבחינת השימוש בחשמל, וכבר ייחדנו לכך אשכול נפרד. המסקנה שם היא, שהדרך היחידה לאסור חשמל לפי מיטב הבנתי היא משום יצירת אנרגיה בשבת, כמו מלאכת הבערה, וברור שאיסור זה הינו איסור דרבנן.
ומצאתי זכר לדבר שהחשמל דומה לאש בדברי הנביא יחזקאל בפרק א: "וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב וּמִתּוֹכָהּ כְּעֵין הַחַשְׁמַל מִתּוֹךְ הָאֵשׁ" (א, ד). "וְנֹגַהּ לָאֵשׁ וּמִן הָאֵשׁ יוֹצֵא בָרָק" (א, יג). "וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל כְּמַרְאֵה אֵשׁ בֵּית לָהּ סָבִיב מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה וּמִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה רָאִיתִי כְּמַרְאֵה אֵשׁ וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב" (א, כז). מכל מקום, מכיוון שמדובר באיסור דרבנן, יש לצמצם את האיסור ככל שניתן, דהיינו לאסור רק מה שדומה מאד למלאכת הבערה. ובמלים אחרות, יש לאסור חשמל אשר דומה למלאכת הבערה, כגון חשמל שיוצר אור או חום וכיו"ב. ברם, עיקר השימוש במעלית בשבת יוצר פעולה מכאנית אשר אין בה הפעלת אור או חום. לכן נראה לי שניתן להקל בדיעבד כאשר אין כל דרך אחרת. כלומר, נראה לי שניתן להקל כאשר מדובר בזקן או בילדים קטנים מאד. אך המבוגרים שמסוגלים לעלות ברגליהם יעלו ברגליהם וגם יועילו לבריאותם. כך נראה לי וה' יאר עינינו במאור תורתו.