במאמר - 'על הפיוט 'שלום עליכם' – אין שלום אלא באהבה לאמת', מאריך מארי אדיר לסתור טענת חברו שאפשר שהמלאכים בפיוט זה הם משל לשכל האדם וכדברי רבינו.
והנה לעניות דעתי חבל על כל הזמן והמאמץ שהשקיע מארי בסתירת טענה זו, שכן הדבר ברור שכונת מחבר הפיוט היא לאותם מלאכים שמוזכרים במדרש שנכנסים עם האדם בכל ערב שבת לביתו.
וככה הבינו גם כל אותם חכמים במהלך הדורות האחרונים, והראיה, שיש מן הפוסקים שכתבו להשמיט את השורה שתוכנה 'בשבתכם לשלום', שכן לטענתם זהו זלזול בכבוד המלאכים שהרי אין להם יכולת לשבת (כך הובא בספר 'שיבת ציון' מוצפי).
וכמו כן, הרבה מן הפוסקים כתבו להשמיט את השורה האחרונה של הפיוט שתוכנה 'צאתכם לשלום', כי מן הראוי שישארו אתנו ולא יצאו. (ובאמת שכך נוהגים רוב הספרדים כיום).
ומה שניסה אותו חבר להשוות את עניין הפיוט לעניין 'התכבדו מכובדים', גם זה מן הנמנע. שכן מבואר בבית יוסף, שאין לומר משפט זה בזמנינו 'כי אנו מוחזקים ליראי שמים שמלאכים מלוין אותנו, שנבקשם שימתינו עלינו עד שנצא' (והעתיקו אותו כל האחרונים).
ומה שנותר לי, זה רק להודות למארי אדיר שמאיר עינינו באורו של רבינו הרמב"ם.
הכל בסדר, ירבו כמותך בישראל.
אכן לא הבנתי את דבריך כראוי ותקפתי אותך לשווא, לכן הנני מתנצל על כך.
חבל שיש כאן אנשים שרק מחפשים לקנטר. הבנת את כל דברי בדיוק להיפך מכוונתי. וזה מחמת שקראת את הדברים בדעה קדומה שאני בא מרקע זר.
כוונתי היתה בדיוק הפוכה - להצדיק דברי מארי ולחזק את המציאות העגומה אליה הגיעו אותם חכמים.
מדות חביבי, מדות!....
זה שאתה אומר "וככה הבינו גם כל אותם חכמים במהלך הדורות האחרונים" מראה שאתה סתם עבד נרצע להם ותפסיק לנסות לגמד את הדברים שנאמרו במאמר. הדברים שנאמרו שם עמוקים יותר וכל פתי ידע שאתה סלפן.