בעקבות המאמר: "מהי ירידת הדורות לפי הרמב"ם?", נשאלתי כך:
שלום וברכה! אם ירידת הדורות איננה קיימת, אשמח לדעת למה התכוון הרמב"ם באמרוֹ:
"כי לא נוכל אנחנו להכריח שני בני אדם המתווכחים שיתווכחו לפי [רמת] שכלם של יהושע ופנחס, וגם אין אנחנו רשאים לפקפק במה שנחלקו בו מפני שאינם כשמאי והלל או למעלה מהם, כי לא חייב אותנו בכך ה' יתעלה" (הקדמה לפירוש המשנה).
למה "לא נוכל"? אם הבנתי את מאמרך, אם נשב ונלמד בישוב הדעת ובלי טרדות אכן נוכל להבין את דבריהם. תודה רבה!
תשובה:
נראה לי שכוונת רבנו לומר שאי אפשר להכריח שני בני אדם להיות חכמים בתורה כיהושע ופנחס, אך לא מן הנמנע שיהיו אנשים כמותם, ולא מן הנמנע שאנחנו נמשוך את עצמנו למעלות ונגיע לדרגה נעלה או קרוב לה, וכפי שרבנו פוסק בהלכות תשובה (ה, ב):
"אלא כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירבעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כיליי או שוע – וכן שאר כל הדעות. ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו, ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאיזו דרך שירצה".
ואין צל של ספק שרמת שכלו של רבנו הרמב"ם השיגה את רמתם של חכמי התלמוד.