בפרשת תרומה כתוב : ועשו לי מקדש ושכנתי ( אתמיד אשגחתי עליהם. מורה נבוכים.) בתוכם. ומכאן שיש מצוה לבנות בית להשם וכמו שכתב הרמבם בספר עבודה. אולם צריך לזכור מה שכתב בהלכות מלכים לגבי וידוא זהותו של משיח שרק אם בנה בית המקדש במקומו הרי זה ודאי משיח, הנה לנו שלדעת הרמבם בניית בית המקדש היא חלקו ונחלתו של משיח ולא יבנה לפני, מאחר ובניית בית שלישי הנזכרת בספר יחזקאל נכתבה בצורה נעלמת(וכמו שכתב הרמבם) ולכן לא יבנה בית שלישי רק על סמך מה שכתוב במסכת מידות. וכן לגבי בניית המזבח כתב הרמבם שהמזבח מקומו מכוון ביותר ובימי בית שני הוצרכו 3 נביאים כדי להעיד על מקומו,גודלו, ושמקריבין קרבנות אף על פי שאין בית. ואם כן היאך רוצים לבנות מזבח כל זמן שאין לנו נביא שיעיד על מקומו המדויק של המזבח?! וידוע מה שכתב הרמבם בהלכות תשובה שמשיח צדקנו יהיה נביא גדול כמעט כמשה רבינו וחכם יותר משלמה המלך( ירום ונשא וגבה מאוד). ולכן לדעת הרמבם בניית בית המקדש והמזבח הם עניינו של משיח, ומה עוד שכתב הרמבם שפרה אדומה עשירית יעשה משיח כדי לטהר את עם ישראל מטומאת מת ולא יצטרכו להקריב בטומאה קרבנות ציבור, ולכן כל הפלפולים על זה שטומאה דחויה בציבור וניתן להקריב אף על פי שאין בית מקדש, לדעת הרמבם אינם רלוונטיים. ומה עוד שכתב הרמבם ש3 מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ ,מינוי מלך,מחיית זרעו של עמלק ןבניית בית הבחירה ( ולפי הסדר הנזכר) נמצאנו למדים שדבר ראשון צריך שיהיה מלך המשיח בישראל,שנית שימחה זכר עמלק ורק אחר כך בניית בית המקדש. וזוהי ראיה נוספת שלדעת הרמבם כל עניין בית המקדש והמזבח לא שייכים לפני ביאת מלך המשיח. ומה שכתב הרמבם שאנחנו לא נדע היאך יהיו הדברים עד שיהיו זה בעניין שליחת נביא לישראל האם זה יהיה לפני מלחמת גוג ומגוג או אחרי ולא בשאר ענייני משיח.
top of page
כדי לראות את זה בפעילות, יש לעבור לאתר הפעיל שלך.
רציתי לכתוב בעניין בניית בית המקדש או בניית מזבח לפני ביאת משיח צדקנו לפי דעת הרמבם.
רציתי לכתוב בעניין בניית בית המקדש או בניית מזבח לפני ביאת משיח צדקנו לפי דעת הרמבם.
2 תגובות
לייק
2 תגובות
bottom of page
ההלכות המרכזיות בעניין המקדש הם בספר עבודה והלכות בית הבחירה וכל עוד שם הרמב"ם לא ציין שיש צורך במשיח אז אין צורך במשיח. בניית המקדש היא מצוות עשה ובאגרת השמד הרמב"ם אומר שמצוות לא תלויות במשיח, ולכן מצוות בניית המקדש לא תלויה במשיח.
לגבי הלכות מלכים. הרמב"ם מתכוון שרק אם עדיין לא נבנה המקדש האדם בוודאי משיח רק אם יבנה את בית המקדש כלומר זה המבחן רק אם לא נבנה לפני ימיו.
הרמב"ם רק מציין שנביאים העידו אך זה לא בגדר נבואה אלא עדות וגם זה בגלל שלמזבח אין יסודות בקרקע. הוא לא קבע להלכה שחייב עדות על המקום ואם תאמר שכן הרי יש לך את מסכת עדויות שהיא כמו עדות ולא צריך דווקא נביא אלא במקרה בבית שני היו נביאים.
לגבי סדר המצוות שוב מדובר בהלכות מלכים וזה מעין דברי אגדה שפותחים הלכה כמו שיש דברי אגדה שמסיימים פרקים מסוימים במשנה תורה. יתירה מזאת הרמב"ם מביא פסוק שונה לא את "ועשו לי מקדש" שמביא בהלכות בית הבחירה אלא את "לשכנו תדרשו". פסוק זה מדבר על הכניסה הראשונה לארץ שצריך לדרוש בעצמנו כפי שעשו דויד ושמואל היכן יש להקים את המקדש שהרי הקב"ה לא אמר להם את המקום. יוצא מכאן שכל סדר המצוות רלוונטי רק בכניסה הראשונה לארץ. ראיה לכך בית שני שאפילו מלכות לא הייתה לישראל שלא לדבר על הכרתת זרע עמלק.
מה שכתב הרמב"ם על פרה אדומה שמשיח יעשה הרמב"ם מדבר על העתיד לבוא וזה מעין דברי אגדה ושוב הוא לא תולה את עשיית פרה אדומה אפילו בימינו במשיח.
*צריך להבין שלפעמים הרמב"ם מביא בדבריו דברי אגדה וכל עוד הוא לא קובע זאת כהלכה זה לא תופס כהלכה מחייבת.
למה אתה חושב שרק בניית בית-מקדש תעיד על אמיתת המשיח?
והלא רבי עקיבא סבר שבר כוכבא הוא משיח, ורבנו אומר זאת במפורש.
הא למדת, שהצלחת המשיח היא התנאי ולא בניית המקדש דווקא.