נשאלתי כיצד יש לנהוג השנה (תשפ"ה) בערב פסח אשר חל בשבת? ובכן, להבנתי יש להשאיר מעט חמץ לסעודת ליל השבת: כמות שניתן לסיימה בסעודה אחת, ולא להותיר שום חמץ לאחר סעודת ליל השבת – וזאת מפני שסעודת יום השבת היא בדרך-כלל לאחר תום זמן אכילת חמץ. כלומר, מכיוון שכבר אסור לאכול חמץ בשעת סעודת יום השבת אין לאכול בה חמץ, וגם מצה אין לאכול בה שהרי אסור לאכול מצה בערב הפסח – ולכן לא יקבעוהָ על הפת. וביחס לסעודה שלישית, ברור שאין לקיימה, גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה הלכתית.
וביחס לבדיקת חמץ ראו נא את פסק רבנו בהלכות חמץ ומצה (ג, ג):
"חל ארבעה עשר להיות בשבת – בודקין את החמץ בלילי ערב-שבת שהוא ליל שלושה-עשר [=לאחר צאת הכוכבים שבסופו של יום חמישי]; ומניח מן החמץ כדי לאכול ממנו עד ארבע שעות ביום השבת, ומניחו במקום מוצנע, והשאר מבערו מלפני השבת. ואם נשאר מן החמץ ביום השבת אחר ארבע שעות, מבטלו וכופה עליו כלי עד מוצאי יום טוב הראשון, ומבערו".
שבוע טוב וחודש מבורך כבוד הרב מארי אדיר, רציתי לדעת אם יש אפשרות לפרסם סדר ליל פסח על פי הרמב"ם וחז"ל על דרך האמת? לתת אפשרות לעם ישראל לערוך סדר הלכתי על פי התורה. תודה רבה לך על הפצת האמת, ברוך תהיה
יישר כוחך!
מארי אדיר לא זכיתי להבין
לפי הלוחות אזי סוף זמן אכילת חמץ הוא בסביבות 10 בבוקר על פי שעון קיץ. אשר על כן מתפללים בבתי כנסת רגילים בשבת כזאת בסביבות 7 עד 7:30 ומסיימים עד 9 כך שנותרת שעה לסעודת שבת בבוקר שזה מרווח זמן סביר ולכן למה לא להשאיר מעט חמץ עבור סעודת שבת בבוקר וכלשון רבנו הרמב״ם שמניח מן החמץ לאכול ממנו עד ארבע שעות ביום השבת ולכן האם המנעות מחמץ בשבת בבוקר אינה תוספת חומרא?
כמובן שדברי פוסקים האומרים לחלק סעודת שבת בבוקר לשנים ולברך וליטול ידיים פעמיים וכאילו לאכול סעודה שלישית עד סוף זמן אכילת חמץ אינם נראים ולכאורה מדובר בברכות שאינן צריכות ולבטלה.
ולגבי סעודה שלישית אולי ניתן לקיימה בשעות הצהריים המוקדמות אחר תפילת המנחה בפירות וכדומה ועל פניו אכילה ב1-2 בצהריים לא אמורה לפגוע בתיאבון לאכילת מצה שלא מגיעה לפני 21:00-22:00 בלילה.
מה דעתך הרחבה?
תודה רבה!