שלום רב,
שמעתי שמטריד בשבת אסורה, עיינתי קצת בפוסקים כדי להבין את המקור וראיתי שחלק מפנים לרמבם בהלכות שבת שהדבר דומה לקובע עם שוליים של טפח שאסור בשבת.
1) האם באמת ניתן לדמות את המטרייה לכובע וככזאת לאוהל ארעי?
2) ראיתי בגמרא במסכת עירובין שהגמרא דחתה את האיסור בכובע משום אוהל ארעי ולעומת זאת אמרה שאסור משום טלטול(קובע שאינו תפוס חזק לראש ויכול ליפול). מדוע אם כך כתב הרמבם שזה אסור משום אוהל ולא משום טלטול? במידה ומדובר באיסור משום טלטול האם זה גם תקף למטרייה?
תודה מראש
עסקתי בעניין מטריה בשבת באשכול "עובדין דחול", ראה כאן.
להלן תמצית הדברים:
פתיחת מטריה בשבת אסורה משום עשיית אהל עראי. ברם, נראה לי שאם היא פתוחה מערב שבת ראוי להתיר להשתמש בה בשבת, ואסור לסגור אותה בשבת. אולם, שימוש במטריה בשבת הפך אצל השוטים האורתודוקסים לאיסור חמור מן התורה, ולכן עדיף להימנע משום מראית עין, כי אין זה בגדר יסוד מיסודות הדת.
עד כאן. והבאתי שמה גם את ההלכות הרלבנטיות.
אמנם, אני חוכך בדעתי שמא טעיתי ואין להתחשב בשוטים, ואהרהר עוד בדבר.