אייל, כאשר אמרתי ש"רב הנסתר על הנגלה" לא התכוונתי לומר שאין אנו יודעים מה דאורייתא ומה דרבנן בדיני התורה.
התכוונתי אך ורק לגבי מטבע הלשון "מפי השמועה" בספר "משנה תורה", שקשה מאד בעיון ראשון להגדיר בדיוק למה הרמב"ם התכוון, לעניינים מן התורה, או דרבנן, או משהו אחר. ולכן אמרתי שבעיון ראשון נראה שמדובר בעניינים שהשתלשלו במסורת קדומה, לעתים הם דאורייתא ולעתים הם דרבנן, אך אין ספק בעצם הדברים שהשתלשלו, אם תוקפם מהתורה או מדברי חכמים.
לגבי מקורה של התורה שבעל פה ראה כאן, זאת מתוך ספרו של הרמב״ם ״משנה תורה״ שבו ליקט את דבריהם של חכמי המשנה והתלמוד אל הלכות סדורות.
לגבי מהו ״דאורייתא״ מהו ״דרבנן״ הנני ממליץ על ספר המצוות! 14 הכללים ישנו את חייך! מעניין לעניין, הרמב״ם תמיד מקפיד לתת את מקור הדברים, הוא הכיר היטב את תופעת החידושים וזוהי הסיבה שנאסר לכתוב את התורה שבעל פה! ראה בספרו של רעי אדיר שנקרא ״אפיקים להרמב״ם״ (עמוד63).
עניינים שהשתלשלו איש מפי איש באומה, לעתים עד משה רבנו בהר סיני. לעתים מדובר בעניינים שתוקפם מן התורה ולעתים נראה שתוקפם מדברי סופרים. אפשר להגדירם באופן כללי "תורה-שבעל-פה".
מרי מרכז את כל ההלכות שנאמר בהן "מפי השמועה" בסוף ספר משפטים חלק ב, ומנתח בקצרה כל מקור ומקור בפני עצמו, הוא לא קובע הגדרות ברורות ורב הנסתר על הנגלה. לפיכך, ההגדרה שאמרתי לעיל היא רק מעיון ראשוני מאד.
אייל, כאשר אמרתי ש"רב הנסתר על הנגלה" לא התכוונתי לומר שאין אנו יודעים מה דאורייתא ומה דרבנן בדיני התורה.
התכוונתי אך ורק לגבי מטבע הלשון "מפי השמועה" בספר "משנה תורה", שקשה מאד בעיון ראשון להגדיר בדיוק למה הרמב"ם התכוון, לעניינים מן התורה, או דרבנן, או משהו אחר. ולכן אמרתי שבעיון ראשון נראה שמדובר בעניינים שהשתלשלו במסורת קדומה, לעתים הם דאורייתא ולעתים הם דרבנן, אך אין ספק בעצם הדברים שהשתלשלו, אם תוקפם מהתורה או מדברי חכמים.
לגבי מקורה של התורה שבעל פה ראה כאן, זאת מתוך ספרו של הרמב״ם ״משנה תורה״ שבו ליקט את דבריהם של חכמי המשנה והתלמוד אל הלכות סדורות.
לגבי מהו ״דאורייתא״ מהו ״דרבנן״ הנני ממליץ על ספר המצוות! 14 הכללים ישנו את חייך! מעניין לעניין, הרמב״ם תמיד מקפיד לתת את מקור הדברים, הוא הכיר היטב את תופעת החידושים וזוהי הסיבה שנאסר לכתוב את התורה שבעל פה! ראה בספרו של רעי אדיר שנקרא ״אפיקים להרמב״ם״ (עמוד63).
בהצלחה
תודה,
כתבת הרב אדיר, ש''רב הנסתר על הנגלה'', ובאמת ככל שאני מנסה לעשות יותר סדר בעניינים הללו, כך באמת זה הולך ומסתבך.
הדבר הוא פלא גדול בעיניי.
איך ייתכן שאנו לא יודעים לקבוע בצורה ברורה מה ניתן למשה מסיני?
כלומר: מה כוללת אותה תושב"ע שהוא למד 'מפי הגבורה'?
כל הנושא של יחס התושב"ע לתושב"כ,
מה הוא 'דאורייתא' ומה הוא 'דרבנן',
מה מתוך פרטי הדינים הוא תושב"ע ממש, ומה הוא חידוש של חכמים,
מתי לימוד של חכמים הוא מקור הדין ומתי הוא רק רמז או 'אסמכתא' -
כל העניינים הללו לא ברורים.
לדעתי חוסר הבהירות הזו הוא גרוע מאוד, ומביא המון אנשים לזלזול בדברי חכמים ובהלכה, כי יש מבחינתם 'נתק' ו'חור שחור' בין הר סיני לבין ההלכה למעשה.
עניינים שהשתלשלו איש מפי איש באומה, לעתים עד משה רבנו בהר סיני. לעתים מדובר בעניינים שתוקפם מן התורה ולעתים נראה שתוקפם מדברי סופרים. אפשר להגדירם באופן כללי "תורה-שבעל-פה".
מרי מרכז את כל ההלכות שנאמר בהן "מפי השמועה" בסוף ספר משפטים חלק ב, ומנתח בקצרה כל מקור ומקור בפני עצמו, הוא לא קובע הגדרות ברורות ורב הנסתר על הנגלה. לפיכך, ההגדרה שאמרתי לעיל היא רק מעיון ראשוני מאד.
זו התורה שבעל פה.