לאחרונה תוך כדי לימוד הלכות תורה ברמבם שמתי לב שהרמבם לא מביא את העניין המפורסם בשם שותפות יששכר וזבולון שלכאורה יש לו גם מקור ממסכת סוטה עניין שמעון אחי עזריה.
חיפשתי מי מדבר בעניין ומצאתי מאמר בעניין באתר הזה.
אודה שעברתי על המאמר מתחילתו עד סופו, תוך כדי שהוא שימח אותי והעציב אותי כאחת.
שמחתי למצוא הסבר הגיוני ומתקבל על הדעת, לפיו שיטת הרמבם תהיה שמה שידוע כשותפות יששכר וזבולון ושלפיו האחד מפרנס את חבירו אין לו מקור מחז"ל, וכוונת חז"ל היתה רק לזאת שזבולון היה מתעסק עם הסחורה של יששכר וממנה היה מביא ליששכר את הרווחים שלו, אבל לא שזבולון היה מפרנס את יששכר מהממון של זבולון.
מדובר בהחלט בהסבר הגיוני ומבוסס על מקורות רבים שהבאתם.
עם זאת, תוך כדי קריאת המאמר חויתי קושי עצום לקרוא גינויים לחכמי התורה מדורות רבים, בשל כך שלדעתם מותר ללומד תורה ליטול שכר מחבירו, וכל מי שאוחז בדעה כזו יקרא לטעמכם רשע ומין.
האם לפי שיטתכם כל מי שיחלוק על הרמבם בדין זה גם אם הוא יודע את כל התורה כולה ומקיים כל מצוותיה הוא נהפך לרשע ומין?
האם כל דברי הרמבם הם הלכה למשה מסיני שאין לחלוק עליהם? האם כבר נמנו סנהדרין וקבעו הלכה כמותו בכל מקום?
האם הרמבם לא טעה מעולם?
והרי עם כל גדלותו העצומה של הרכבם. פירושו לעניין מעשה בראשית מבוסס כולו על דברי אריסטו ותלמידיו, וברור היום לכל שאין לנו גלגלים ואין שום הבדל בין החומר שמרכיב את הכוכבים לבין החומר שמרכיב את הארץ. ואם כן דבריו בעניין זה בהלכות יסודי התורה ובמורה אין להם מקום.
גם דעתו בעניין מעשה מרכבה וחכמת האלוקות מבוססת על דברי הפילוסופים שחלקם עברו אליו דרך חכמי האיסלם, והוא מודה שאין לו קבלה בדברים אלה מחכמי ישראל. ומי יערוב לנו שאותם שטעו בעניין מעשה בראשית לא טעו גם בעניין מעשה מרכבה וחכמת האלוקות?
ואם כן, הגם שאין לי שום מילים מספיקות כדי להעריך גדולת הרמבם וחכמתו ומה שעשה עבורנו, עדיין אין בזה בכדי להפוך את כל החולקים עליו בעניין זה למינים ורשעים, ולזלזל בהם זלזול נורא שהם מזולזלים כאן.
יש תחושה שיש בכותב המאמר שנאה להמון חכמים שהקדישו כל ימיהם לתורה רק בגלל שהם לא מקבלים כל דברי הרמבם וחולקים עליו.
לא זכיתי להבין מהיכן נובעת הגישה הזו.
ושוב אני מודה על ההסבר למה שחיפשתי אבל מיצר מאוד על הגישה הזו שאין בה משום והאמת והשלום אהבו.
פרסמתי עתה מאמר בעניין השאלה שבראש פוסט זה, ובו ערכתי מחדש את תשובתי שמובאת לקמן, וכן הוספתי עליה כהנה וכהנה, ראו כאן.