שלום,
קראתי מספר מאמרים ואני מבולבל אשמח להבין...
בבקשה תבינו שאני לא מומחה גדול אז בבקשה להסביר כמו לילד בצורה פשוטה :)
אם הבנתי נכון, התורה היא "אמת מוחלטת" וכל דבר "מהשמיים" כולל אפילו כל תג וכו'.
האם ככה גם הנ"ך? למירב הבנתי עד עכשיו כן. האם זה נכון איך שאני תופס כרגע?
עכשיו יש את הקראים שאומרים שיש רק תורה שבכתב.
אנחנו לא כמוהם ואומרים שיש גם תורה שבעל פה.
אז מה בעצם נחשב כתורה שבעל פה שהיא "האמת המוחלטת"?
לפי מאמרים שקראתי כאן באתר - התלמוד הבבלי למשל - לא כל דבר בו הוא ככה.
אז מה *בדיוק* כן?
ששת סדרי המשנה?
חלקים מהתלמוד שרק יחידי סגולה בודדים יודעים להבין שזה התורה שבעל פה "האמיתית"?
מקוה שהשאלה מובנית וברורה :)
תודה
שלום עליכם,
התורה שבכתב - כל אות ואות ניתנה לנו מאת ה', וזה מיסודי הדת.
התורה שבעל-פה מורכבת מכמה חלקים, לדוגמה, יש דינים שניתנו לנו מאת ה' בהר סיני, יש דינים שנתחדשו על ידי הסנהדרין במשך הדורות, ויש דינים שנתחדשו על ידי הגאונים ועוד חכמים ובתי דינים שאינם בגדר סנהדרין.
התלמוד הבבלי הינו פרוטוקול של התורה שבעל פה, הוא לא התורה שבעל פה, הוא מכיל בתוכו דינים והלכות שהינם בגדר תורה שבעל פה, ורבנו הרמב"ם סינן את הבר מן התבן, וזיקק מתוך התלמוד הבבלי את התורה שבעל פה ויצק אותה בספרו הקדוש משנה תורה.
ספרי הנביאים אף הם ניתנו לנו מאת ה' באמצעות הנביאים, והם קודש מקודש.
ספרי הכתובים ניתנו ברוח הקודש שהיא דרגה פחותה מנבואה. מעין עזר אלהי.
שלום שלום וברוך הבא,
האם כל תג מהשמיים? איני יודע.
מה שכן, התורה שבעל פה הועברה איש מפי איש עד לרבי יהודה הנשיא אשר כתב את המשניות (לעצמו), אם הנך מתעניין, קרא הקדמת הרמב״ם בספר המדע.
הנביאים מה שכתבו בוודאי מן השמיים, נראה לי שרוב הכתובים נכתבו ברוח הקודש שזו דרגה פחותה מן הנבואה, ועל כך בע״ה תשכיל בעתיד, הלא ישנם סדרי עדיפויות ללמידה.
על המשניות נכתבו ספרים רבים והטוב מביניהם: התלמוד הבבלי (ראה ערך), שם הקשו, פתרו והציגו פרוטוקול נרחב ובו צפונה התורה שבעל פה. הרמב״ם הצליח לסדר את משנה תורה, והיא כיום המקור המהימן והנוח ביותר לדעת ולהבין אותה.
ברם, גם לכך יש מהמורות מפני שצאצאי המינים התקשו להשלים עם האמת הכואבת ולכן סילפו רבות, כיום המהדורה של מפעל משנה תורה היא בסדר.