ספר זה הוא קטן הכמות ורב האיכות, וכמה וכמה דברים נעימים נלמדים ממנו:
א. סבול יסורי ה׳ בנפלנו ממדריגה עליונה לתחתונה בלי הוציא מפינו שום תרעומת;
ב. חיבוב חמות לכלותיה ואלה לה, דבר לא תדיר, ומורה הנהגה ישרה בזו ובאלה;
ג. גועל בני ישראל להכריח בני דת אחרת לדתנו;
ד. דברי ריצוי בין אדון ועבדיו, והאדון הוא הראשון לתת שלום לעושי מלאכתו;
ה. חסד בני ישראל עם העניים בדיבור ובמעשה, על דרך שאמרו חז״ל, הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות והמפייסו בדברים מתברך באחת עשרה (בבלי ב״ב ט׳:);
ו. גאולת קרקעות מיד קוניהם להקימם באנשי המשפחה, ויבום אלמנה יוצא גם מגבול שקבעה לו תורה באחי המת, ומתפשט לכל הקרובים וקרוב קרוב חביב, וכן היה גם כן ביהודה ותמר;
ז. גזע מלכי בית דוד בלתי יוצא מגבר אַלָּם, שר לאנשים ריקים ופוחזים, יורשי מחוז מה, כגזע רוב רוזני ארץ, רק מאנשי תום עובדי אדמה, וכן היה ג״כ בשאול.
דומני שהקשר של מגילת רות לחג השבועות נוצר לא בגלל הרעיון של חשיבות המשפחה אלא בגלל התקופה שבה אירעה מגילת רות -- בעת הקציר.
אמנם, מעניין שהקב"ה החל את תהליך גאולתו של עם-ישראל דווקא בחג השבועות, כלומר תחילת שושלת בית דוד, ואולי יש כאן רעיון שבזכות התורה וקבלתה נזכה גם לביאת הימים שבהם נזכה ללמוד תורה ולהגות בחכמה ללא שום טרדה, מתוך שמחה חריצות ואהבה בלתי נדלית לה' יתעלה, והכל בזכות קבלת התורה ברצון ובאהבה, מתוך הכנעה מוחלטת לבורא עולם.
כן, אכן, מגילת רות מלמדת אותנו על ערכי המשפחה. אבל השאלה שלי היא, למה חז"ל רצו שנלמוד על ערכי המשפחה במיוחד בחג השבועות? מהו הקשר המהותי בין טבעו של החג הזה לבין ערכי המשפחה? מה לגבי שבועות עושה את זה זמן מתאים יותר מאשר החגים האחרים או פעמים אחרות של השנה כדי ?להדגיש את ערכי המשפחה
כתבת: "ח. לעתים קורה שאפילו גויים חופשיים רוצים לקבל את התורה, כי הם מבינים איזו מתנה נפלאה היא, ולכן יהודים צריכים להעריך את הדת שבה נולדו."
זו אכן נקודה יפה. נראה לי גם שאחד הלקחים העיקריים של ספר רות הוא להזכיר לנו שבאמת להיות יהודי במובן האותנטי ביותר, זה לא מספיק טוב לעשות את המצוות רק בגלל שאנחנו נולדו גנטית לתוך היהדות. אלא אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: "אם לא הייתי נולד יהודי האם עדיין הייתי בוחר להיות יהודי? האם אני באמת מבין את היופי ואת הטוב של יהדות, מספיק כדי לגרום לי להתגייר ליהדות אם לא הייתי נולד יהודי?"
להיות יהודי בדרך האותנטית ביותר פירושו לבחור את היהדות כי אני רואה שזו האמת, ולכן אני רוצה את זה מעל לכל דבר אחר, בכל מחיר. זוהי דרכם של אברהם אבינו (ראו פרק א' בהל' ע"ז), רות, ועובדיה הגר. ומגילת רות באה ללמדנו שיהודים גנטיים צריכים להיות יהודיים מאותם מניעים כמו אברהם אבינו, רות, ועבדיה הגר.
שתהיה לכל מחפשי האמת היקרים חג השבועות מהנה - החג בו אנו מעריכים את נפלאות בריאת ה' הגשמית, ומתן תורה שכלתנית נפלאה.
עיין ב'הואיל משה':
"מבוא למגלת רות
ספר זה הוא קטן הכמות ורב האיכות, וכמה וכמה דברים נעימים נלמדים ממנו:
א. סבול יסורי ה׳ בנפלנו ממדריגה עליונה לתחתונה בלי הוציא מפינו שום תרעומת;
ב. חיבוב חמות לכלותיה ואלה לה, דבר לא תדיר, ומורה הנהגה ישרה בזו ובאלה;
ג. גועל בני ישראל להכריח בני דת אחרת לדתנו;
ד. דברי ריצוי בין אדון ועבדיו, והאדון הוא הראשון לתת שלום לעושי מלאכתו;
ה. חסד בני ישראל עם העניים בדיבור ובמעשה, על דרך שאמרו חז״ל, הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות והמפייסו בדברים מתברך באחת עשרה (בבלי ב״ב ט׳:);
ו. גאולת קרקעות מיד קוניהם להקימם באנשי המשפחה, ויבום אלמנה יוצא גם מגבול שקבעה לו תורה באחי המת, ומתפשט לכל הקרובים וקרוב קרוב חביב, וכן היה גם כן ביהודה ותמר;
ז. גזע מלכי בית דוד בלתי יוצא מגבר אַלָּם, שר לאנשים ריקים ופוחזים, יורשי מחוז מה, כגזע רוב רוזני ארץ, רק מאנשי תום עובדי אדמה, וכן היה ג״כ בשאול.
כל אלה יוצאות לנו מספר נחמד זה."
תודה רבה מורי אדיר על התשובה היפה
דומני שהקשר של מגילת רות לחג השבועות נוצר לא בגלל הרעיון של חשיבות המשפחה אלא בגלל התקופה שבה אירעה מגילת רות -- בעת הקציר.
אמנם, מעניין שהקב"ה החל את תהליך גאולתו של עם-ישראל דווקא בחג השבועות, כלומר תחילת שושלת בית דוד, ואולי יש כאן רעיון שבזכות התורה וקבלתה נזכה גם לביאת הימים שבהם נזכה ללמוד תורה ולהגות בחכמה ללא שום טרדה, מתוך שמחה חריצות ואהבה בלתי נדלית לה' יתעלה, והכל בזכות קבלת התורה ברצון ובאהבה, מתוך הכנעה מוחלטת לבורא עולם.
כן, אכן, מגילת רות מלמדת אותנו על ערכי המשפחה. אבל השאלה שלי היא, למה חז"ל רצו שנלמוד על ערכי המשפחה במיוחד בחג השבועות? מהו הקשר המהותי בין טבעו של החג הזה לבין ערכי המשפחה? מה לגבי שבועות עושה את זה זמן מתאים יותר מאשר החגים האחרים או פעמים אחרות של השנה כדי ?להדגיש את ערכי המשפחה
כי זה הרעיון המרכזי של המגילה, גאולת הקרובים.
כלומר, בועז נשא את רות לאשה, במסגרת חובתו המוסרית לדאוג לבני משפחתו וקרוביו.
ניתן להוסיף שיש ללמוד ממגילת רות על החשיבות הגדולה לסייע לקרובי משפחה במצוקה בבחינת ומבשרך לא תתעלם
תודה על תשובה רחבה ואינפורמטיבית זו.
כתבת: "ח. לעתים קורה שאפילו גויים חופשיים רוצים לקבל את התורה, כי הם מבינים איזו מתנה נפלאה היא, ולכן יהודים צריכים להעריך את הדת שבה נולדו."
זו אכן נקודה יפה. נראה לי גם שאחד הלקחים העיקריים של ספר רות הוא להזכיר לנו שבאמת להיות יהודי במובן האותנטי ביותר, זה לא מספיק טוב לעשות את המצוות רק בגלל שאנחנו נולדו גנטית לתוך היהדות. אלא אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: "אם לא הייתי נולד יהודי האם עדיין הייתי בוחר להיות יהודי? האם אני באמת מבין את היופי ואת הטוב של יהדות, מספיק כדי לגרום לי להתגייר ליהדות אם לא הייתי נולד יהודי?"
להיות יהודי בדרך האותנטית ביותר פירושו לבחור את היהדות כי אני רואה שזו האמת, ולכן אני רוצה את זה מעל לכל דבר אחר, בכל מחיר. זוהי דרכם של אברהם אבינו (ראו פרק א' בהל' ע"ז), רות, ועובדיה הגר. ומגילת רות באה ללמדנו שיהודים גנטיים צריכים להיות יהודיים מאותם מניעים כמו אברהם אבינו, רות, ועבדיה הגר.