אם אנו מקבלים את הקריאה הפשוטה של כמה מסיפורי התורה, ואם אנו רוצים ללמוד מהם הלקחים המוסריים, יש לנו שאלה דחופה לגבי סיפור קין והבל.
1) קין הרג את הבל כי הוא קינא בכך שאלוהים קיבל את המתנה של הבל אך לא את שלו. השאלה שלי היא מדוע קין כעס על הבל? הבל לא עשה לו שום דבר! קין היה צריך לכעוס על אלוהים! אחרי הכל הבל לא דחה את קין, אלוהים עשה זאת!
2) ואם קין ידע שזה טיפשי לכעוס על אלוהים, אז עדיין מדוע הוא כעס על הבל? הבל לא עשה לו שום דבר רע. ואם הוא רצה שאלוהים יתייחס אליו באותה צורה כמו שאלוהים התייחס להבל, אז כאשר קין ראה שאלוהים מעדיף את מעשיו של הבל, מדוע לא השתמש קין בעובדה זו כגירוי לחיקוי פעולותיו של הבל בכדי למצוא חן בעיני אלוהים?
3) מה כל זה מלמד אותנו על מהות הקנאה? מה כל זה מלמד אותנו על הטבע והמנטליות של אנשים קנאים ,ועל רגשותיהם ויחסם של אנשים קנאים לאנשים מצליחים?
4) כשאנשים קנאים רואים אנשים מצליחים, האם הם מגיבים לכך בשנאה לעצמם?
והאם זו הסיבה מדוע אנשים קנאים, כמו קין, הם לעתים קרובות כל כך אלימים וקטלניים לאנשים מצליחים, כמו הבל?
5) אולי זה כוונתו של הרמב"ם כשהוא מסביר באיגרת תימן שאנטישמיות מבוססת על קנאה. במקום שהאנטישמים ישתמשו בקנאתם ביהודים כגירוי לחיקוי היהודים במטרה להשיג את מושא הקנאה שלהם - האושר ואהבת האל שחיי התורה מעניקים ליהודים, במקום לעשות זאת האנטישמים הקנאים מחקים את קין, דהיינו במקום לשפר את חייהם החוטאים הם עוברים בדרך הקלה והפחות אנושית: הם הורגים את האנשים שמזכירים להם את חייהם הכושלים, על מנת להסיר כל תזכורת לחייהם הכושלים, ולמגר את קיומו של דבר שמעצם קיומו יזכיר באופן מתמיד ומעצבן את מצפונם שהם חיים חיים חוטאים וכי יש דרך נכונה יותר לחיות המחייבת אותם להזניח את חייהם החוטאים ולאמץ את האמת.
6) ואֵלו הרודפים את הרמב"ם ומורי אדיר זהים לחלוטין לקין ולהאנטישמים.
בעניין רדיפת תלמידי החכמים עיין במבוא למאמרי על רש"י חלק לה, שם תראה שהדברים עתיקים מאד. כמו כן, אתה מוזמן לעיין במאמרי על הסכסוך הישראלי פלסטיני, אשר שם אני פורש את השנאה לעם-ישראל במשך הדורות (חלק א, חלק ב, חלק ג), מפני שגם זו קשורה לנושא באופן עקיף.
בעניין קין והבל, אעתיק את הדברים מתשובתי במקום אחר:
נראה לי שהכל נבע משאיפתו של קין להשתלט על הכל.
לפיכך עינו הייתה צרה ברכושו של אחיו, ולכן הוא גם לא הקריב לה' ממיטב יבולו.
במלים אחרות קין רדף אחר ההון והנכסים, וכאשר ה' לא קיבל את מנחתו ומידותיו הרעות התפרסמו, קנאתו וצרות העין ורדיפתו להון גברה והשתלטה עליו עד למעשה רצח.
במקום לשוב בתשובה ולערוך חשבון נפש הוא נכנע ליצרו הרע, ובחר בדרך הרעה, אשר נדמתה לו כפתרון שבאמצעותו הוא ישיג את תאוותיו ושאיפותיו.
המסר מפרשה זו הוא להיות נדיב ולא צר עין.
מסר חשוב נוסף הוא, שאם הקב"ה מייסר חובה עלינו להצדיק את הדין ולערוך חשבון נפש.