א) תנ"ך - במיוחד 'כתובים' - מלא שבחים על המדעים וחוכמות אחרות, ואכן תנ"ך עצמו כולל תוכן מדעי, וכן חוכמות אחרות - כולל חוכמות על החברה הפוליטית, יחסי משפחה, חברות, רווחה פסיכולוגית, ייעוץ תזונתי ובריאותי, כלכלה, חקלאות, וכו '. אז למה החרדים - בהתנגדות גמורה להרמב"ם, הן בעידן שלו כאשר שרפו את ספרות החוכמה שלו, וגם כיום - למה הם מתעבים ?ומזלזלים בחקר המדעים ובחוכמות אחרות
ב) יש לזכור גם כי רש"י שלהם לימד אותם כי ספר בראשית - כולל כל חכמת מעשה בראשית, וכולל כל החוכמה הנוספת שאנו לומדים בספר בראשית על יחסי משפחה ועל אינספור מידות טובות אחרות - אינו שייך באמת בתורה של היהודים, וכי "לא היה צריך .להתחיל התורה אלא מהחדש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל." (אם אני (מציג את דבריו בצורה לא נכונה, אנא תקנו אותי.
?ג) האם החרדים מאוימים על ידי לימוד נושאים אלה? אם כך, מדוע
ד) אולי החרדים, בדומה לאדונם רש"י, מזלזלים בחוכמות אלה כי גם גויים יכולים ללמוד אותם. והחרדים חושבים שרק עניינים אשר ניתן ללמוד באופן בלעדי על ידי יהודים הם .קדושים, וכל מה שהגויים יכולים ללמוד הוא טמא יחסית
ה) להגנתם, אולי מבחינה היסטורית, המנטליות הזאת, כולל המנטליות של רש"י, היתה תגובה לאנטישמיות הנוראה בארצותיהם האשכנזיות, והיא גם דחייה של כל מה שזכה להערכה על ידי .הגויים שדכאו אותם
ו) אבל מצד שני, גם היהודים בארצות ערב סבלו מאנטישמיות, אך הם לא דחו את לימוד .החוכמות
ז) ואפילו בלי זה, אם היהודים האשכנזים דחו את החוכמה כתגובה לאנטישמיות, זו היתה בהחלט תגובה טרגית מאוד. לא זו בלבד שהגויים דיכאו את היהודים, אבל עתה היהודים המדוכאים הרשו לאויבים הגויים שלהם לשכתב את תוכנית הלימודים היהודית, ולהפוך חלקים .שלמים של התורה לתוכן טמא שיש להרחיקו
ח) אם דחייה של החוכמות היתה תגובת היהודים האשכנזים נגד האנטישמיות, באירוניה טרגית הם גמולו למדכאיהם ועזרו להם. מדכאיהם רצו להרוס את היהדות, ועכשיו הם לא רק דיכאו את גופות היהודים, אלא .היהודים עזרו למדכאיהם לשכתב - ובכך להרוס באופן משמעותי - את היהדות
א) לעניות דעתי הסיבה המרכזית שהחרדים מתנגדים ללימודי המדעים היא מפני שהם מעודדים סכלות ובערות, כי בדרך זו ניתן בקלות לשלוט בעדר ההמונים ולהתעות אותו אחר ההבל וההזיות האליליות, והכל במטרה להפיק ממנו בסופו-של-דבר טובות הנאה מסוגים רבים ושונים, כמו שנוהגים בדיוק גדולי הדור בימינו.
ב) בהמשך לדברי תלמיד הרמב"ם, הרמב"ם כבר רמז לכך שהעדר ידיעת המדעים גורר עמו סכלות והזיות מאגיות, ואלה גרמו לתפישת אגדות חז"ל כפשוטן ואף דרדרו לאמונת ההגשמה. ובמלים אחרות, רבנו הרמב"ם מותח ביקורת קשה על "חכמי ישראל" על כך שהם היו סכלים בכל ענייני המדעים, וסכלות זו גרמה להם להמציא דת חדשה רעה ומעוותת.
ג) סיבה נוספת היא מפני שהם טוענים שיש בלימוד הגמרא את הכל, וכל השאר זה בזבוז זמן במקרה הטוב, או במקרה הפחות טוב -- כפירה. הם הפכו את לימוד הגמרא לעבודה-זרה "שמגנה" על עם-ישראל באופן מיסטי, וסבורים שעצם העיסוק בגמרא יש בו מעלה וזכויות לעם-ישראל. אם הם יודו שיש ערך ללימוד המדעים הם למעשה מודים שלימוד הגמרא הוא לא הלימוד היחיד שיש לו ערך, ואז הם לא יוכלו לטעון שמגיע להם הטבות וזכויות שונות לתלמידי הישיבות... ובמלים אחרות, יש כאן הנחלת השקפה אשר נוגעת באופן ישיר לטובות ההנאה של גדולי הדור ועולם הישיבות.
ד) כמו כן, לימוד המדעים ישפוך אור נגוהות על סכלותם באלף השנים האחרונות, על כל האמונות התפלות שלהם, על כל העיוותים שעיוותו את העולם הדתי, ועל כל המינות והאלילות שהיו ועדיין מנת חלקם, וכן על שיטותיהם המתוחכמות להפוך את התורה לקרדום חוצבים.
ה) ברגע שאדם מתחיל לחשוב ולהבין ולהשכיל -- הוא כבר ירצה לקבל הוכחות וראיות, ולא יסכים לקבל את דברי "הגדולים" ללא אסמכתאות וביסוסים.
ו) אדם שלומד מדעים לומד להבחין בין אמת ושקר, כלומר הוא לומד את דרכי ההוכחה והטענה, והוא יתחיל להבין ולזהות את שקרי העולם החרדי.