רמב"ם, עבודת כוכבים, א,ג:
"והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן ומאהבת ה' אותנו ומשמרו את השבועה לאברהם אבינו עשה משה רבינו רבן של כל הנביאים ושלחו כיון שנתנבא משה רבינו ובחר ה' ישראל לנחלה הכתירן במצות והודיעם דרך עבודתו ומה יהיה משפט עבודת כוכבים וכל הטועים אחריה."
רמב"ם, חמץ ומצה, ז,ד:
"וצריך להתחיל בגנות ולסיים בשבח. כיצד מתחיל ומספר שבתחלה היו אבותינו בימי תרח ומלפניו כופרים וטועין אחר ההבל ורודפין אחר עבודת אלילים. ומסיים בדת האמת שקרבנו המקום לו והבדילנו מהאומות וקרבנו ליחודו. וכן מתחיל ומודיע שעבדים היינו לפרעה במצרים וכל הרעה שגמלנו ומסיים בנסים ובנפלאות שנעשו לנו ובחירותנו. והוא שידרוש מארמי אובד אבי עד שיגמור כל הפרשה. וכל המוסיף ומאריך בדרש פרשה זו הרי זה משובח."
1) בפועל, איך זה מתבטא? האם עלינו ללמוד (לפחות הפרק הראשון של) הלכות יסודי התורה, או משהו דומה, בליל הסדר, ועל ידי כך להסביר כיצד הפגאניות האלילית של המצרים היתה שגויה וכיצד התיאולוגיה/הדת שלנו היא האמת?
2) אם כן, באיזה שלב של ליל הסדר עלינו לעשות זאת?
3) גם אם זה לא חובה, האם זה משובח לעשות זאת?
4) האם זה משובח להוסיף ולהאריך ביסודות הדת בליל הסדר?
5) אם כל מטרת יציאת מצרים היא "קרבנו ליחודו," מדוע יסודות הדת אינם המוקד העיקרי של ליל הסדר? על המינימום, אין ספק כי הם צריכים להיות לפחות אחד המיקודים העיקריים, אבל בפועל זה לא כך. למה לא??
6) אם אין מצווה מיוחדת ללמוד את יסודות הדת בליל הסדר, האם יש לפחות מצווה מיוחדת ללמוד אותם במהלך חג הפסח?
7) "ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים...כיון שנתנבא משה רבינו ובחר ה' ישראל לנחלה הכתירן במצות והודיעם דרך עבודתו ומה יהיה משפט עבודת כוכבים וכל הטועים אחריה."
לאור המילים האלה של הרמב"ם, האם יש מצווה ללמוד הלכות עבודת כוכבים במהלך חג הפסח? אם כן, מתי? בליל הסדר? במהלך שאר החג?
חייב להוסיף
ראיתי בסידור מדויק אשכנזי כי י״ג עיקרי האמונה להרמבם המודפסים כיום בסידורים ובעקבותיהם פיוט יגדל נמצאו בסופה של אגדת פסח בדפוס קדום מאוד מלפני מאות שנים מה שאומר כי אכן דורות קדומים הבינו והשרישו את הקשר בין חג החירות ליסודות האמונה