רמב"ם, הלכות תשובה, ג:ו -
"ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים: המינים והאפיקורוסין והכופרים בתורה והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל המורדים ומחטיאי הרבים והפורשין מדרכי צבור והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיא כיהויקים והמוסרים ומטילי אימה על הצבור שלא לשם שמים ושופכי דמים ובעלי לשון הרע והמושך ערלתו."
רמב"ם, הלכות תשובה, ג:י -
"מחטיאי הרבים כיצד אחד שהחטיא בדבר גדול כגון ירבעם וצדוק ובייתוס ואחד שהחטיא בדבר קל אפילו לבטל מצות עשה ואחד האונס אחרים עד שיחטאו כמנשה שהיה הורג את ישראל עד שיעבדו עבודת כוכבים או שהטעה אחרים והדיחם."
א) האם לפי הרמב"ם אלה שגרמו/גורמים לעם היהודי לא להניח תפילין בחול המועד יש להם דין של חוטאים ומחטיאים, ולכן אין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים?
ב) אם התשובה היא כן, האם זה אומר:
1) אסור לקרוא להם 'מרן', 'הגאון', הגאון מ.....', 'הקדוש', 'הצדיק', 'הגדול', וכו'? אם כן, מה הם החטאים שמפרים בכך?
2) אסור לקרוא לספריהם 'הקדוש'? אם כן, מה הם החטאים שמפרים בכך?
3) אסור לקום לכבודם? אם כן, מה הם החטאים שמפרים בכך?
4) אסור לכבד אותם או את הספרים שלהם בכל דרך שהיא? אם כן, מה הם החטאים שמפרים בכך?
5) אסור להציל את חייהם? אם כן, מדוע?
6) מי שמתפלל במקום קבורתם מפר חטא/חטאים נוסף/נוספים לחטא הקבוע של התפילה על קבר? אם כן, איזה?
7) מי שמממן אותם, את הספרים שלהם, או את מוסדותיהם, מפר חטא/חטאים? אם כן, איזה?
8) מי שעוזר להם ולפעילותם בכל דרך שהיא מפר חטא/חטאים? אם כן, איזה?
ג) האם יש דינים אחרים החלים על אנשים כאלה שאנחנו חייבים להיות מודעים להם?
ידידי היקר והאמיץ,
פתחת את דבריך בהנחת יסוד שלפי עניות דעתי איננה מדויקת, ועליה בנית את כל הבניין. הסיבה המרכזית בימינו שעם ישראל נמשך אחר המיסטיקה היא לא בגלל שהיא קלה ומושכת, אלא בגלל שראשי העם ומנהיגיו מחנכים אותם בדרך זו כדי שהם יוכלו לשלוט בהמונים ולהפיק מהם טובות הנאה לרוב. ההליכה בדרך המיסטיקה והמאגיה היא למעשה הליכה בדרך השקר, העבירות והתועבות, האם ניתן לומר על דרך זו שהיא קלה?! והלא עבותות העוונות והחטאים מלפפים את האדם ומדרדרים אותו לעברי פי פחת עד לאבדנו המוחלט, מן העולם הזה ומן העולם הבא.
ולכן, אין לי ספק, כי ההמונים סובלים מאד מהליכה בדרך המאגיה והמיסטיקה ונכשלים ונחבלים על כל צעד ושעל, הם אינם מאושרים וסובלים מאד מהשקפותיהם הרעות. סכלותם ובערותם שמונצחת על ידי מנהיגים דתיים תאבי בצע, גורמת לעם לחולשת דעת כללית, וחוסר יכולת להתמודד עם קשיי החיים וניסיונותיהם, וכאשר הם מרגישים שהם עומדים להתרסק ולהתפרק הם פונים לאותם אלה אשר הנציחו בקרבם את הבערות בבקשה לפתרון או לנס.
הדרך הקלה ביותר הבריאה ביותר והמאושרת ביותר לאדם היהודי היא דרך התורה היא דרך האמת, ואף שלעתים יש קושי לסגל מידות טובות או השקפות נכונות, התועלת והאושר העצומים שצומחים לאדם ההולך בדרך האמת, בסופו של דבר מביאים לכך שעצם ההליכה בדרך זו היא הקלה ביותר, כי האדם הולך בה מאהבה ומתוך הבנה ודעת. וה' אף העיד בנו כי הדרך שהוא דורש ומבקש מאיתנו היא הדרך הקלה ביותר מכל הדרכים, כי יש דרכים קצרות שהם ארוכות וארוכות שהם קצרות, וזו היא דרך התורה שרק לכאורה נראית ארוכה, אך היא דרך קצרה לחיים מאושרים בריאים ותקינים, והנה דברי ה' אלינו על ידי מיכה הנביא (ו, ג): "עַמִּי מֶה עָשִׂיתִי לְךָ וּמָה הֶלְאֵתִיךָ עֲנֵה בִי".
שווה בנפשך אם ראשי העם ומנהיגיו היו מחנכים את העם לדרך של ידיעת ה' והשקפות נכונות, אין לי ספק כי רבים מקרב העם היו מקבלים את האמת, ולאט לאט היה ניתן לבער את הבערות וההזיות מקרב העם. וה' אכן הבטיח שיום כזה בוא יבוא -- כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.
"עַמִּי מֶה עָשִׂיתִי לְךָ וּמָה הֶלְאֵתִיךָ עֲנֵה בִי" (מיכה ו, ג).
מנקודה זו נמשיך את הדיון, ובחר נא שאלה אחת או שתיים שבהן נדון מתוך דבריך לעיל.