נשאלתי כך:
1) אני מוקף ומסובב בתלמידי ישיבות ואברכים חרדים, כלפי חוץ גם אני כאחד מהם (חשוב לי להבהיר כי אינני מקבל מלגה בעבור הלימוד כי מאז ומעולם הרגשתי לא נוח בזה ותמהתי על נוהג זה ושכולם גדולים וקטנים נוהגים כך, וכאשר למדתי את דברי הרמב"ם שמחתי לראות שאכן הוא כבר עמד על-כך בפיהמ"ש לנדרים שם הוא תמה על חכמי דורו שעוברים על-כך ובפיהמ"ש לאבות שכל חכמי ישראל יחלקו עליו בזה, וב"ה לא עזב חסדו מאיתי), מידי פעם אני פולט איזה משפט כאשר אינני יכול לעמוד בזה לדוגמא אודות ל"ג בעומר, אומן ראש השנה, ביטול מוחלט לרבנים ועוד כהנה וכהנה, אך לרוב אני מעדיף לשתוק כי דברי אינם נשמעים. רציתי לדעת אם לדעתך נכון בתחילה לדבר איתם בלשון שלהם בנחת וכבוד ומתוך זה לנסות להוכיח להם אט אט עד שיאיר בליבם אור הרמב"ם? לדוגמה הייתי שמח להפנות אותם לאתר, אך אני יודע שמיד הם יראו איזה מילה חריפה והם כבר לא ישמעו ויגידו לי כפירה אפיקורסות וכו', האם כדאי שאני אלמד איתם מעט מהדברים שאתה מביא באתר ללא כל חריפות ולאט לאט יתקרבו? מה נראה לך דרך הישרה בזה, אני יודע שיש הרבה אנשים סביבי שהיו רוצים לידע ולהחכים.
2) אם אכן כדברך, האם עדיף להתפלל ביחיד בבית או בבית-כנסת מאשר להתפלל בציבור עם תלמידים אלו? הלא תפילת ציבור זו מעלה בעלמא. מה נראה לך נכון לנהוג? ויש בשכונתי בית כנסת תימני שהולך בדרכו של הרב קאפח, האם כדאי להתפלל שם?
וכך השבתי:
1) הנני סבור שכל גישה אשר מקרבת את האדם לדרך האמת רצויה. מחשבתך אפוא ישרה, והאופן שבו אתה רואה לנכון לקרב את אותם תועים טוב מאד. אין צורך להפנות לאתר, אלא ללמד אותם בהדרגה ובשלבים ובאופנים שיתאימו להם. אנכי איני יכול לעשות כן באתר אור הרמב"ם כי על האמת להישמע בכל בהירותה ויפעתה, אך אין ספק שרצוי לקרב את בני האדם לפי דרכם, עד שישכילו לידע את האמת על בוריה.
וה' יהיה בעזרך לידע להסביר להם כפי הבנתם.
2) לשאלתך היכן להתפלל, עם התלמידים שציינת אפשר להתפלל כי הם בגדר תועים, אך עם רבניהם ומדריכיהם וראשיהם אסור לדעתי, כי הם מתעים את הציבור אחרי ההבל. ועדיף כמובן להתפלל בבית-הכנסת התימני אשר קרוב בהרבה לדרך האמת.
בהצלחה רבה!
אני רוצה להגיב על תשובתך הראשונה,
לדעתי, לא תהיה תועלת לדבר עמם כפי שמדברים עם בן-אדם מן השורה, ומה שיקרה הוא שהוא יבזבז המון אנרגיות לחינם. אני מציע לומר דברים תקיפים כגון: "אלה רשעים ארורים", "אלה מתעים את עם-ישראל אחר עבודה-זרה ומינות", ורק במקרה ומישהו שואל: "למה?", אז, שיסביר; אך לרוב ישמע: "איך אתה מדבר!!", "קודש הקודשים", כך השיחה תתפוצץ מהר, וזה עדיף מאשר שהיא תתפוצץ אחרי שעה וחצי, או שבוע, ורק אז יבין שזה היה לשווא.