נשאלתי כך: שלום וברכה, האם יהיה מותר לרכוש חמץ שעבר עליו הפסח מיהודי שמחלל שבת בפרהסיה? כגון בתחנות הדלק או בקיוסקים למיניהם וכו', מאחר והמחלל שבת בפרהסיה הרי הוא כגוי? ברור לי שהוא לא כגוי לכל דבר אבל בכל זאת הייתי רוצה לדעת.
תשובה: בהלכות חמץ ומצה (א, ד) נאמר כך: "חמץ שעבר עליו הפסח אסור בהניה לעולם, ודבר זה קנס מדברי סופרים – מפני שעבר על בל ייראה ובל יימצא, אסרוהו, ואפילו הניחוֹ בשגגה או באונס – כדי שלא יניח אדם חמץ ברשותו, עד שייהנה בו אחר הפסח". נשים לב, הסיבה שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בהניה, היא "מפני שעבר על בל ייראה ובל יימצא", והואיל וגם מחלל שבת בפרהסיה עובר על בל ייראה ובל יימצא, החמץ שהשהה בפסח אסור בהניה. כמו כן, לא ראוי לעודד את בני האדם לקנות באופן כללי ממחללי שבת בפרהסיה, וכל-שכן חמץ שעבר עליו הפסח שחכמים אסרוהו בגזירה, ולא סתם גזירה, אלא גזירה חזקה מאד – שהרי חכמים אסרו חמץ שעבר עליו הפסח אפילו בהניה כלשהי, כל-שכן באכילה.
וכל האמור הוא בחמץ גמור, כגון בייגלה, וופלים, עוגיות וכיו"ב; אבל תערובת חמץ שעבר עליה הפסח, ואפילו תערובת חמץ שעוברים עליה בבל ייראה ובל יימצא – מותר לקנות מכל אדם.