תורה היא וללמוד אנו צריכים
1) לפי הרמב"ם, האם יונה היה נביא?
2) אם כן, כיצד נסביר את העובדה שברח ממשימתו של האל בשבילו? האם נביא אמיתי מנסה אי פעם לברוח מצוותו של אלוהים אליו ?! האם נביא אמיתי נהיה שבור לב ואובדני כשאנשים חוזרים לאלוהים??
3) יותר מכך, וחשוב מכך, מדוע הוא ברח?
4) בנוסף, מדוע, כנביא - שכל תפקידו לעזור לאנושות ללכת בעקבות אלוהים - יונה היה כל כך שבור לב ואובדני כאשר אנשי נינווה חזרו בתשובה על חטאיהם?
5) יונה פרק ד: א וַיֵּרַע אֶל-יוֹנָה, רָעָה גְדוֹלָה; וַיִּחַר, לוֹ. ב וַיִּתְפַּלֵּל אֶל-יְהוָה וַיֹּאמַר, אָנָּה יְהוָה הֲלוֹא-זֶה דְבָרִי עַד-הֱיוֹתִי עַל-אַדְמָתִי--עַל-כֵּן קִדַּמְתִּי, לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה: כִּי יָדַעְתִּי, כִּי אַתָּה אֵל-חַנּוּן וְרַחוּם, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, וְנִחָם עַל-הָרָעָה .ג וְעַתָּה יְהוָה, קַח-נָא אֶת-נַפְשִׁי מִמֶּנִּי: כִּי טוֹב מוֹתִי, מֵחַיָּי.ד וַיֹּאמֶר יְהוָה, הַהֵיטֵב חָרָה לָךְ.
מדוע בפסוק ב' יונה, בניגוד מוחלט למשה, לא השתמש במילה "אמת" כשהזכיר את התכונות בהן משתמשים בני האדם כדי לדבר על אלוהים? האם היו ליונה (הנביא?) ספקות לגבי האמת המושלמת של אלוהים?
6) מדוע אנו קוראים את ספר יונה ביום כיפור?
ייתכן שנביא אמת ישגה וינסה לדחות את השליחות או הנבואה, וכמו שמצאנו אצל משה רבנו שאמר להקב"ה: "שלח נא ביד תשלח" או ירמיה אשר אמר (כ, ט): "וְאָמַרְתִּי לֹא אֶזְכְּרֶנּוּ וְלֹא אֲדַבֵּר עוֹד בִּשְׁמוֹ וְהָיָה בְלִבִּי כְּאֵשׁ בֹּעֶרֶת עָצֻר בְּעַצְמֹתָי וְנִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל" -- אך בסופו של דבר "אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד יְיָ" (מש' כא, ל). וברור שזה אחד המסרים החשובים של ספר יונה.
כמו כן, ייתכן שהכאב והזעם כלפי החוטאים והרשעים, לא ישכך בקרב הנביא גם לאחר שהם ישובו בתשובה, אם בגלל שרשעם גדול מאד-מאד שאין לו מחילה לדעת הנביא, ואם בגלל שהוא סבור שהם ישובו לסורם לאחר זמן קצר מאד, ולכן הנביא עלול לשאוף שהרשעים יקבלו את עונשם ויתבערו מן העולם. וה' הוכיח אותו שאין הוא חפץ במותם של הרשעים כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה, וזה עוד אחד מן המסרים החשובים והגדולים של ספר יונה, אותו עלינו ללמוד.
אך באמת יותר נראה לומר שספר יונה הוא אליגוריה ומשל לשיבה אל ה'.
שאלתי למעלה על יונה:
"2) אם כן, כיצד נסביר את העובדה שברח ממשימתו של האל בשבילו? האם נביא אמיתי מנסה אי פעם לברוח מצוותו של אלוהים אליו ?! האם נביא אמיתי נהיה שבור לב ואובדני כשאנשים חוזרים לאלוהים??"
1) ראיתי עכשיו שאבן עזרא אומר שאירועים מסוימים בספר יונה, כולל ניסיון הבריחה שלו מציוויו של אלוהים אליו, קרו בחלום שיונה חלם.
2) ובנוסף אבן כספי מביא את הדעה - אותה הוא רומז מאוד שהיא שלו - שהאירועים הלא-רציונליים בסיפור, כמו שלושת הימים שיונה חי בתוך לוויתן, קרו רק בחלומו של יונה.
עבור שני המקורות ראה קישור זה:
3) ראו גם רמב"ם במו"נ ב' מו: http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/b16-2.htm#1
4) וכפי שאמר מורי אדיר לעיל, יתכן ש(כל?) ספר יונה הוא אלגוריה.
כי המטרה של כל הסיפור הנבואי היא להדגיש את פעולות החסד והרחמים של הקב"ה בעולם, ושכל אדם אשר יבקש לשוב להיות אדם ולשוב אל ה' יתעלה, הוא יקבל את תשובתו ואפילו שב ביום מיתתו.
1) כן, כי נאמר במפורש שהקב"ה מצווה ומזהיר אותו ושולח אותו להשיב אנשים בתשובה.
2) ייתכן שמדובר בסיפור אלגורי שנועד ללמד את המסר שלא ניתן לברוח מה' יתעלה.
3) ראה 2.
4) כי אהבת האמת והצדק בערו בקרבו, כאשר ראה כיצד העונש נמנע מן הרשעים, ושוב יש כאן מסר לבני האדם, שיקבלו את הרשעים לתוך החברה לאחר שעשו תשובה, ולא ימשיכו לכעוס עליהם ולהתרחק מהם. זאת ועוד, לומדים מסיפור זה שיש להתפלל שהרשעים ישובו בתשובה, ולא למהר ולייחל לאבדנם.
5) וודאי שלא, אחרת הוא לא היה נביא, אלא כאמור, עיקרו של הסיפור הזה נועד לעורר ולעודד את האנשים לשוב בתשובה, ושהקב"ה יקבל את תשובתם ולא משנה מה מצבם ומה מעמדם.
6) כדי לעורר ולעודד את הרחוקים לשוב בתשובה אל ה' יתעלה.