לדעת הרמב"ם, האם זה בסדר שבתי כנסת גובים מאנשים כסף - לעתים קרובות הרבה כסף - בכדי להשתתף בתפילות ראש השנה ויו"כ?
מצד אחד 1) אפילו כנסיות אינן גובות מאנשים כסף כדי להשתתף בתפילותיהם בחג המולד, ו2) בטח שאנו יכולים לחשוד שבגלל המחיר ישנם יהודים שיימנעו מלהגיע לבית הכנסת בימים אלה
אך מצד שני רבים מבתי הכנסת הללו טוענים שזו הדרך היחידה שהם יכולים לגייס את הכספים הדרושים לכיסוי כל הוצאותיהם השנתיות - שכר דירה , חשמל, אוכל לאירועים, שיפוצים, משכורות וכו'
ראיתי באתר אחד של בית כנסת מסויים שהכרטיסים שלהם השנה להשתתפות בראש השנה עולים 250 דולר! כמה שפל!
אם אכן בדרך זו בית הכנסת הופך להיות לעסק כלכלי אשר נועד לשלם את משכורתו של הרב, הדבר פסול, כי אסור לתת מכשול לפני עיוור ואסור להשתמש בכסף כדי להפוך תורת חיים לקרדום חוצבים, ומדובר לדעת חז"ל ורבנו באיסורי תורה חמורים של חילול ה', ולפי דעתי יש בזה גם הידמות לנצרות.
אם אכן בית הכנסת זקוק לכספים הללו מותר לו לגבות אותם, אך לעניות דעתי ברוב המקרים המטרה היא להעשיר את קופת בית הכנסת ולהעביר באמצעותה כספים לגזברים ולמקורביהם, ולא אתפלא אם השחיתות בנושא זה גדולה מאד.
אך אפילו אם בית הכנסת זקוק לכספים האלו, לפי דעתי אין זו דרך נכונה לגבות כספים, כי בדרך זו אנשי בית הכנסת מדירים את האנשים שאין ביכולתם לעמוד בהוצאות הכסאות של ראש השנה והחגים, כך שלמעשה בית הכנסת פתוח בזמנים החשובים בשנה רק לבעלי הממון והיכולת, וזה דבר חמור מאד.
וזכורני שהייתה תקופה שהתפללתי בבית כנסת אשכנזי בשכונה עשירה מאד בתל-אביב, ופשוט לא הגעתי להתפלל בחג הסוכות כי לא היה לי כסף לשלם בעבור כסא.