רמב״ם, הל׳ סנהדרין ב׳ ו׃
כשם שבית דין מנוקין בצדק כך צריכין להיות מנוקין מכל(!) מומי הגוף, וצריך להשתדל"
ולבדוק ולחפש שיהיו כולן בעלי שיבה, בעלי קומה, בעלי מראה, נבוני לחש ושידעו ברוב הלשונות כדי שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן"
נא להסביר את המשמעות הספציפית של כל המילים המוארות
זה לא שייך באופן ישיר, אך תשובתי אינה נוגעת לסנהדרין, אלא לשאלתו של תלמיד משה בעניין הנורמות החברתיות שמנחילים הרבנים בימינו.
איני מבין מדוע אתה מופתע כאשר אתה מוצא שהדת החדשה בימינו אינה תואמת את ההלכה המקורית?
וכי חשבת שהעולם הדתי בימינו הולך בדרך האמת?
והיה עליך לא להיות מופתע כלל, ולהבין שזוהי עוד סכלות שהממסד הרבני החדיר לדת משה, שהרבנים יכולים להסתאב ולהתבהם כאוות נפשם, וככל שהם יהיו יותר מכוערים ובהמיים, כך הם יהיו יותר קרובים אל השם יתעלה, ולפי דעתי, מכיוון שהם היו בהמיים הם החדירו לנו את הסכלות הזאת, כדי שלא נגלה שהם למעשה מושחתים וסכלים.
בקהילות רבות הרבנים ו'הגדולים' אינם גבוהים אך קצרים, ולעתים קרובות הם קירחים, אך הקהילה מעניקה לרבנים האלה את הכבוד הרב ביותר. נראה כי כיום בקהילות רבות הם אינם מקדישים תשומת לב רבה למצוינות הגופנית של מנהיגיהם. להיפך, הם רואים את חוסר המצוינות הגופנית שלהם כסימן לגדולה ולקדושה. הם מאמינים כי זה מראה כי הרבנים ממוקדים לחלוטין על הפנימי, ולא על החיצוני. אז אני מוצא את זה מפתיע כי בסנהדרין החברים צריכים להיות פיזית מעולה, כאשר כיום ההמונים, כפי שאנו רואים, כבר לא מייחסים חשיבות רבה לכך, ולעתים קרובות הם אפילו רואים את זה כמו משהו חשוד.
שים לב, נאמר בהלכה "וצריך להשתדל", אך אין זה מחייב בהכרח
וכוונת ההלכה לפי עניות דעתי, שיש להשתדל שחכמי הסנהדרין יהיו נאים מטופחים ואסתטיים גם מבחינה חיצונית. ויותר ממה שיש כאן הלכה לאיתור דיינים, יש כאן הלכה לדיינים עצמם שלא יזניחו את גופם, ולא ירשו לעצמם להשמין ולהתכער, אלא עליהם לדאוג להופעתם החיצונית, כי יש חשיבות גדולה גם להופעה החיצונית, כדי שדבריהם יישמעו.
וידוע שההמון אינו מכבד את האדם לפי מעלת שכלו, אלא לפי מעלתו החיצונית.