במקורות הקדומים אין אזכור לנס פח השמן, והמקור היחיד הוא הגמרא. החוקרים (חילונים ברובם) מסיקים שחנוכה לא נחגג בגלל נס פח השמן אלא בגלל הניצחון במלחמה.
השאלה שלי האם יעלה על הדעת (או שמא זו חובה) להבין את הסיפור ההיסטורי הזה המופיע בגמרא כאגדה שאיננה כפשוטה ובאה להעביר מסר (למשל שהניצחון של המכבים היה ניצחון החכמה האלוקית הטהורה הנרמזת בשמן הטהור וכדו')?
תודה
שלום טל,
איני מכיר מי שטוען שחנוכה נחגג בגלל נס פך השמן. גם מי שמבין שהתרחש נס כפשוטו מודה שזה נס שאינו נצרך, מפני שההלכה היא שכשאין שמן טהור ידליקו בטמא.
לדעתי מיקוד התלמוד הבבלי בנס השמן הוא כדי להסיט את המיקוד מעניין התקומה הלאומית. ממש כמו דרשת שלושת השבועות של רבי יהודה, שזרה לרוח התורה והנביאים, אך נצרכה באותה שעה.
לגבי תפיסת הנס שלך - נס אינו רק דבר שלא ניתן להסבר, אלא דבר שהסבירות שיתרחש נמוכה, ועדיין התרחש. לכן נצחון של מדינה קטנה וחלשה מול 6 צבאות ב-6 ימים, או נצחון 6000 חיילים לא מיומנים 60 אלף חיילים מיומנים + 7000 פרשים (וזה רק אחד הקרבות) בזמן החשמונאים, בהחלט נכנסים להגדרה זו.
שלום לכולם
וכתב רבנו במורה חלק ב' כט "ואף על פי שחכמים ז"ל כבר אמרו בניסים דברים תמוהים מאוד"...ראו שם גם בהמשך.
ואני אומר שכל נושאי הניסים ונפלאות,אין לקפוץ לסברות לא בראשונה ולא בשנייה וכ'ו... למעשה אני חושב שלנושא זה, יש לגבש דיעה בזהירות יתרה,קל וחומר להמון שלא עוסקים בעיון זהיר אם בכלל.
ולא סתם בפרק זה (כט) קישר רבנו נושא זה לנושא מעשה בראשית באותו הפרק. וכתב " ולכן הנכון להמנע מלבארם כפי העולה בדמיון תוך ריקות מין המדעים"
ומה שאני השבתי כאן בפורום לגבי נושא הניסים ,הן מסקנותי האישיות לעניות דעתי.
תשובה לדביר :
ונושא מלחמות וניצחונות הוא נושא רחב,אך זה לא אומר שלא ניתן להסבר בדרך לא ניסית.
המשך יום טוב לכולם.
שלום טל,
קראתי השבוע את ספר מכבים א. על פי התאורים שם (שמוסכם שנכתבו סמוך להתרחשות האירועים, ע"י יהודים כשרים), התרחשו נצחונות מדהימים. אם זה לא מעטים מול רבים איני יודע מה כן. ובנוגע לנס, אם נצחונות יוה"כ וששת הימים אינם ניסים בעיניך, אז אבין מדוע אתה אומר שלא היו ניסים. במקרה זה אשמח שתבהיר מהו כן נס בעיניך.
שלום לכולם
שלום לדביר. אני לא זרקתי כאן סיסמאות.אלא מסקנות שלי אישיות. ונתתי מקורות לתמיהות של השאלות לחברי הפורום בנושא לעיל.
אם יש לך תשובות לשאלה,אשמח להשכיל ממך. השאלה ששאלתי לא נראית לי "זריקה באוויר" היא רצינית! יש לך תשובה?
וכתבת; " באוויר וללכת" אני לא בורח לשום מקום! אני תמיד לומד ובודק שאלת השואלים וכן המאמרים. ומשכיל יותר בשאלות החברים. ואני פה משיב לך! לא בורח! :)
שבת שלום לכולם.
אתה לא קורא לזה נס, חז"ל מתקני התפילה כן קראו לזה כך, זה אולי וויכוח על פירוש המילים.
כתבתה "אכמ"ל"- למה לא? זה בדיוק המקום להאריך, ונשמח לשמוע דעתך בהרחבה, בלי לזרוק ססמאות (בלי הנמקות וביסוסים) באוויר וללכת.
תודה
שלום לכולם
שום נס לא היה עם שמן או מנורה. גם לא מעטים מול רבים.ואכמ"ל.
וקבעו חז"ל : עשרה ניסים היו; " עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים"
ואשאל: מדוע לכל ניסי ישראל בצאתם ממצרים, לא קבעו רבותנו תפילת על הניסים בפסח?!!!
ראו שם...
המשך יום טוב לכולם.
אנחנו מחויבים לזעוק תמיד לבורא-עולם על כל צרה וצוקה. אמונתנו לא צריכה להתערער כי הקב"ה לא מחויב להיענות לתפילתנו: "גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתַם תְּפִלָּתִי" (איכה ג, ח). מכל מקום, הכלל תמיד הוא: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא" (דב' לב, ד).
כמו כן, כתבתי מאמר על סוגי הנסים: "האם בחירתו של טראמפ היא בגדר נס?".
אם לרבנו אכן יש כמה דרכים להסביר את מושג הנס, זה אומר דרשני...
הרי מחוייב להיות, אך ורק הסבר אחד אמיתי למושג הנס, כי האמת היא אחת, ולא יותר.
מחוייבת להיות, אך ורק פרשנות פילוסופית תיאולוגית אחת אמיתית, אחידה וטוטאלית, שתסביר את מושג הנס שבמקרא.
האם רבנו לא היה דטרמיניסט קיצון לגבי מנהגו של עולם?, והוא אף רומז לנו על האפשרות, שכל הניסים אמיתיים למי שראם, ואחר כך ייתכן שיכזבם השומע?...
אני שואל את כל עובדי ה" האמיתיים, האם האמונה בניסים, מביאה את האדם ליראה ולאהבה את ה"? האם האדם המאמין האמיתי ,זקוק לניסים ונפלאות מאת ה" כדי לבסס את אמונתו? שהרי עצם עובדת הקיום, הינו הנס והאינטרוונציה האלוהית!
רבנו כותב בנוסח התפילה "על הנסים" בלשון רבים, ובהלכה הוא כותב שפך השמן היה מכיל שמן רק ליום אחד והספיק לשמונה!
לא מן הנמנע שהיה מדובר בנס.
בנוסח "על הניסים" של הרמב"ם כלל לא מופיע עניין פך השמן. וכן הניסים שבחנוכה אפשר לומר שזה הניצחון במלחמה של מעטים מול רבים שלפי הטבע היוונים היו צריכים לנצח אך הקב"ה סייע להם בהמצאת תחבולות כדי לנצח את היוונים. זה מה שאומר הרמב"ם בפרק שלישי מהלכות חנוכה בהלכה הראשונה שההושעה הייתה של הקב"ה באמצעות החשמונאים.
נראים הדברים כי לדעת הרמב"ם לא בהכרח היה נס, כי ייתכן שהדליקו בצמצום בדרך כלשהי. אך לעומת זאת בסדר התפילה רבנו מעתיק שאירעו שם נסים: "על הנסים" וכו'.
אולי הרמב"ם בעצמו לא היה בטוח בדבר, וידועה היא שיטתו לצמצם את מציאות הנסים להכרחי בלבד, כדי שבני האדם לא ישגו בהזיות...
הכרתי את דברי הרמב"ם, הערה מעניינת שהוא לא כתב את המילה "נס". כשהרמב"ם מביא בהלכותיו דברי היסטוריה מחז"ל- האם צריך להתייחס אליהם כאמת היסטורית וודאית? ואם המחקר מגלה אחרת? (במידה והוא לא מוטה)
https://www.mechon-mamre.org/i/3a03.htm
הלכה ב: "וכשגברו ישראל על אויביהם ואיבדום, בחמישה ועשרים בחודש כסליו היה. ונכנסו להיכל, ולא מצאו שמן טהור אלא פך אחד; ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד, והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים--עד שכתשו זיתים, והוציאו שמן טהור."
מעניין שהרמב"ם אינו משתמש במילה "נס" בתיאורו של סיפור זה. אולי יש לו הבנה טבעית יותר של האירוע הזה. אולי לא. אני לא יודע. במורה הרמב"ם דן בדרכים שונות להבנת ניסים.