שלום,
כידוע לפי הדת כרגע אסור אפילו לגעת באישה (אולי מותר מבחינת נימוס וכדומה ללחוץ יד אבל שום דבר מעבר).
השאלה היא, האם בוודאות זה נכון שאסור כל קשר מיני שלא בתוך חתונה?
אתן מספר דוגמאות לסיבות שבגללן זה קשה לי -
1. רונן הוא בחור עם בעיות נפשיות קשות כבר מהיותו ילד, בגללן גם ניסה להתאבד מספר פעמים, התאשפז בבתי חולים פסיכיאטריים שונים ולוקח כדורים פסיכיאטריים מסוגים שונים. רונן לא רואה עצמו בשום צורה אי פעם מתחתן בגלל הבעיות השונות שיש לו שכוללות התפרצויות זעם לא צפויות, חוסר יכולת להתקשר באמת וכן הלאה. אך בכל זאת יש לו יצר מין כמו לכולם.
2. לדור אמנם אין בעיות נפשיות, אך הוא עם "רווקות מאוחרת", יוצא כל הזמן עם בנות שונות ומסיבות שונות לא מצליח למצוא עם מי להתחתן. דור מתבגר, הוא כבר לא בן 22, לא בן 25, לא בן 30, כבר בן 32. מעולם לא נגע באופן מיני בבת בשום צורה.
3. נתי התגרש בגיל 25 עם ילד אחד. נתי צריך לפחות כמה שנים לעבור תהליכים רגשיים שונים ובכלל לא רואה את עצמו נכנס לשום קשר חתונה לכל הפחות ל-3 שנים הבאות.
4. מוטי התאלמן בגיל 55 עם 6 ילדים. מוטי לא רואה את עצמו מבחינות שונות (6 ילדים, צורת חיים, עניינים כלכליים ועוד) "יוצא לדייטים" ומתחתן שוב.
כמו 4 הדוגמאות האלו, אני בטוח שאפשר למצוא עוד הרבה דוגמאות.
אז האם באמת "נגזר" על כל האנשים בדוגמאות (ובטח עוד הרבה מאד דוגמאות שאם אקדיש לכך זמן בטח אוכל למצוא, אולי למשל לוחם סיירת מובחרת מאד שלא יכול להתחתן מסיבות שונות, אולי אדם עם נכות קשה שלצערנו שום בת לא מסכימה להתחתן איתו וכן הלאה וכן הלאה) לא לעשות שום מעשה מיני עם בת שלא ב"תוך מסגרת של חתונה" ולסבול סבל נפשי קשה? האם מישהו כמו בדוגמא הראשונה למשל לא יעשה משהו מיני עד יום מותו? וכך יום אחרי יום אחרי יום לילה אחרי לילה אחרי לילה במשך כל חייו הוא מרגיש את היצר ו"אסור" לו לממש את זה? או בדוגמא ה-4 למשל - האם במשך עשרות השנים מגיל 55 עד שהוא נפטר מהעולם הוא לא יעשה שום מעשה מיני יותר, בכלל לא יגע באשה?
לבני נוער שמעתי שנותנים הנחיה שצריך "להתאפק" עד החתונה. אך במקרים כמו אלו מדובר בשנים רבות מאד ואולי אפילו כל החיים.
אי מימוש היצר הזה לפי דעתי, ואני מניח די בודאות שאפשר למצוא לזה סימוכים מדעיים באמת ובתמים פוגע באדם בנפש.
תודה
שלום דני,
לצערנו, התרבות הקלוקלת המודרנית יצרה בעיות נפשיות וחברתיות רבות מאד אשר היו עשויות להימנע אם היו מחנכים את הילדים בדרך נכונה וישרה.
גם לאחר הילדות, בני האדם בתרבות המודרנית סובלים מקשיים נפשיים וחברתיים רבים מאד, חלק מן הדברים ציינת לעיל, ואכן יש עוד דוגמאות רבות נוספות.
הפתרון שלי הוא: לרפא את הנפש מתחלואיה, לעסוק במושכלות ובמקביל בעבודה יצרנית, לפתח בטחון עצמי ותחושה של יצירה וסיפוק מהחיים, להתרחק מן הכיעור ומן המוסר הקלוקל אשר מוליד את כל הצרות שמנית לעיל ועוד.
קצרו של דבר, הדוגמאות שמנית הן מתוצריה החולניים של התרבות המערבית הקלוקלת, ככל שהאדם יתרחק ממנה ומרעותיה כך הוא יציל את עצמו מנזקיה.
לדוגמה, ככל שהאדם יתרחק מרדיפת המותרות כך הוא יציל את עצמו מלשקוע ולשעבד את עצמו להלוואות, או ככל שהאדם יתרחק מן התאוות כך הוא יחזק את גופו ונפשו ויטהר את מחשבתו ואת מעשיו מן המעשים הרעים והבהמיים.
ברם, סוף סוף שאלתך היא - מה לעשות והאדם כבר שקוע בתוך הרפש והטיט?
זו שאלה קשה, הייתי ממליץ לאותו אדם לשוב בתשובה, לחפש לו מדריך נאמן שידריך אותו לדרך האמת, ולאט-לאט יתנתק מהזוהמה הטומאה והכיעור.
אי אפשר לשנות הרגלי חיים ברגע אחד, הייתי ממליץ לאותו אדם לזכור את האמת ולשים אותה לנגד עיניו תמיד, לחתור אליה כלל יכולות נפשו, וגם אם הוא נכשל יזכור את האמת, וכמו שאמרו חז"ל: "בכל דרכיך דעהו - ואפילו בדבר עבירה". אפילו כאשר האדם אינו מצליח להתגבר על יצרו יזכור את בוראו ואת האמת.
וכך, לאט-לאט יתרחק מבהמיותו ויתקרב לצלם האלהים שבו, ולאט-לאט לאחר עבודה של חודשים ואולי גם שנים הוא יגיע לאיתנות רוחנית ומחשבתית, ונפשו כבר לא תייסר אותו בייסורים כואבים, ואדרבה, הוא יוסיף אור ושמחה לחייו.
ככל שהאדם יהיה אדון ליצרו כך נפשו תהיה מאירה יותר, וככל שיצרו ישעבדו כך נפשו תעכיר ותושחר ואף עלולה לכבות, עד שישותו תתמלא בדיכאון ובשיממון.
וכדי שהאדם יהיה אדון ליצרו הוא צריך למלא אותה בתוכן רוחני, בהעדר תוכן רוחני אי אפשר לאדם לשעבד את יצרו ובהמיותו לשכלו ולצלם האלוה שבקרבו.
שלום דני,
מאז מתן תורה נצטווינו במהלך קידושין טרם הבעילה, ומי שעובר על כך עובר על מצוות לא תעשה מדאורייתא, שנאמר ״לֹא תִהְיֶה קְדֵשָׁה מִבְּנוֹת יִשְׂרָאֵל״ (דב׳ כג, יח).
מי שהתקדש ולמד תורה כראוי - מתרחק מן הזנות; בבוא העת ישא אישה, אין זה בראש מעייניו. מי שחושב שהבעילה תועיל לו, במיוחד אצל לוקים בנפשם, לא רק שאינה תועיל אלא תמנע ממנו מהלך תחילתי רצוי של ריסון תאוותיו ולמידת דעות ישרות.