האם מברכים אחרי הכרפס ברכה אחרונה?
מצד אחד כותב הרמב"ם (הלכות ברכות פרק ד הלכה ז)
"גמר בלבו מלאכול או מלשתות ואח"כ נמלך לאכול או לשתות אף ע"פ שלא שינה מקומו חוזר ומברך, ואם לא גמר בלבו אלא דעתו לחזור לאכול ולשתות אפילו פסק כל היום כולו אינו צריך לברך שנית".
ומשמע שאין לברך אחר הכרפס ברכה אחרונה ועל המרור ברכה ראשונה משום שיודע ונותן דעתו לאכול את המרור.
אך מצד שני בשו"ת הרמב"ם (שו"ת הרמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ח):
"(שאלה מרבינו משה ז"ל) שאלה כשיאכל ירק בלילי הפסח ומברך בורא פרי האדמה אם יברך בסוף אחריו או לא יברך עד שיגמור ההגדה ויברך על המרור באחרונה.
תשובה יברך אחריו לפי שההגדה מפסקת וכשיאכל המרור יברך תחלה כך ואחר כך יחזור ויברך לבסוף. משה ברבי מימון זצ"ל".
משמע שההגדה מפסיקה ולא מספיק שנותן דעתו על כך שימשיך לאכול אחר זמן.
כיצד מיישבים ההדורים? האם ניתן לומר שבמשנה תורה כוונתו שכל היום לא יתעסק בדברים אחרים? הרי זה לא הגיוני...
תודה רבה!
דביר, שאלתך רלבנטית.
לפי ההלכה נראה ברור שאין צורך לברך ברכה אחרונה על הכרפס שהרי נאמר במפורש בהלכה: "אפילו פסק כל היום כולו", וכל שכן בנדון דידן, שהמברך הפסיק בקריאת ההגדה שאף היא חלק ממצוות ליל הסדר, דהיינו המברך עוסק בחטיבה אחת של מצוות מוגדרות אשר קשורות זה בזה.
לפיכך, נראה שהתשובה הזו שיוחסה לרבנו לא יצאה מתחת ידו.
ויש זיופים רבים בתשובות רבנו ובאגרותיו, וכבר עמדתי על כמה מהמרכזיות שבהן.
לגבי ברכה ראשונה, כאשר מברכים על הכרפס (החסה) לפני אמירת ההגדה מכוונים לפטור את המרור שאוכלים לאחר נטילת ידיים, וברכת "בורא פרי האדמה" שלפני ההגדה ולפני נטילת ידיים לסעודה מועילה גם למרור שנאכל לאחר נטילת ידיים לסעודה, ולכן אין צורך לברך עליו שוב "בורא פרי האדמה", רק "על אכילת מרור".
ובמלים אחרות, הנך רואה שאמירת ההגדה אינה נחשבת להפסק.
כמו כן, אין מברכים ברכה אחרונה על כל כוס וכוס של יין, אלא בסוף ברכה אחת לכולם. וארבעה כוסות של יין הם יוצאי דופן לעניין ברכה ראשונה, כי חז"ל קבעו לכל אחד ואחד מהם ברכה בראשו, כדי להדגיש את חשיבותם.
כל שאלה שנוגעת לקיום ההלכה למעשה היא שאלה רלבנטית.
ואף שאלה אשר עשויה להיות הלכה למעשה בסבירות גבוהה.
דוגמה לשאלה שאינה רלבנטית: פעם שמעתי שהתפלפלו בבית מדרש מסוים בשאלה האם פלטה עם חורים כשרה לסוכה, ולא שמו לב שמדובר בשאלה לא מעשית, כי הנחת פלטה עם חורים כבדה מאד ומסוכנת מאד ליושבים תחתיה.
וזו עוד דוגמה עדינה, יש דוגמאות אשר רחוקות עוד יותר מההלכה למעשה.
ורובו המוחץ של לימוד הגמרא בימינו הוא לימוד פלפולי המנותק מחיי המעשה.
וראה מאמרי: "לימוד התורה בזמנו של רבנו בחיי ובזמננו".
תודה רבה הרב אדיר על תשובתך המשמחת!
אשמח אם הרב יכתוב לנו בקצרה מהם התנאים לשאלות הלכתיות, ומה הגבול בין שאלה רלבנטית לבין שאלה שאיננה רלבנטית. שאדע מתי אני מגזים ב"למדנות" ומתי אני שומר על הגבולות הנכונים ולא מכלה את זמני בזוטות.
ממש תודה רבה
וברוך תהיה
דביר
בדומה לחוצבי התורה הפלפלנים, הנך נוהג ומחפש סתירות במקומות נידחים על דברים אשר ברורים דיו. הרי יש לשאול, האם הנך שלם ביסודות עד שתרשה לעצמך לדקדק בדברים הללו?
איתמר היקר, אני לא מבין מה אתה רוצה ממני, שכלי צר ולא מבין. אני רוצה לדעת מה לעשות וזה לא זוטות משום שכל אחד נתקל בהלכה זו כמעט כל יום...
זה בדיוק מה שאני רוצה לדעת מהו המינימום העולה מפשט דברי רבינו...
אני לומד הלכה, ולדעתי לא כל דבר שהוא דרבנן יש לפטור באמירה שיש להקל, שכך תשכח הלכה מישראל ורק צריך לדעת מה דאורייתא ומה דרבנן ואפשר להקל רק בגלל שאנו לא יודעים את ההלכה הפסוקה...
וחוץ מזה אני לא מבין, אתה אומר לי להקל, מה זה אומר? שאברך שוב ואקל בלא תישא? או שאתה אומר שלא אברך ואקל באיסור הנאה מהעולם הזה בלא ברכה?
כל פעם שאני רוצה לברר הלכה ולדעת רצון ה' אתה יוצא נגדי.. לא אברר הלכה? לא אשאל? לא אלמד?
לפני כמה שעות כתב לך הרב אדיר: "ומכיוון שמדובר בעניינים שהם דרבנן, לדעתי יש להקל ככל שניתן ולהיצמד אל המינימום ההכרחי אשר עולה מפשט דברי רבנו", ולא רק זאת שלא הקשבת אלא הלכת רחוק רחוק מאד אל איי הזוטות כהרגלך...
תקרא שוב שאלך ותתחיל מהתחלה ושאל שוב, ואל תפספס הגדרות.