בראשית לב' כג: וַיָּ֣קׇם׀ בַּלַּ֣יְלָה ה֗וּא וַיִּקַּ֞ח אֶת־שְׁתֵּ֤י נָשָׁיו֙ וְאֶת־שְׁתֵּ֣ישִׁפְחֹתָ֔יו וְאֶת־אַחַ֥ד עָשָׂ֖ר יְלָדָ֑יו וַֽיַּעֲבֹ֔ר אֵ֖ת מַעֲבַ֥ר יַבֹּֽק
רשי:
"ואת אחד עשר ילדיו: ודינה היכן היתה, נתנה בתיבה ונעל בפניה, שלא יתן בה עשו עיניו.
ולכך נענש יעקב שמנעה מאחיו שמא תחזירנו למוטב, סופה שנפלה ביד שכם בן חמור."
רבינו בחיי:
"ותצא דינה בת לאה. נענש יעקב בענין דינה מכמה טעמים. האחד ממה שאמר ללבן (בראשית ל) וענתה בי צדקתי ביום מחר. והשני על שמנע דינה מעשו אחיו כי שמא תחזירנו למוטב. והשלישי על שנטל שררה לעצמו. והוא שאמרו בב"ר [!] אמר לו הקב"ה (משלי כז) אל תתהלל ביום מחר, אתה אמרת וענתה בי צדקתי וגו', מחר בתך יוצאה ומתענה.
ועוד שם ויקח את שתי נשיו ואת שתי שפחותיו ואת אחד עשר ילדיו ודינה היכן היתה מלמד שהכניסה יעקב בתיבה ונעל בפניה, אמר לו הקב"ה לא בקשת שתנשא למהול תנשא לערל, לא בקשת שתנשא בהתר תנשא באסור, מחר בתך יוצאה ומתענה.
ועוד שם ויקרא לו אל וגו', אמר לו אתה אלוה בעליונים ואני אלוה בתחתונים. אמר לו הקב"ה אפילו חזן בהכ"נ אינו נוטל שררה לעצמו ואתה נטלת שררה לעצמך מחר בתך יוצאה ומתענה, לכך סמך ותצא."
בניגוד מוחלט לכל המקורות הנוראיים שלעיל - מקורות שאני אומר בפתיחות גורמים לאדם לרצות לעזוב את היהדות - הנה הרמב"ם הרציונליסט עם מילים שמצילות שוב את היהדות והיהודים מהאנטי-רציונליסטים הדוחים:
ראשית,
הלכות דעות פרק ו' הלכה ג:
"מצות עשה להידבק בחכמים, כדי ללמוד ממעשיהם: שנאמר "ובו תדבק" (דברים י,כ), וכי אפשר לאדם להידבק בשכינה; אלא כך אמרו חכמים בפירוש מצוה זו, הידבק בחכמים ותלמידיהם. לפיכך צריך אדם להשתדל שיישא בת תלמיד חכמים, וישיא בתו לתלמיד חכמים, ולאכול ולשתות עם תלמידי חכמים, ולעשות פרקמטיה לתלמידי חכמים, ולהתחבר להן בכל מיני חיבור--שנאמר "ולדובקה בו" (דברים יא,כב; דברים ל,כ; יהושוע כב,ה). וכן ציוו חכמים ואמרו, והוי מתאבק בעפר רגליהם, ושותה בצמא את דבריהם."
הלכות איסורי ביאה פרק כא' הלכה כט:
"לא יישא אדם בת עם הארץ--שאם מת או גלה, בניו עמי הארץ יהיו: שאין אימן יודעת כתר התורה. ולא ישיא בתו לעם הארץ--שכל הנותן בתו לעם הארץ, כמי שכפתה ונתנה לפני הארי: מכה ובועל, ואין לו בושת פנים. ולעולם ימכור אדם כל מה שיש לו, ויישא בת תלמיד חכמים--שאם מת או גלה, בניו תלמידי חכמים; וכן ישיא בתו לתלמיד חכמים--שאין דבר מגונה ולא מריבה, בביתו של תלמיד חכמים."
שנית,
הלכות תשובה פרק ה' הלכה ה:
"ועיקר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצוה--שנאמר "ראה נתתי לפניך היום, את החיים ואת הטוב, ואת המוות, ואת הרע" (דברים ל,טו), וכתוב "ראה, אנוכי נותן לפניכם--היום: ברכה, וקללה" (דברים יא,כו): כלומר שהרשות בידכם, וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה, בין טובים בין רעים. ומפני זה העניין נאמר "מי ייתן והיה לבבם זה להם" (דברים ה,כה)--כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה, אלא ליבם מסור להם."
הלכות תשובה פרק ה' הלכה יג:
"אבל נדע בלא ספק, שמעשה האדם ביד האדם, ואין הקדוש ברוך הוא מושכו ולא גוזר עליו לא לעשות כך ולא שלא לעשות כך. ולא מפני קבלת הדת בלבד נדע דבר זה, אלא בראיות ברורות מדברי החכמה. ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על כל מעשיו כפי מעשיו, אם טוב ואם רע. וזה העיקר, שכל דברי הנבואה תלויין בו."
במילים אחרות, אלוהים לא גרם לשכם או לאף אחד אחר לאנוס את דינה כדי להעניש את יעקב על חטאו (שאינו קיים!).
בשבטים בלתי אנושיים ברברים, כדי להעניש גבר על עוולותיו, הם אונסים את בנותיו התמימות המסכנות. הרעיון שאלוהים יהיה מעורב בעונש כה ברברי הוא דוחה ומגעיל, וזה חילול שם השם עצום. וזה גם לא מקובל להגן על רעיון זה רק בגלל מעמדם של מחבריו. יש גבול.
התבלבלת קשות! נפלת בפח היקוש של המינות!
הפרשן ששמו בחיי שנזכר לעיל הוא לא בעל הספר "תורת חובות הלבבות"!!!!
הפרשן הטיפש שנזכר לעיל הוא בחיי בן אשר אבן חלואה הטמבל, מקובל אלילי מגירונה מן המאה הי"ג והי"ד. לעומת זאת, בעל הספר "תורת חובות הלבבות" הוא רבנו בחיי בן פקודה מספרד (סרגוסה) אשר חי במאה העשירית.
לגבי ישעיה אחר, הוצא מביתך את כל ספריו לאלתר! אלא-אם-כן אתה מתכוון לכתוב מאמרים על מינותו ולחשוף את רשעותו, אחרת, אין לך מה להתעסק עם ספריו.
קבל את האמת ממי שאמרו לא חל על המינים, כלומר, אפילו אם יש אמת בדבריהם יש חובה לבער את כל כתביהם ודבריהם מן העולם (ראה לדוגמה ספר תורה כשר שכתב מין שחובה לשרוף אותו לחלוטין). ויתרה מזאת, אין צורך בשום אמת דמיונית ובהמית של ישעיה אחר, כי אין לו שום תובנה אמיתית שנבעה מיראת שמים, אשר תועיל לנו בחיינו בעולם הזה. כל השקפותיו חשודות במינות, ויש להתרחק מהן כמו מאש.
קאפח טוב אלף מונים מישעיה אחר, וצר לי על שגרורות המינות של ישעיה אחר עדיין מפעפעות בנפשך עד שאינך מסוגל להבין את ההבדל בין מחלל-שם-שמים לבין מי שבעט ביסודות הדת המחשבתיים, ויש הבדל גדול מאד. כי מי שבעט ביסודות הדת כמו ישעיה אחר הוא בגדר מין שמורידין ולא מעלין, אך מי שמחלל-שם-שמים אינו כן.
וכמו ששגית בפזיזותך בעניין בחיי והתבלבלת בין מקובל לאיש אמת עד שהוצאת-שם-רע על איש אמת (רבנו בחיי בן פקודה), בדומה לזה הנך שוגה ומתבלבל בין ישעיה אחר לבין יוסף קאפח אשר עשה לא מעט טוב, וההבדל עצום: ישעיה אחר בעט ביסודות הדת המחשבתיים, ומצוה לשנוא אותו ולהשמידו, אותו ואת כתביו.
כמו כן, שים לב מה כתבת על ישעיה אחר שהוא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות:
"מאז רבנו הרמב"ם, לא קם יהודי חכם בעל ידע חובק עולם כשלו!".
איזה ידע חובק עולם? וכי מי שכופר ביסודות הדת הוא אדם חכם? והלא הוא כסיל שבכסילים!! כי מי שנטה אחר גאוותו ויהירותו לכפור ביסודות הדת הוא טיפש שבטיפשים, כי אין לו אפילו יראת שמים בסיסית שמצויה לעמי הארצות הנבערים ביותר!! ובמקום יראת שמים מידות רעות שרצו בו לרוב (שחצן וגס רוח שכזה מעולם לא ראיתי, ובכמה מראיונותיו ראיתי גסות רוח שהזכירה לי את אדולף היטלר בנאומיו). הוא היה מכוער ובהמי וגס רוח שלא ניתן לתארו במלים, פשוט בהמה בדמות פרופ'.
עוד כתבת:
"ודרך אגב, תודות למין זה, אני חזרתי בתשובה בדרך האמת, או בדרך לאמת (חצי אמת?)".
אין דבר כזה חצי אמת, יש דרך האמת או דרך הכפירה, וישעיה אחר היה מצוי עמוק בדרך הכפירה, לא בחצי הדרך לדרך האמת, אלא מחוץ לדת משה לחלוטין!!
ואגב, אחד מאחיי הגדולים ימח שמו וזכרו יצא לדרך הכפירה בעקבות ישעיה אחר (אחרי שהוא ימות, אם יזכני ה' לחיות, אלבש לבנים ביום מיתתו). הוא היה תלמידו והיום הוא אתאיסט גמור! ולא אשכח כיצד הוא תיאר לפניי את דברי ישעיה אחר בעניין חיי העולם הבא: "חיי העולם הבא הם המורשת שאדם משאיר אחריו בעולם הזה"...
עוד כתבת על לייבוביץ' הארור שם רשעים ירקב:
"אך ידע להשלים את מה שהיה חסר בי!".
מה הוא השלים בך? אתה מוכן בבקשה לפרט? מה למדת ממנו? כיצד להיות גס רוח ומחלל-שם-שמים ומין וכופר ואפיקורוס ומתעה את הרבים אחרי ההבל -- הכל בעת ובעונה אחת?
עליך לא רק להוציא את ספריו מביתך, אלא עליך לערוך ניקוי אורוות יסודי בנפשך החולה, כי כבר כמה שנים שאנחנו בקשר, וטרם הצלחת להשתחרר מכיעורו של המין היהיר הזה, ועתה תבין מדוע חז"ל כל-כך הרחיקו מן המינים, ומדוע קבעו ברכה בתפילה שהם יאבדו מן העולם! כי ברגע שהם קנו אחיזה מדובר בסרטן אלים וגרורתי.
נפשך חולה ידידי, עליך לעבור טיפולי כימותרפיה בדחיפות, וכולי האי ואולי.
כי איני יודע אם תצליח עוד להציל את נפשך מטפריו של אלישע-ישעיה אחר.
והנני מתרה בך: אם תבחר שלא תוציא את ספרי המין הזה מביתך, ואם תבחר שלא לרפא את נפשך מגרורותיו מכלות הגוף והנפש -- אנכי אבער אותך מאור הרמב"ם.
כי ברגע שישעיה אחר מפעפע בקרבך הנני מצֻווה לבער אותו, ואת כל מי שנושא אותו.
והבחירה בידך.
אחרי שהבאת את דבריו המחרידים של הפילוסוף בעל חובות הלבבות שכולם קוראים לו "רבנו".... החלטתי להוציא מביתי את ספריו! נכון להיום, ממאות הספרים שהיו בסיפרית ביתנו, נשארו ארבעה ספרים בלבד! משנה תורה ומורה הנבוכים לרבנו הרמב"ם, הנבחר באמונות ודעות לרס"ג והספר אפיקים לרמב"ם של הרב אדיר. וכן את סידור אור הרמב"ם. מכל כתבי ישעיהו "האחר" כפי שקורא לו רב אדיר, שמרתי לי את ספריו על תורת הנבואה להרמב"ם, על ההשגחה על פי הרמב"ם, שיחות על פרשיות השבוע ושיחות על שמונה פרקים לרמב"ם. יש לקבל האמת ממי שאמרה! גם מגוי, גם ממין. ואני הקטן עדיין חושב שהבנתו של ישעיהו אחר את הרמב"ם, עולה אלפי מונים על הבנתו של קפאח! על אף בקיעותו של זה בשפה הערבית. האחר הזה, "המין הזה", מאז רבנו הרמב"ם, לא קם יהודי חכם בעל ידע חובק עולם כשלו! ודרך אגב, תודות למין זה, אני חזרתי בתשובה בדרך האמת, או בדרך לאמת (חצי אמת?) או כך חשבתי עד הכרותי את רב אדיר שניפץ לאלף רסיסים כל מה שחשבתי על יהודי זה, אך ידע להשלים את מה שהיה חסר בי! ספריו של ישעיהו אחר, הם הספרים האשכנזיים היחידים שיש ברשותי! האם אתם חושבים שעלי להוציא מביתי ספרים אלו?!
גם הרמב"ם אומר שיש מדרשים שעדיף שלא באו לעולם.
ראה מאמרי: "משלי חז"ל ומשלי הנביאים ומה שביניהם".
העיסוק המרובה של חז"ל במשלים ובאגדות נבע לדעתי מהעדר אפשרויות להתעמק במדעים. ברם, בימינו אין שום צורך להתעסק באגדות, כי נזקן גדול מתועלתן.
הדרך היחידה להפיק תועלת חינוכית ומוסרית מן האגדות (שהרי תועלת מדעית כבר אין בהן שהרי המדע התפתח והשתכלל לאין ערוך מהמדע המאובן של חז"ל), היא לתווך אותן באופן נכון להמונים, תוך מחיקה או סינון של אגדות לא מעטות שלא יובנו: אם מפני שהן משובשות מיסודן, ואם מפני שהן עמוקות מדי להבנת ההמונים.
ברם, בימינו לומדי הבבלי אינם יודעים כיצד להבין את האגדות, ולכן מן ההכרח להרחיק את עם ישראל לחלוטין מלימוד האגדות ואף מלימוד התלמוד הבבלי, שהרי כאמור, העיסוק באגדות מיותר ואף מסוכן. וזו גם אחת הסיבות שרבנו חיבר את משנה תורה, כדי להרחיק את בני האדם מלהשתבש בתלמוד ובאגדותיו.
מורי אדיר, לאור המילים הנכונות ללא עוררין לעיל - דהיינו כל הציטוטים מהרמב"ם וכן דבריך ודברי, כיצד נסביר את המדרש רבה שהאפיפיור הצרפתי מביא?
אם אכן זה מה שהמדרש אומר אז בוודאי זה מוצדק שאנשים אוהבי-אמת יכריזו שהיה עדיף לאין שיעור אם המדרש חסר-האחריות והדוחה הזה לא היה קיים מעולם!
ואשדר בגאווה לעולם שלא אכפת לי אם אני נשמע לא-מקובל! אני לא מפחד לומר את האמת! כולנו יודעים את האמת הבלתי ניתנת להפרכה - שמדרשים מסוימים עשו, וממשיכים לעשות, נזק מונומנטלי לעם היהודי ולדת היהודית; וכולנו היינו מרוויחים מעבר לכל מידה אם הם מעולם לא היו קיימים.
האמת גדולה מכל בני האדם - ללא כל יוצא מן הכלל!
אכן, הסברה הזו שרש"י מביא בפירוש פשטני מוצהר, שיעקב היה צריך לתת את בתו לאה לעשו הרשע שמא תחזירנו בתשובה, ואפילו נענש על כך -- היא סברה עקומה ואכזרית ביותר.
והאמת שהאדם צריך לעודד את בתו לישא אדם ירא שמים המתאים לה ביותר.