הלכות שביתת יום טוב פרק ו:
טז [יז] שבעת ימי הפסח ושמונת ימי החג עם שאר ימים טובים, כולם אסורים בספד ותענית. וחייב אדם להיות בהן שמח וטוב לב, הוא ובניו ואשתו ובני ביתו וכל הנלווים עליו, שנאמר "ושמחת, בחגך . . ." (דברים טז,יד). אף על פי שהשמחה האמורה כאן, היא קרבן שלמים כמו שאנו מבארין בהלכות חגיגה, יש בכלל אותה שמחה, לשמוח הוא ובניו ובני ביתו כל אחד ואחד בראוי לו.
יז [יח] כיצד: הקטנים, נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות; והנשים, קונה להן בגדים ותכשיט כפי ממונו; והאנשים, אוכלין בשר ושותין יין, שאין שמחה אלא בבשר, ואין שמחה אלא ביין. וכשהוא אוכל ושותה, חייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה עם שאר העניים האמיללים. אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו, ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש--אין זו שמחת מצוה, אלא שמחת כרסו. ועל אלו נאמר "זבחיהם כלחם אונים להם, כל אוכליו ייטמאו: כי לחמם לנפשם" (הושע ט,ד); ושמחה כזו קלון היא להם, שנאמר "וזיריתי פרש על פניכם, פרש חגיכם." (מלאכי ב,ג).
עד כאן דברי הרמב"ם https://www.mechon-mamre.org/i/3406.htm
עם זאת ישנם אנשים שאינם אוהבים בשר מכיוון שזה מכאיב להם בבטן, והם לא אוהבים יין מכיוון שהוא גורם להם להרגיש לא טוב.
1) האם לפי הרמב"ם אנשים כאלה מחויבים לאכול בשר ולשתות יין ביום טוב?
2) האם אפילו מותר לאנשים כאלה לאכול בשר ויין - ובכך לגרום לעצמם סבל ביום טוב? האם התנהגות כזו אכן תהיה הפרה בוטה של מצוות שמחת יום טוב?
3) האם סביר להניח שהרמב"ם יטען שבאופן ספציפי בפסח התנהגות כזו תהווה חטא נוסף של הפרת כל עיקר הפסח - חירות ולא עבדות? 4) ואם אנשים כאלה חייבים להימנע מבשר ויין ביום טוב, מה לפי הרמב"ם עליהם לאכול ולשתות על מנת לקיים את מצוות שמחת יום טוב?
רלב"ג בראשית יב' י:
"התועלת הראשון הוא במידות, והוא החריצות על בקשת ההכרחי לאדם לעמידת גופו מהמזונות וממה שיִּדְמֶה להם. הלא תראה שאברם — עם שכבר הבטיחוֹ ה׳ יתעלה בהצלחת קניניו — התעורר מפני הרעב שהיה בארץ כנען ללכת לארץ מצרים, ולא נמנע מההליכה שם מפני מה שציוהו ה׳ יתעלה שישב בארץ כנען כי אין מצוות ה׳ יתעלה כי אם להיטיב לאדם, לא שימות בסיבתם, ולזה ידע אברם שרצון ה׳ יתעלה היה שיסור משם לבקשת הטרף."
רלב"ג דברים יב' כט:
"התועלת הראשון הוא להודיע שאין ראוי שנשתדל לעבוד השם יתעלה באופן שהיו עובדים עובדי עבודה זרה אלהיהם כי בנימוס העבודה זרה ההיא היה כל דבר שהוא מתועב ומרוחק מאד לאנשים מאד כי חשבו השחיתם עצמם עבודה עם שגם בניהם ובנותיהם היו שורפין באש לאלהיהם וזה הדרך דרכו בכל עניניהם ואולם תורתינו התמימה לא העמיסה עלינו דבר מגונה ובלתי נאות אך כל מה שסדרה לנו הוא חיי הגוף וחיי הנפש מתוק לנפש ומרפא לעצם."
תלמיד משה היקר, אין לי כל-כך הרבה מה להוסיף...
אנכי באופן אישי נמנע מאכילת בשר בחול המועד, כי בדרך כלל הדבר פוגע בבריאותי (אכלתי בשר בליל יום טוב ראשון והיו לי כאבי בטן שלושה ימים, כנראה בעיקר בגלל השעה המאוחרת שבה אכלתי).
ולא רק מאכילת בשר, איני אוכל מצות כלל, ועוד מאכלות רבים איני אוכל מפני שהם מזיקים לי. כך שבעבורי אין זו שמחה לאכול בשר ולשתות יין, אלא-אם-כן מדובר בחתיכה טרייה שנצלתה או נתבשלה עתה, ואין לי זמן להכין לעצמי כך.
אגב, בשנים האחרונות גם יין עושה לי כאבי ראש.
קצרו של דבר, אין כמו קטניות (בעיקר עדשים), טחינה משומשום מלא (של אחווה), ביצים, ירקות ופירות, מעט שוקולד איכותי, ועוד כיוצא בזה אוכל איכותי ובריא.
בתיאבון!