שמעתי לאחרונה 'רב' גדול חרדי מכנה את בנימין זאב תאודור הרצל בשם 'רשע מרושע.' אני חייב להודות שבאותו הרגע חשתי שנאה מוחלטת לרב החרדי הזה.
השאלות שלי הן:
1) לפי הרמב"ם האם התגובה הרגשית שלי לחרידי זה הייתה נכונה וצדיקה? אם כן, מדוע? אם לא, לפי הרמב"ם מה התחושות והמחשבות הנכונים כלפי 'אנשים' כאלה?
2) איך אנחנו אמורים להתייחס להרצל? מבחינה מוסרית/הלכתית האם אנו אמורים לראות את הרצל כצדיק למרות שהוא בהחלט הפר מצוות רבות, (ולמרות שחלק מהפתרונות המוקדמים המוצעים שלו ליהודים, כגון המרה לנצרות, היו בהחלט נגד ההלכה)? ראו עמוד 23 בקישור הבא: https://imti.org.il/wp-content/uploads/2018/10/Herzl-Not-What-They-Told-Us.pdf
[כאשר אנו מתייחסים לשאלה זו חשוב מאוד לנו לזכור שבזמנו ובמקומו של הרצל שתי האופציות המציאותיות היחידות ליהודים היו 1) יידישקייט אורתודוכסי פרימיטיבי אנטי-רציונלי אנטי-חיים דוחה, או 2) חילוניות. למרבה הצער, יהדות אמיתית לא הייתה אפשרות זמינה מציאותית בזמנו ובמקומו.]
3) נראה לי שלאור תנאי הזמן והמקום של הרצל שהזכרתי מיד לעיל, ולאור העובדה שהרצל דאג כל כך עמוק לסבל אחיו היהודים, ושהוא אהב עמוקות את האומה היהודית ואת המולדת היהודית ההיסטורית, ושהוא רצה בכנות לשים קץ לרדיפת אחיו היהודים (ראו עמוד 20 בקישור מיד לעיל), ושרצה לעזור להם לחיות בבטחה ובכבוד ובגאווה יהודית ובהצלחה - יותר מכל מקום אחר במולדתם היהודית בארץ ישראל (ראו עמוד 20-21 בקישור מיד לעיל), וכי והרבה יותר מכל אחד אחר בזמנו הוא הקדיש ללא הפסקה את חייו להילחם למען ביטחונם ורווחתם של העם היהודי שלו - כל זה הופך את הרצל לצדיק גדול מאוד!
4) רמב"ם הלכות תשובה פרק ג' כ: "הפורש מדרכי ציבור אף על פי שלא עבר עבירות אלא נבדל מעדת ישראל ואינו עושה מצוות בכללן ולא נכנס בצרתן ולא מתענה בתעניתן אלא הולך בדרכו כאחד מגויי הארץ וכאילו אינו מהן אין לו חלק לעולם הבא."
וביחס להרצל נראה לי שנוכל לקחת את המילים המודגשות בהלכה זו ולומר "מכלל לאו אתה שומע הן!" האם אני צודק?
5) ונראה לי שמישהו כמו הרצל שאהב את עמו היהודים כל כך עמוק, ודאג לחייהם ולרווחתם כל כך עמוק, ודאי לאור מוציא שם רע ומִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק וכפיית טובה אסור לנו לחלוטין לקרוא להרצל יהודי 'חילוני'! ואלה שעושים זאת הם חוטאים גדולים מאוד! מישהו כמו הרצל שאוהב את האומה היהודית שלו, ושאוהב את האומה היהודית שלו במולדת היהודית בצורה כה עצומה ותוצאתית, בהחלט מקיים את המצווה הבסיסית מכולם, או לפחות מצווה יסודית עצומה - בגדולה שאין להעריך! וזה הופך אותו לאדם מאוד דתי!
האם אני צודק כאן? אם כן, מדוע? האם הרמב"ם יסכים עם זה?
6) ולעומת זאת, אלה המקיימים את המצוות מבחינה טכנית (למעט, כפי שנראה, המצוות הנוגעות לאחווה יהודית) אך לא עוצבו על ידי החזון והערכים של תנ"ך, ומעבר למעגלים המיידיים הקטנים שלהם (אם זה בכלל), הם אינם דואגים להקל על סבלם של אחיהם היהודים, ולא אכפת להם לקדם את ביטחונם ורווחתם של אחיהם היהודים, ובכל המובנים המעשיים הם לא מתייחסים ליהודים אחרים כאל אחיהם ולאומתם, בעיני אנשים כאלה הם החילונים האמיתיים!
האם אני צודק כאן? אם כן, מדוע? האם הרמב"ם יסכים עם זה?
על הרצל:
אכן נראה שהחשיפה למדעים שפכה אור על אלילות הדת האורתודוקסית, והביאה לעזיבתה. האם אותם משכילים היו בוחרים בדת האמת אם הייתה להם אפשרות? איני יודע, אך אין ספק שריחוק אירופה מדת האמת גרם להם להתייאש מן הדת.
לגבי ישעיה אחר, הוא בעצמו הפך את התורה למקצוע, מפני שהוא קיבל משכורות ואינסוף טובות הנאה על כתיבת מחקרים במדעי היהדות! ואם הוא היה איש אמת, הוא היה עוזב את מגדל השן הנגעל והנהנתי, את ממסד השקר הזיוף והסילוף.
אך הוא לא עשה זאת, והוא למעשה ההוכחה לכך (בהשקפותיו הרעות, בסילוף הרמב"ם, ובכפירה ביסודות הדת), שהפיכת תורת חיים לקורדום חוצבים מחריבה את הדת, וגורמת לאדם משכיל להפוך לאלישע אחֵר.
לא הייתי מביא בשמו שום דברי אמת, כי "קבל האמת ממי שאמרו" הכוונה כאשר אין לנו ממי לשמוע את אותו דבר אמת, אז נקבל אותו מכל אחד. אך כאשר יש לנו מקורות מים חיים אשר אנחנו יכולים ללמוד מהם את יסודות הדת, לא נפנה לכופרים ולא למינים ולא לנוצרים ולא למוסלמים, ולא נלמד מהם דברי אמת.
שלום עליכם אנשי האמת
אריסטו פותח את סיפרו האתיקה הניקומכית בקובעו: שמהותו של האדם שהוא מבקש, או שואף לדעת! וליהודים באירופה הנוצרית, במשך מאות בשנים, לא היתה גישה אל המדעים וההשכלה, אין זה פלא אפא, שהאמנציפציה של היהודים, נתינת אפשרות ונגישות אל ההשכלה האנושית ואל המדעים האוניברסליים, יחד עים כל מה שמורנו כתב למעלה, אני הקטן חושב, שהשילוב בין שתי הפקטורים האלה, הם שהביאו לעזיבתם של אלפים את דת משה, במיוחד הצעירים!!!!
אם אינני טועה, מורנו אדיר כתב לגבי הכלל הרמבמי: קבל האמת ממי שאומרו:
קבל האמת ממי שאמרו! אפילו ילד קטן, אפילו מחלל שבת בפרהסיה, אפילו עובד עבודה-זרה – זו דעת הרמב"ם וזו דרך האמת.. אז קשה לי שלא להביא את מילותיו של "האחר" לגבי השאלה: מה גרם לשבירת אותו הכוח האדיר והבלתי נתפס שהיתה לתורה בעם ישראל, במשך אלפי שנים ללא שילטון, אדמה, זכויות, וללא מנהיג! ותשובתו של האחר היתה: כוחה של התורה נשבר, כאשר הפכו, תלמוד תורה למקצוע!!
רצה הקב"ה ושיבת עם-ישראל לארצו ולמולדתו לאחר 2000 שנות גלות נתגלגלה דווקא על-ידי יהודים שהם לפי כל כללי ההלכה גויים גמורים, ואולי אף חמור מכך, דהיינו אתאיסטים שזו המינות החמורה ביותר.
אולי יש בזה ללמד שאותם יהודים-גויים לא היו עד כדי כך כופרים? איני יודע, ואולי ה' הוא היחיד שיודע את התשובה לשאלה זו. מכל מקום מצאנו שההסתדרות הציונית רצתה אך ורק את ארץ-ישראל וסירבה בתוקף לקבל את אוגנדה שהייתה ארץ הרבה יותר טובה באותם הימים (אדמה עשירה, מחצבים, עמים נחותים שמשמשים ככוח עבודה זול, אין אויבים, וכיו"ב), לעומת ארץ ישראל שהייתה שממה גמורה, מלאת מחלות, ומוקפת באויבים עזים ורשעים.
הרצל רצה דווקא את אוגנדה, הוא לא רצה את ארץ ישראל, ואם לשפוט לפי עובדה זו, בצירוף העובדה שמבחינה הלכתית הוא היה גוי גמור לכל דבריו, סביר להניח שאין לו חלק לעולם הבא.
אמנם, לאותם "חרדים" אין זכות לומר על הרצל מאומה, כי יש נקודת אמת אחת חשובה מאד בדבריך, והיא, שהיהודים המשכילים בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 באירופה יצאו מהדת בעיקר בגלל התעִייה והסכלות החמורה ששגו בה אחיהם בשטעטל הפולני-ליטאי. אותם משכילים שהעשירו את מחשבתם מאד, התבוננו על אחיהם היהודים באותם המקומות ששמרו על "הדת", ובתור אנשים משכילים הם נגעלו עמוקות מדת משה, הם ראו ובצדק את דת משה כדת פרימיטיבית חשוכה ואלילית, ובצדק הפנו לה עורף ותיעבו אותה.
אמנם, היה עליהם לחקור ולדרוש מהי דרך האמת, דבר שהם לא עשו אותו, אך בפועל אין לי ספק שחטאם של "החרדים" גדול בהרבה מחטאם של המשכילים, שהרי הקב"ה היכה את השטעטל הפולני-ליטאי מכת אכזרי, לעומת המשכילים שהקב"ה כמעט ולא נגע בהם! כאילו ה' מנסה לרמוז לנו, שאם הייתה להם הדרכה נכונה לדת האמת, אולי הייתה להם תקוה ולא היו עוזבים את דרך הישר. והאשמה הגדולה בריחוקו של עם-ישראל מדרך האמת הינה היהדות החרדית, אשר חיללה שם שמים (כמו שהיא עושה בימינו), והרחיקה מעליה את אנשי הדעת.