בסדר ההיררכי, מי החוטא הגדול יותר:
1) יהודי המאמין באמונות העיקריות של הקבלה - שאלוהים הוא עשר הספירות, ושהמעשים האנושיים יכולים להשפיע באופן חיובי או שלילי על האל על ידי גרימת "ייחודים"/אחדות או אי-אחדות באלוהים,
2) חב"דניק ממוצע - כלומר, מי שמאמין שמנחם מנדל הוא ישות אלוהית (למחצה) המסוגל למעשים אלוהיים -
https://www.chabad.fm/141/10073.html
מהקישור:
השאלה: "ראיתי שיחה של הרבי שליט"א מלך המשיח שבה הרבי אומר בפרוש שהקב"ה "עצמות ומהות" הלביש את עצמו בגוף גשמי בעוה"ז, וזה הרבי. מישהו מוכן לבאר לי את הכוונה בכך? זאת אומרת אני יודע שהרבי מאוחד עם הקב"ה, כך ששכינה מדברת מתוך גרונו. אבל כאן הרבי אומר משהו אחר לגמרי. "
מהתשובות: "הרבי שליט"א מלך המשיח מביא בעצמו מקורות לכך בקטע הבא של השיחה ובהערות שם. הכוונה הפשוטה היא (כפי שמסביר שם בשיחה) שלכאורה, איך אפשר לבקש ברכות ובקשות מהרבי שליט"א מלך המשיח, הרי זה ענין של ממוצע? צריך לכאורה לבקש ישר מהקב"ה! אלא שהקב"ה ברא את העולם בצורה כזאת, שבכל דור יהיה יהודי כזה שבתוכו ישכון הקב"ה (כביכול). והוא נשיא הדור. וככה כשמבקשים משהו מנשיא הדור, בעצם פונים ישר להקב"ה, כי זהו "עצמות ומהות בעצמו, כפי שהעמיד את עצמו בגוף". הענין מבואר גם בתורת החסידות (אמנם לא בצורה כה גלויה) כגון בפרק ב' ומ"ב בתניא עיי"ש. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!"
דברי מנחם מנדל: "במילא איז דאך ביי א חסיד, ער מיט דעם רבי'ן מיט דעם אויבערשטן איין זאך. איך האב ניט געזען עס זאל זיך אזוי ריידן מפורש אין חסידות נאר עס איז א הרגש כו', במילא איז דאך ניט שייך צו פרען א קושיא וועגן א ממוצע, וויבאלד אז דאס איז עצמות ומהות אליין ווי ער האט זיך ארייגעשטעלט אין א גוף."
תרגום: "לפיכך אצל חסיד, הוא והרבי וה' הם דבר אחד. לא ראיתי בספרי חסידים במפורש, כך זה רק הרגש כו', לפיכך אי אפשר להקשות בקשר לממוצע, כיון שזה עצמות ומהות עצמו כפי שהתלבש בגוף." ליקוטי שיחות כרך ב' עמוד 510 ואילך.
3) יהודי שמתנצר,
4) נוצרי.
אני שואל את השאלה הזו משתי סיבות עצמאיות. ראשית, ידיעת האמת - במיוחד אמיתות כמו אלה שיש להן חשיבות חיונית, הן תיאורטית והן מעשית, בעידן בו אנו חיים - היא פעילות אנושית עילאית; שנית, אני מכיר מישהו שהוא קתולי, והוא נמשך מאוד לחב"ד, וכתוצאה מכך הוא רוצה להתגייר ליהדות כדי להיות חסיד חב"ד. לאחרונה הוא ביקש את דעתי על תוכניותיו, ואני לא בטוח מה לייעץ לו, אם כי יש לי חשד עז שזה יהיה חטא הרבה יותר גדול לאדם להפוך לחבדניק מאשר להישאר קתולי, אבל אולי אני טועה כאן, אז אנא נא להאיר אותי.
נכון, כל הדברים הללו מובילים להגשמה, וחובה לשללם, וכמו שאומר רבנו במורה (א, נה): "כבר קדם לנו בכמה מקומות במאמר זה שכל מה שמביא להגשמה חובה בהחלט לשלול אותו ממנו".
אך ההמונים בימינו שסוברים לדוגמה שה' "אוהב אותם" במובנים רגשיים, סוברים יחד עם זה כי הקב"ה אין לו גוף, לפי שלושה-עשר היסודות שרבנו קבע.
ובמלים אחרות, הם אינם מבינים כי הדברים הללו מובילים להגשמה, הם אינם מבינים מדוע רגשות יכולים להיות אך ורק לבני האדם, כלומר הם מגשימים בתת-המודע ויחד עם זאת שוללים את ההגשמה במודע, ולכן כתבתי שהם בגדר "מסופקים".
וכמו הראב"ד אשר מצד אחד הבין שהאגדות משבשות את הדעות, ויחד עם זאת העריץ את רבותיו מאמיני הגשמות וחלק מהשקפותיהם, ולכן רבנו הגדיר אותו כ"מסופק".
הנה המקור מהמורה (א, לו):
"ואם יעלה בדעתך שיש ללמד זכות על מאמיני הגשמות בשל היותו חונך כך או מחמת סכלותו וקוצר השגתו, כך ראוי לך להיות בדעה בעובד עבודה-זרה, מפני שאינו עובד אלא מחמת סכלות או חינוך, מנהג אבותיהם בידיהם. ואם תאמר כי פשטי הכתובים הפילום בשיבושים אלו, כך תדע שעובד עבודה-זרה לא הביאוהו לעבדהּ כי אם דמיונות ומושגים גרועים. נמצא שאין התנצלות למי שאינו סומך על בעלי העיון האמתיים אם היה קצר יכולת עיונית".
וייתכן שמדובר על מאמיני הגשמות באופנים מפורשים, ורוב המוני העם התועים אחר הבלי הקבלה והאלילות הם בגדר "מסופקים", כי לא מחנכים אותם במפורש לגשמות, אלא במשתמע. דוגמה נוספת, רבים הם אשר הולכים אחר פירוש רש"י וטוענים שהוא "לא התכוון" להגשים את הבורא, כלומר הם לא מגשימים במפורש, אף שאין ספק שאין הם מבינים מהו ייחוד ה'.
לעומת זאת, הנצרות מגשימה באופנים מפורשים, וכן רש"י שאומר לדוגמה במפורש שהאל ברא את האדם בדיוקנו, או שהאל ברא את האדם בדפוסו.
כמו כן, ביחס ל"עצמות ומהות בגוף", האם קראת את מאמרי: "'עצמות ומהות בגוף' – תפיסות נוצריות בחצר חב"ד"?.
נראה לי כך:
1) יהודי שמתנצר הוא הגרוע ביותר, כי הוא בגדר מין, ומין גרוע מגוי עובד עבודה-זרה.
2) לאחר מכן יהודי שהולך אחר ההזיות של הקבלה, ואיני מתכוון בזאת להמון העם שמאמינים שרשב"י כתב את ספר הזוהר, אלא לראשי ההוזים כגון ראשי המקובלים, הבבות למיניהם ושאר עובדי האלילים שמתעים את העם אחר ההבל. ויהודי שהולך אחר ההזיות המאגיות הללו סביר להניח שגם הוא בגדר מין, כי שקיעתו בתורת הקבלה וודאי גרמה לו לסבור שהבורא גוף, ועוד שלל הזיות מאגיות אליליות לאין מספר. ובקטגוריה הזו נכללים גם ראשי חב"ד למיניהם.
3) לאחר מכן לפי דעתי הנוצרים, כי הם עובדי עבודה-זרה, והם עוברים על אחת משלוש החמורות שגם הם נצטוו עליהם: שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה-זרה.
4) בקטגוריה הזו הייתי שם את החב"דניקים הממוצעים וכן את המון העם והחסידים התועים אחר הבלי הקבלה. שהם קרובים להיות בגדר אנוסים לעבוד עבודה-זרה, כי הם אינם יודעים שהמנהיגים שלהם הינם רשעים ונוכלים, וכבר בהיותם קטנים ביותר הם מחונכים בשטיפת מוח מאד מאסיבית להשקפות רעות ורקובות. ואיני דן אותם לכף זכות, אלא שמעמדם לפי דעתי טוב יותר מזה של הנוצרים הגויים, גם כי קשה מאד לגלות את האמת בתוך חברה חולה, וגם כי עדיין יש בידם לא מעט מצוות מעשיות, ואולי אפילו יש בידם כמה מצוות שהם עושים לשם שמים, מבלי לערב שיקולים זרים ומבלי לכוון לענייני עבודה-זרה.
ביחס לחברך שרוצה להתגייר, עיין בהלכות גיור לרבנו הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה פרקים יג-יד. ונראה לי שיש להניח לו להתגייר אף שהוא ייכנס בזה לחסידות חב"ד, כי עדיין יש בזה התקרבות מסוימת לבורא עולם, וייתכן שהתקרבות זו אף תפתח לו צוהר בעתיד גם לגלות את דרך האמת.
ושים לב מה אומר רבנו בהלכות מלכים ומלחמות בסוף פרק יא:
"אבל מחשבות בורא עולם--אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו--אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד: שנאמר 'כי אז אהפוך אל עמים, שפה ברורה, לקרוא כולם בשם יי, ולעובדו שכם אחד' (ראה צפניה ג, ט).
כיצד: כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח, ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים, ובעמים רבים ערלי לב; והם נושאים ונותנים בדברים אלו, ובמצוות התורה--אלו אומרים מצוות אלו אמת היו, וכבר בטלו בזמן הזה, ולא היו נוהגות לדורות. ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם, ואינן כפשוטן, וכבר בא משיח, וגילה נסתריהם.
וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא--מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום".