יהודי חילוני שרוצה להיות דתי ביקש ממני ללמוד יחד איתו הלכות שבת במשנה תורה של הרמב"ם.
1) אמרתי לו שזה יהיה כמו להתחיל חלילה את התורה ב'החודש הזה לכם' ולא בבראשית;
2) ושתחילה צריך ללמוד הלכות יסודי התורה, ואחר כך לנהוג לפי סדרה המדויקת של משנה תורה עד שיגיע להלכות שבת;
3) ושאם הרמב"ם רצה שילמד הלכות שבת לפני כל דבר אחר היה מכניס הלכות שבת בתחילת משנה תורה.
4) במילים אחרות אמרתי לו שסדר המשנה תורה בנוי בכוונה כפי שהוא, והוא מחייב.
5) ושהרמב"ם רוצה שנלמד איך להתפלל לפני שנלמד לשמור שבת, ושהוא רוצה שנלמד איך עושים תשובה לפני שנלמד איך אוכלים כשר.
6) במילה אחת, משנה תורה היא כמו בניין, ושאי אפשר באמת ללכת ישר לקומה החמישית לפני שיש לו יסודות, ושאי אפשר ללכת לקומה העשירית לפני שמגיעים לקומה התשיעית וכו'.
7) אם אדם רוצה ללמוד איך להיות יהודי, עליו ללמוד את המשנה תורה בסדרה הנכון.
8) האם אמרתי את הדבר הנכון ליהודי החילוני הזה שרוצה להתחיל לשמור שבת כבר עכשיו? והאם אני צודק בגישה שלי שהחלקים השונים של המשנה תורה אינם ישויות עצמאיות, אלא הם כמו בניין גבוה או גרם מדרגות, שתגיע לרמות הגבוהות רק לאחר שכבר תשלוט ברמות הנמוכות יותר, ושאין דרך אחרת לעלות?
9) ליתר דיוק, האם אנו יכולים לומר שגישתנו למשנה תורה חייבת להיות כמו גישתו של בנאי לבניין חדש; ושהמשנה תורה נועדה לבנות אותנו לבני אדם אופטימליים כמו שבנאי מושלם יבנה בניין אופטימלי - מתחיל קודם בבניית יסודות מוצקים, ואחר כך בקומה הראשונה, ואחר כך בקומה השנייה והשלישית וכו'. זה אומר שכדי שהבניין יתקיים כבניין ראוי וישר וחזק ומצוין, אי אפשר לדלג על שום שלב בתהליך הבנייה. האם זו הבנה נכונה של גישתו של הרמב"ם להמשנה תורה, והדרך שבה הוא רוצה שנשתמש בה, והדרך שבה הוא רוצה שהיא תבנה ותעצב אותנו כבני אדם?
10) והאם זה נכון שלפי הרמב"ם באמת 1) זה אי אפשר, -ו2) זה נגד רצון ה' ולכן זה אסור, ללמוד ולהבין ולשמור הלכות שבת בלי ללמוד ולהבין ולשמור קודם את הלכות יסודי התורה, וש1) זה אי אפשר, -ו2) זה נגד רצון ה' ולכן זה אסור, ללמוד ולהבין ולשמור הלכות כשרות או הלכות מלכים בלי ללמוד ולהבין ולשמור קודם את הלכות תשובה והלכות יום טוב?
אין ערך לקיום מצוות ללא ידיעת המצַווה וללא ידיעת יסודות דת האמת, ואין ערך לקיום מצוות ללא לימוד מידות ודרך ארץ ואופני ריפוי הנפש וכן יסודות המוסר, ואין ערך לקיום המצוות ללא ידיעת חובת ביעור עבודה-זרה וחובת ההרחקה מהמאגיה והאלילות.
וכל העניינים הללו ועוד רבים מובאים תחילה בספר המדע שהוא ספר הדעת.
אגב, אפשר ללמוד עמו את ההקדמה לפרק חלק ובעיקר את שלושה-עשר יסודות הדת.