סוכה מא עמוד א' רש"י ד"ה 'אי נמי':
"אי נמי - דאיבני בחמיסר סמוך לשקיעת החמה והיא היא ואי קשיא דבלילה אינו נבנה דקי"ל בשבועות (דף טו:) דאין בנין בית המקדש בלילה דכתיב וביום הקים ולא בחמיסר שהוא י"ט דקי"ל בשבועות (שם) דאין בנין ב"ה דוחה י"ט ה"מ בנין הבנוי בידי אדם אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים שנא' (שמות ט״ו:י״ז) מקדש ה' כוננו ידיך."
https://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=7&daf=41&format=pdf
איך עלינו להגיב למילים האלה מהאפיפיור הצרפתי?
כיצד השפיעו מילים אלו ומילים דומות על ידי רש"י על היהודים לאורך אלפי השנים האחרונות? מהן העמדות וההשקפות שמלים כאלה לימדו את היהודים בשאלה האם עליהם להיות פעילים או פאסיביים במאמציהם בנוגע לחייהם בגלות, ובמאמציהם לגבי הגנה עצמית, ומאמציהם בנוגע לאחריות אישית ולאומית כללית?
עוד הזיה מבית מדרשו של רש"י-שר"י אשר גרמה לרבבי-רבבות יהודים להשתקע ולשקוע בגלות הנוצרית הארורה, גדושת התאוות והתועבות -- וכאילו יש גושפנקא לאהבת הגלות, שהרי הקב"ה טרם הוריד את בית המקדש מן השמיים...
ממה שרבנו חוקק את כל "הלכתא למשיחא" כהלכה למעשה, וכן ממה שהוא מתאר בפרוטרוט כיצד יש לבנות את בית המקדש וכיו"ב, עולה בבירור, כי לדעתו עלינו לחתור כל העת לכינון ממלכת כהנים וגוי קדוש, לחתור ולא להרפות.
זאת ועוד, מפסק רבנו וחז"ל ש"אין בין ימות המשיח לימינו אלא שעבוד מלכיות בלבד" עולה בבירור, כי המציאות הטבעית לא תשתנה בימות המשיח, מה שישתנה הוא שאיפתו של עם ישראל לממש את ייעודו לכונן תבל במלכות שדי.
פירושו של רש"י חונק את שאיפת הייעוד, את הרצון הכמיהה והכיסופים להיטיב את דרכינו ומעללינו ולכונן את בית חיינו -- את בית המקדש, הוא למעשה מצדיק ומכשיר את העוון החמור ביותר מכולם, העוון שעליו נחתם גזר דינו של דור המדבר לכליה והוא: שנאת ארץ ישראל ואהבת הגלות זימותיה וטומאותיה.
ואין לי צל של ספק שהתקלה הגדולה הזו יצאת תחת ידו בגלל אהבת התאוות והשקפות הגויים, אשר גרמו לו בסתר לבו להשתוקק לגלות ולתועבותיה.
כמו כן, ייתכן שהוא הנציח את ההזיה הזו, כי הוא ידע במודע או בתת-המודע, כי ביום שעם-ישראל ישוב לארצו ולאלוהיו תתגלה סכלותו במלא חרפתה וטינופה. כי ביום ההוא הבטיח לנו ישעיה הנביא, תימלא הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.
ובדיוק מסיבה זו צאצאי המינים בימינו מתנגדים לכל פעולה שמקרבת את בניין בית המקדש, הם אמנם מתרצים זאת כדי שלא "להרגיז" את הגויים, אך הסיבה האמיתית היא, מפני שהם יודעים היטב שברגע שאור האמת יזרח, הוא יגרש את חושך הבערות והסכלות שהם החדירו השליטו וכפו על דת משה, ורשעותם ומינותם, וכל הזיותיהם והתעיותיהם יתגלו לעין כל, כמו השמש המאירה בשמים.
דניאל היקר,
אכן לא קל לשנות מערכי חיים שלמים, אך לאחר שתעמיק ותתמיד בדרך האמת, ותיישר את כל השקפותיך וידיעותיך, תתמלא בשמחה גדולה. למה הדבר דומה? למי שנאלץ להרוס את ביתו לאחר שנתגלה שהבית נבנה על יסודות רעועים ומסוכנים, לאותו אדם תהיה עוגמת נפש עצומה, אין ספק, אך לאחר שהבית החדש ייבנה, שמחתו בכניסתו לביתו החדש המתוקן והיציב תהיה כפולה ומכופלה.
וכמובן, אותו אדם יודה לה' יתעלה יום-יום שעה-שעה, על-כך שהוא האיר את עיניו לזהות את יסודותיו הרעועים והמסוכנים של הבניין, והציל אותו ואת בני ביתו ממיתה משונה בקריסת הבניין על יושביו.
ביחס למורה הנני ממליץ לך לדבוק במהדורתו של קאפח.
ביחס למשנה תורה, הנני ממליץ לך להתרחק ממהדורתו של קאפח.
כמו כן, הנני מציע לך ללמוד משנה תורה ממהדורתו של מקבילי (יש גם מהדורה דיגיטלית). וכמובן, להמשיך ולעקוב אחר מאמריי בסדרת "מצוות משנה תורה" שבה הנני סוקר מנתח ומבאר את ההלכות שבספר משנה תורה לפי הסדר, התחלתי מהלכות יסודי התורה, ועתה הגעתי להלכות תלמוד תורה.
שלום רב אדיר יקר
ממי עלי להיטהר? התשובה פשוטה, עלי להיטהר מארבעים שנות לימוד משנתו של האחר! הרי הכרתי את הרמב"ם דרכו, ההסבר שנתן למושגים כגון: העולם הבא, השארות הנפש, ההשגחה הכללית והפרטית, אמונה בה' או בעזרת השם?! ימות המשיח, ותחית המתים, על הנבואה על פי הרמב"ם, על שכר ועונש על פי הרמב"ם.. הבנת משמעותו של ספר איוב על פי הרמב"ם! עולם מלא הרמב"ם!
ואז יום אחד, אני חש שעלי לזרוק לפח כל מה שלימדו אותי כאמת כמעט צרופה, וללמוד מבראשית את המקרא, ומייד אתה מתחיל ללמוד ואת משנה תורה.
האם תוכל ליעץ לי, איזה נוסח של משנה תורה עלי לקנות? אני משער שאין עבודה יותר מונומנטלית כמו עבודתו של הרב יוסף קפאח ז"ל.
האם היא הכי מדוייקת למקור? והאם אכן הסבריו ופירושיו למשנה, הם המדויקים ביותר, ועולה על שאר ההוצאות לאור של המשנה?
יש בידי רק את המורה של הרב יוסף קפאח ז"ל.
תודה ברוך תהיה.
יישר כוח על תגובתך, היתי צריך לשמוע את דבריך. רק במקרה נפלתי על מאמר זה, והרי אינני תלמיד חכם, לכן בקשתי ממך להתייחס לכתוב, ועזרת לי ללמוד להבין, על צד האמת, כמעט כל עניין הכתוב בו, מטרתו, או לפחות את הלך מחשבתו של כותב המאמר, ועל זה הנני אסיר תודה רבה לך.
בישביל זה הנך מורה ורב בישראל! מצוות תוכחה היא מצוות עשה, להוכיח אדם מישראל, כאשר אינו נוהג כשורה. בין במצוות שבין אדם לחברו, ובעיקר, במצוות שבין אדם למקום, ואני נמנה, על אלה שיודע לקבל תוכחה, כאשר הוא טועה, ועל אחת כמה וכמה, כשמדובר בטעויות בעיקרי האמונה או יסודי התורה!
רציתי שתדע, שאני חבר ולא אוייב, אולי חבר שעדיין נמצא בתחילת דרכו אל הדרך הנכונה, ומדי פעם נותן אות, על עברו הפגום והעקום, שעדיין לא תוקן, ואז באה התוכחה! ואני מצווה ללמוד! ומצווה לקבל תוכחה מאיש אמת.
ואני שם שמיים וארץ לעדים, שהנני מקבל את דבריך ואת תוכחתך לא רק באהבה, אלא בעיקר ברצינות המגיעה לה, כי מדובר בעבודת ה", ואיך לדעת לחשוב נכון, ללמוד נכון, ולהבין נכון, ועלי ללמוד מחדש חומש, ואת מעט הרמב"ם שחשבתי שלמדתי, הכל ללמוד מהתחלה, דבר שהתחלתי לעשותו אחרי הכרותי את אתר אור הרמב"ם והדרך ארוכה, וגם אם פה ושם, אני עדיין נותן אותות על מה שמתרחש בנפשי פנימה, זה לא אומר שאני רוצה להמשיך לאחוז בשקר, ואו בטעות מחשבתית אמונית.
הבנתי, לא רש"י שר"י וכל יוצאי חלציו, זה דבר שמיותר להזכיר, גם לא את האחר ולא את השולחן המאוס, ולא לכל סטייה, ואפילו הקטנה ביותר, ממשנה תורה ומורה הנבוכים!
שהם "ערש העבודה" "שבו אצורה, גנוזה נשמתה של דת משה וישראל"
אני כבר לא נבהל ממילות קשות על דבריי, ה" יודע שזה עקב אי ידיעת האמת על דרך האמת האמיתית, דרך עקלקלה שאותה למדתי לקבל כאמת צרופה, במשך כל כך הרבה שנים, בחושבי גם, שרוב דעותיו, הם דעתו של רבנו הרמב"ם ז"ל.
עלי ללמוד מחדש, כל שחשבתי שהבנתי! ועל אף המילות שלי לגבי האחר במכתב האחרון ששלחתי לך, באמת הייתי צריך, וזקוק, שתעיר אותי אחת ולתמיד, ודע לך שדי הצלחת במילותיך האחרונות! ועל כך, לא עולה בפני ברכה יותר הולמת מאשר
זכה למצוות! רב אדיר היקר ואהוב.
ראה נא, לאחר שהתברר בשכל כי יסודותיו של הרמב"ם הם האמת, שהרי אם נבטל את היסוד שהוא מלמד אותנו אין שום דרך לאמת את הנבואה, וזה לא יעלה על הדעת, לפיכך מן ההכרח שלכל הקושיות שהעלה אותו מקשה אנונימי אשר מחליש את האמונה, יש להן תשובות אמת, כי כידוע אצל הפילוסופים, להקשות זה הדבר הקל ביותר, תשאל את הראב"ד הוא הליצן מפוסקיירא, כמה קל להקשות, אך להבין השקפה לאשורה ולאמיתה -- זהו האתגר, ולשם כך באנו לעולם.
לא אתייחס לכל הטענות, ואין לי צורך לכך לאחר שדרכו של רבנו התאמתה בראיות שכליות, שהרי אם אי אפשר לאמת את הנבואה, אז כל התורה כולה נפלה לבירא, שהרי אין תורה מן השמים, ואיש הישר בעיניו יעשה... ואולי זו מטרתו האמיתית של הכותב, כדרכם של החוקרים רודפי הזימה, אשר מטרתם האמיתית היא לייתר את התורה והמצוות, כדי שיוכלו להמשיך בחיי חופש ותענוגות הבל.
מכל מקום, אתייחס לשלוש הטענות הראשונות שקלטה עיני ולא אוסיף, כי גם כך הנני עובר על מצות ה' שהרי אסור להשיב על המינים מן הסוג הזה:
לגבי משה רבנו, מי אמר שמדובר שמדובר בנבואה על הגאולה העתידית? והלא זה מדרש! "אז ישיר משה" וכו' כל זה מדרש, ולא נבואה שניתן לומר עליה שם נבואה. ובכלל, גם אם היה מדובר בנבואה, מי אמר שהיא לא התגשמה או תתגשם? וכי אותו חוקר יודע מראשית ועד אחרית כדי לקבוע שהיא לא תתגשם? אתמהה!
לגבי חולדה ויאשיהו, אין שום קושיה משם שהרי מדובר בנבואה ליחיד, ומדוע הכותב מתעקש לומר שמדובר בנבואת שקר? דבר זה מעיד אפוא על כוונות זדון נסתרות. כמו כן, מי אמר שנבואתה לא התגשמה? והלא היא התנבאה שהוא יבוא אל קברי אבותיו בשלום, והוא אכן נקבר בקברי אבותיו ולא נשרף או נאכל על-ידי הכלבים וכיו"ב, ומן הסתם הוא גם לא ראה את הרעה שבאה אל ביתו.
לגבי דניאל, מי אמר שדניאל הוא נביא? לדעת הרמב"ם דניאל לא היה נביא, וגם לדעת חז"ל, ולכן הם שיבצו את ספרו בין ספרי הכתובים שנכתבו ברוח הקודש...
וכו' וכו' וכו'. אלא שאין צריך עוד להשיב לאנשים האלה, כל שעליך לעשות ידידי הוא לשטוף את שכלך מזוהמת האקדמיה והמינות!! ולעתים אני תמה, כמה פעמים אמרתי לך לעשות זאת, ועדיין הנך מתעקש להישאר מחובר להשקפותיהם הרעות.
וכל עוד לא תעשה כן, וכל עוד תמאן ללכת בדרך הישרה, ספקות הכפירה ימשיכו להדהד במחשבתך, ותמשיך לסכן את נפשך מלזכות בחיי העולם הבא. האם זה מה שאתה רוצה? האם אתה רוצה להתחייב בנפשך? אני תמה עליך, אדם משכיל ונבון, אשר מתעקש לערער על יסודות הדת מפיהם של הוזי הזיות ורודפי בצע!
האם חז"ל ורבנו הרמב"ם לא נאמנים בעיניך? האם אתה חייב להבין הכל בשכלך? האם כל מה שאתה לא מבין בשכלך מיד אתה רץ לפקפק בו? מיד אתה רץ להניח שיש אמיתות במינות ובכפירה? איזו מין דרך זו? האם עד כדי כך אמונתך רעועה? ומי גרם לך לאמונה כל-כך רעועה? מי הוא זה אשר אתה צריך לטהר עצמך ממנו?
סלח לי שאני כותב לך דברים קשים, אך דרכי היא לומר רק את האמת.
ותו לא מידי, והבחירה בידך.
מורי רב אדיר
תודה על סובלנותך כלפי, תודה על תגובתך האמונית והאופטימית, אשתדל לעבוד על מידותי ובטחוני בה"
אך עלי להודות, שלא הבנתי, איך הגעת למסקנה, שאיני רוצה בהקמתו של בית מקדשנו, חס וחלילה. אני מודע שאני נשמע פסימיסט לגבי הצלחתו של עם ישראל להגיע למטרה הזאת, אבל לא רמזתי אפילו ברמז קל שאיני רוצה בהקמתו של בית המקדש.
אנא, ראה מאמר זה שהגיע לעיני, כשחפשתי דבר מסוים בנושא מסוים.
אינני יודע מי כתב את המאמר, אך אם תואיל בטובך לתת את דעתך על הדברים שנאמרו במאמר זה, שהוא מעניין, על פי מי שמציג אותו, ואפשר שהוא נמנה על המינים ואו לאנשי ההשכלה.
הרשו לי לצטט צס' שאלות מעניינות מאתר דעת אמת,: הרמב"ם בהקדמתו לסדר זרעים מבאר כי הנביא אשר ניבא רעה, יתכן ולא תתגשם נבואתו שאפשר ועשו תשובה, וא"כ בדיקת הנביא בעת נבואתו אפשרית רק אם הוא מנבא טובה. אבל אף זאת בהגבלה שהרי יעקב שהקב"ה הבטיחו "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך", היה מפחד פן ימות משום שסבר שמא יגרום החטא, הרי שאף הבטחה לטובה של השם יתברך לא תתקיים בהכרח, שמא יגרום החטא, נביא על אחת כמה וכמה. והסביר הרמב"ם שזה דווקא בנבואה שבין הקב"ה לנביא, אבל כשינבא נביא לבני האדם לטובה במאמר מוחלט ובלא תנאי אזי, אם נביא אמת הוא, נבואה זו חייבת להתקיים. ודברי הרמב"ם צריכים עיון. הגמרא ברכות ד' ע"א: "וירא יעקב מאוד, אמר שמא יגרום החטא כדתניא עד יעבור עמך ה' זו ביאה ראשונה עד יעבור עם זו קנית זו ביאה שניה מכאן אמרו חכמים ראויים היו ישראל לעשות להם נס בימי עזרא כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון אלא שגרם החטא". בוא וראה: שירת משה על הים ניבאה על הגאולה השנייה והיא נבואה לטובה, נבואה לבני אדם בלי תנאי, ובכל זאת לא התגשמה משום החטא! והרי זה בניגוד גמור לדברי הרמב"ם. ובוא וראה דבר נוסף: נבואתה של חולדה הנביאה נתבדתה. לאחר שמצא שפן הסופר את ספר התורה והביאו ליאשיהו הלכו אל חולדה הנביאה, וכך ניבאה להם "לכן הנני אספך על אבותיך ונאספת על קברתיך בשלם ולא תראינה עינך בכל הרעה" (מלכים ב' כב כ'). והרי זה נבואה על אדם אחר לטובה, ומה קרה עם יאשיהו? "ויורו היורים למלך יאשיהו" (דברי הימים ב' לה כג) ומבואר בתלמוד ירושלמי קידושין פא ה"ז: "ואמר ר' יוחנן מלמד שעשו גופו ככברה, תני ר' ישמעאל שלש מאות חיצים יורו במשיח ה' ". הנה נמצא שלדעת הרמב"ם חולדה הנביאה היא נביאת שקר, שהרי ניבאה לטובה ולא נתגשמה נבואתה. אלא שהרדב"ז בתשובה חלק ג' סימן תרלח, הסיק מכח קושיא זו שנבואה ליחיד אף לטובה אפשר שלא תתגשם כי אפשר שיגרום החטא, אבל לדעתו נבואה שהיא לטובה ולרבים עכ"פ תתקיים אף שתתאחר, כמו שמצינו על פסוק "ומושב בני ישראל במצרים שלשים שנה וארבע מאות שנה", ומה שחטאו במצרים גרם להם להאריך את הגלות. ודבריו נשגבים מבינתנו: א"כ כשלא יתקיימו דברי הנביא שניבא לרבים ולטובה אף אם קבע זמן מוגדר, תמיד יוכל מאן דהו לטעון "חכו נא עוד קצת שמא גרם החטא שתתאחר הנבואה, וכמו שהמתינו בני ישראל במצרים עוד שלושים שנה", וכל בר דעת מבין שבכל ההגבלות הללו לעולם אין אפשרות לבדוק אם נביא אמת הוא או שקר. איך נבדוק? אם ניבא לרעה -- אין מה לבדוק כי אולי יעשו תשובה. אם ניבא טובה לבודד אין מה לבדוק וראה מעשי יעקב ויאשיהו. אם ניבא טובה לרבים -- אין מה לבדוק כי אולי "תתעכב" הנבואה בגלל חטאים. קיצור דבר, אין כלל יכולת לבדוק נביא ולראות אם נביא אמת הוא. ואכן, התוספות ביבמות נ' ע"א ד"ה תדע "על כורחך אין הנביא מתנבא אלא על מה שראוי להיות אם לא היה חטא". ודברי התוס' הם כלליים להסבר בנבואה, שהנביא מנבא רק מה שראוי להיות ולא מה שיהיה באמת! הנה תראה איך לדברי התוס' והרדב"ז כל בדיקת הנביא נפלה לבירא עמיקתא. ירמיהו הנביא אמר לחנניה בן עזור הנביא: "הנביא אשר ינבא לשלום בבוא דבר הנביא יודע הנביא אשר שלחו ה' באמת" (ירמיהו כח ט'). ונמצא שחנניה הוא נביא שקר כמבואר בסנהדרין צ' ע"א: "חנניה בן עזור שמתחילתו נביא אמת ולבסוף נביא שקר", ירמיהו עצמו ניבא "כי כה אמר ה' כי לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקד אתכם" (ירמיה כט י'), ודניאל הנביא (דניאל ט' ב') טעה בחשבון נבואתו של ירמיה עד כדי כך שאמרה הגמרא במגילה יב ע"א "אמר רבא אף דניאל טעה בהאי חושבנא". נמצא שירמיהו לא דיבר ברור כדי שנוכל לבדוק אם נתקיימה נבואתו (ועיין מה שכתבנו בפרשת מקץ), ור' יהודה הלוי הקשה קושיא זו בפני אבן עזרא (דניאל ט' ב'): "והיה יהודה הלוי אומר יש לתמוה איך טעה דניאל שהיה נביא וחכם בשבעים שנה, י"ט שנה?" עד שהשיבו אבן עזרא שירמיה לא התנבא שיבנה הבית אלא רק שישובו לארצם והביא ראיה מן הכתובים שהבית נבנה אחר שבעים שנה [וזה בניגוד לדעת הגמרא] עי"ש. וכך דרכם של רבותינו להתאמץ ולפרש ולתרץ דברי הנביא, שקבעו חכמים מראש שהוא נביא אמת, בכל מילי והעיקר שיראה כאילו נתקיימו דבריו. ראיה נוספת לדברינו תמצא במלכים א' יג א'. הנביא (שהוא עידו) ניבא שיוולד יאשיהו לבית דוד, ואח"כ נמצאה נבלתו של עידו הנביא מושלכת בדרך, והארי והחמור עומדים אצלה משום ששמע לדברי נביא אחר שנמצא שקרן עי"ש כל הפרק. ועל זה כתב הרשב"א בתשובותיו חלק א' סימן יא: "וענין הנביא אשר בא מיהודה לירבעם וכו' יראה בדרך הפשט כי הנביא אשר השיבו היה נביא אמת מתחילתו וכו' אלא שלאחר מכן נעשה נביא שקר וכמו שקרא לחנניה בן עזור". הרי לך אפילו בנביאים שהיו מוחזקים לדוברי אמת נמצאו נביאי שקר. ואם בנביאים נפלה שלהבת מה יענו ההדיוטות. בוא וראה את נבואת ישעיהו בן אמוץ (שעליו מתבססים כל מיני מחזירים בתשובה כאילו נבואתו נתקיימה). בישעיהו יג יז ניבא את אחרית בבל: "הנני מעיר עליהם את מדי", אבל לא מדי כבשה את בבל אלא דווקא פרס! מדי אכן היתה האימפריה השנייה בגודלה אחרי בבל בתקופת ישעיהו. נבואה על חורבן בבל בידי מדי נבואה הגיונית מאוד היא, וכל נביא הגיוני אכן ראוי שיתנבא כך. אבל, אבוי, לא הצליח ישעיהו לנבא את עלייתה המהירה של פרס עד שכבשה גם את בבל וגם את מדי. ואולי נאמר שחטאם של אנשי מדי גרם שלא נתקיימה נבואתו. אבל לא רק בזאת שגה, בא והתנבא "והיתה בבל וכו' כמהפכת אלהים את סדם ועמורה", ומה נעשה ובבל המשיכה להתקיים במלוא גאונה ותפארתה גם תחת שלטון פרס עוד מאות שנים אח"כ, ואפילו אחרי הכיבוש היווני של אלכסנדר המשיכה לשגשג. אלכסנדר הגדול עמד לעשותה בירת האימפריה הפרסית, והוא עצמו נפטר בארמונו המפואר של נבוכדנצר ששרד עד ימיו. הנה לך נבואה לטובה ולרבים ולא נתקיימה במלואה, וכבר כתב הרמב"ם בהלכות יסודי התורה פרק עשירי ה"א: "נביא שנפל דבר קטן מנבואתו הרי זה נביא שקר". ולא רק את מהפכת בבל לא חזה ישעיהו אלא אף את גלות ממלכת ישראל לא ניבא נכונה. הנה ישעיהו עומד בימי אחז בן יותם בן עזיהו ואומר כך: "ובעוד שישים וחמש שנה יחת אפרים מעם" (ישעיהו ז' ט'), ולא עברו אלא עשרים ואחת שנה "...היא שנת תשע למלך להושע מלך ישראל נלכדה שומרון ויגל מלך אשור את ישראל אשורה" (מלכים ב' יח י'). והאבן עזרא שלא התרגש מטעויות הנביאים כך כתב: "וכאשר הסתכלנו במקרא נמצא כאלה רבות [!] והנה אמר הנביא ובעוד ששים וחמש שנה יחת אפרים וזה היה במלכות אחז ואם נאמר כי בתחילת מלכותו היתה הנבואה הזאת הנה כל מלכות אחז שש עשרה ובשנת שש לחזקיה גלתה שומרון, ותחילת החשבון היה מיום הרעש (עמוס א' א') ובספר מלכים ובדברי הימים כאלה רבות" (שמות יב מ'). ואיך מיישבים רבותינו את דברי ישעיהו? עיין בתוס' מועד קטן ז' ע"ב ד"ה יותם לא היה: "ובעוד ששים וחמש שנה יחת אפרים מעם והיינו מנבואת עמוס אע"פ שישעיה אמרה". ומה עניין למניין השנים של ישעיהו אצל נבואות עמוס? אבל כך היא דרכה של אמונתנו, קודם כל החלטנו שהוא נביא אמת, וכאשר יתברר שטעה בדבריו ניישב אותו בכל דוחק אפשרי ובלבד שלא נאמר שנביא שקר הוא. ומכל דברינו הנ"ל נמצאנו למדים שאין בכלל באפשרותנו לקבוע מיהו נביא שקר או נביא אמת. תמיד יטען המנבא שהחטא גרם, או שהתשובה ביטלה או שלא הבנו את דבריו כראוי וא"כ לא מפי התורה ולא מפי הנביא אנו חיים אלא מפי חכמים. אלה שקובעים לנו את התורה והמצוות וכן מיהו נביא אמת ומיהו שקר. וסימנך שלולא חנניה בן חזקיה נגנז ספר יחזקאל, משום שהיו דבריו סותרין דברי תורה (שבת יג ע"ב). חנניה מן התנאים היה, ועשה בתוך דברי הנביא יחזקאל כבתוך שלו כדי ש"יתאימו" לדברי תורה. ומי קובע מי הם החכמים וגדולי התורה? הרי זה הציבור עצמו שנמנה עם שלומי אמוני ישראל, הוא הוא המקבל אותם עליו ובזאת נותן סמכות לחכמים לקבוע את ההלכות והמצוות.
עד כאן המאמר
אודה לך מאד אם תוכל למצוא מזמנך היקר, כמה דקות פנויות לתת בו מבט.
מאחל לך ולבני משפחתך שבת שלום וחודש טוב ומבורך
דניאל קליסקי ידידי הטוב החכם והנכבד!
אתה חוזר ואומר שאינך כופר ביסוד ה-12 אך יחד עם זאת אומר במפורש שאינך רוצה לראות בכינונו של בית המקדש! איך אפשר לומר דבר והיפוכו?
טענת שלא כתבתי לך תשובה, אך בהחלט השבתי לך תשובה והנני חוזר עליה שוב:
הנני מאמין באמונה שלמה בביאת גואל צדק ובבניית בית המקדש, והנני משתוקק וכוסף ועורג לכך, ובעיקר כי כינונו של בית המקדש יהיה העדות הברורה והמפורשת שעם ישראל הצליח להתרומם מן הסכלות הטמטום והאלילות, לעבר אל אמת.
ואוסיף, כן, הנני רוצה לראות בחזרת הקרבת הקרבנות לבית המקדש, אף שאיני רואה בזה את מרכז הווייתם של בית המקדש וימות המשיח, אלא עיקר הווייתם תהיה פרסום שמו בעולם, והקריאה שתצא מבית המקדש: בשם ה' אל עולם.
איני יודע מדוע אתה כל-כך מפקפק בעזיבת האלילות, והלא אם תתבונן בהיסטוריה תראה שהאנושות עשתה צעדים מאד משמעותיים בעניין זה, וב"ה גם בזכות המדע המשוכלל בימינו, האמונה במאגיה ובאלילות הולכת ופוחתת. ראה לדוגמה מה שהלך בתימן, כמה אמונות תפלות היו שם, לעומת יהודי תימן פה בארץ בדור שנולד כאן, כמעט ולא תמצא זכר לאמונות התפלות הרבות שהיו בתימן. ואם הייתי מתחיל לספר לך מה היו עושים בתימן ואיזה הזיות החריבו את מחשבתם היית מזדעזע.
אכן ייתכן והמינים ינסו לרצוח את המשיח, אך למיטב הבנתי תהיה תנועה גדולה בעם ישראל שתלך אחריו ושתתנגד למינים ולצאצאיהם, ואין צורך לומר שה' ישמור עליו כמו ששמר על משה רבנו ושאר גדולי ישראל באמת.
אולי אני הראשון שקם בדורנו אך היום כבר איני היחיד, יש רבים אשר כבר התעוררו לדרך האמת, כמוך ידידי דניאל, קח אפוא מוסר השכל מעצמך, יהודי שהתעורר לדרך האמת במובנים רבים, וכמוך דניאל יש לא מעטים. ולא עלי המלאכה לגמור, יהיו עוד שיקומו אחריי כי לא אלמן ישראל, ובסופו-של-דבר, בדורי או בדורות הבאים ההתעוררות תבוא לידי מימוש, ולידי כינון ממלכת כהנים וגוי קדוש.
לגבי הנבואות, אין דבר כזה שנבואה לא תתגשם, עיין במאמריי על הנבואה בסדרה: מצוות משנה תורה, אם הנבואה לא התגשמה סימן שטרם הגיע זמנה. כי לא ישוב מאומה מדבר ה', ולא ייפול מדבריו ארצה, ולו הפרט הזעיר ביותר.
לא אמרתי שבדור הזה בהכרח יבוא המשיח או שנכונן ממלכת כהנים וגוי קדוש, אבל בהחלט אין אנו פטורים מלעבוד את ה' ולעשות את ההשתדלות להשגת מטרה נעלה זו, וה' יעשה הטוב בעיניו, ויבחר את הדור המתאים ביותר לגילוי מלכותו.
כמו שיש צורך להביא את המדענים להכרה שמקור המדעים הוא ה' יתעלה, כך יש צורך להביא את כל באי עולם להכרה באל אחד ובאמיתת תורת משה. הדבר לעניות דעתי יקרה קודם כל במעגלים הפנימיים הזעירים ביותר בעם ישראל, ומשם, הוא יצמח ויגדל לאט-לאט עד שהוא יכה גלים בעם ישראל ובעולם כולו.
כינון ממלכת כהנים וגוי קדוש היא אפוא משימה המוטלת על כל אחד ואחד מאיתנו, כלומר, על כל אחד ואחד מאיתנו לקדם את דרך האמת בהתאם לכלים ליכולות ולאמצעים שה' העניק לו, ואין ה' מצפה מאיתנו ליותר מכך לעניות דעתי.
רב אדיר יקר, כדי שלא יהיה פתח למישהו, לומר עלי שהנני כופר ביסוד ה 12, אני שוב חוזר על דברי ואומר וצמהיר, שאני מאותם היהודים שמחכה לבואו של משיח! גם אם הוא יתמהמה...
אבל לא קבלתי ממך שום תשובה לשאלות ששאלתי: לא ענית לי מה אתה, רב אדיר, חושב, על חלק משאלותי, האם הנך רוצה לחזור לריטואל של הקרבת קורבנות במקום תפילה? וכן, איזה סוג ארוע יהיה בכוחו כדי לשנות, אלפי שנות עבודת אלילים ופגאניזם מושרש, אצל רוב האנושות, ורובה של אומתנו, וכל השינו הזה אמור להיעשות על ידי אדם בשר ודם.
אני יודע שהתכוונת למשל, כשדברת על שירצחו את משיח.
על אף שאני יודע, שהמינים ינסו לעשות את זה בפועל, הרי רצחו ראש ממשלה בישראל, ועשה זאת דווקא יהודי מקיים מצוות, הלא רצו להרוג את משה רבנו ואת אהרון! ורצחו יהודים את נביאי האמת! ואני אומר שכל הנבואות שנאמרו על ידי נביאנו הקדושים, כולם הם משימה וחתירה להגשמתן על ידנו עצמנו!
הן אינם מתנות לנו! הן משימה המוטלת עלינו כעובדי ה" להגשימה.
תאמין לי, שאני מאמין באמונה שלימה, שאם לא נעשה אנו משהו בנידון, נמשיך לחכות לו עד אין קץ של הזמן! וזה אינו סותר את אמונתי ביסוד ה12.
ואני חושב ואומר, שאתה הוא הראשון בדור זה, שהתעורר, קם והתחיל לעשות משהו כדי לנסות לשנות תודעתם של עם ישראל, ולהראות להם את דרך האמת, מה היה קורה באמת, לו רבים אחרים היו קמים לצדך במלחמה הזאת במינים הארורים, דבר שאני הקטן, בכאב עמוק, אך ריאלי, חושב שהדור שלנו, וגם לא של ילדיי, לא יראו שינוי זה, ... כל מה שאני אומר הוא, שקשה לי עים התפיסה שתהיה אינטרונציה אלוהית, כדי שיתרחשו בהיסטוריה הריאלית הממשית, ארועים שיביאו לימות המשיח.
ואם אכן לא תהיה אינטרונציה אלוהית, הרי שחל עלינו לעשות משהו להביא ימות המשיח, הכל מחוייב שייעשה על ידי יהודים בפועל, יהודים ריאלים, אשר באמת רוצים בזאת.
רב אדיר, בתור רודף אמת, אתה יודע, וכל יודי מקרא יודע, שהיו כמה נבואות שנאמרו מפי הנביאים מפי הגבורה, ששכינה דיברה מגרונם, ונבואות אלו לא נתגשמו.
כניראה שלא הינו ראויים שיתגשמו, על אף שנאמרו על פי ה".
כפי שהנך אומר, דור שבית המיקדש לא ניבנה בדורו, סימן שהוא אינו ראוי.
אתה אומר שדווקא דור מדע זה, עלול להיות מוכן יותר לקבל משיח, עקב ידיעותיו הרבות, אודות עולמו של ברוך הוא, והבנת דרכיו בעולמו.
עדיין נישארה המשימה הכמעט בלתי אפשרית, להביא את אותם המדענים היום, לכוון את כל מגמתם בעבודתם המדעית, לידיעת ה", הלא כן?
מאד נוח לומר שהנך מרגיש נוח דיו באמונתך בהבטחת אלוהים!
הוי אומר, שאתה אכן מאמין שתהיה אינטרוונציה אלוהית.
אנא אל תראה בשאלותי משום חוצפה כלפי שמיים ולא כלפיך כדי להכעיס חס ושלום. אני עידיין חושב שמותר לשאול! גם אם רמתם של השאלות, הינם כמו אלו שלי, כמעט בור ועם הארץ, שמנסה להבין.
ואני מכיר את הלכות מלכים ומלחמות מלך המשיח, וכל הכתוב בו.
בקיצור, האם ימות המשיח הינה משימה המוטלת עלי ועליך, או היא תבוא מן השמיים?
תלמיד משה, נראה שיש כאן גם הגשמה, שהרי רש"י טוען שהמקדש ייבנה על ידי ה', והוא מביא ראיה לכך מן הפסוק: "מקדש יי כוננו ידיך". כלומר, אם המקדש ירד באופן פשטני מן השמים מן ההכרח לסבור שיש לפרש באופן פשטני גם את הפסוק "מקדש יי כוננו ידיך" וכאילו שה' יבנה אותו במו "ידיו"...
תודה על הערתך המחכימה.
דניאל קליסקי, הפרודיה שכתבת מעניינת ואף מבדחת ביותר. מכל מקום, כתבתי שצאצאי המינים ירצחו את המשיח בדרכו לירושלים רק כמשל ודוגמה לשנאתם את דרך האמת ולכך שהם פועלים בכל האמצעים הנואלים והמרושעים ביותר כדי להנציח את עולם השקר, ואינם בוחלים גם בדרכים הבזויות והנוראיות ביותר.
הנני מאמין באמונה שלמה בביאת גואל צדק ובבניית בית המקדש, והנני משתוקק וכוסף ועורג לכך, ובעיקר כי כינונו של בית המקדש יהיה העדות הברורה והמפורשת שעם ישראל הצליח להתרומם מן הסכלות הטמטום והאלילות, לעבר אל אמת.
בית המקדש לא ישנה את טבעם של בני האדם, בית המקדש ייבנה כתוצאה משינוי מידותיהם ושאיפותיהם של בני האדם לעבר הטוב והאמת, כלומר, יבוא יום והאנושות בעקבות עם ישראל תשאף לידע את ה', עיין מאמרי: "חזון הרמב"ם לתקומה רוחנית". ואיני אומר דברים שעלו בדעתי הפרטית, אלא דברים שנאמרו לנו בנבואות רבות ומגוונות בספרי הנביאים, דברים שלא ישובו ריקם בשום פנים.
כלומר, איני מאמין בביאת גואל צדק רק כי האמונה בו היא משלושה-עשר יסודות האמונה בדת משה, אלא לא פחות מכן כי ה' יתברך הבטיח לנו זאת. והאמת, שהרבה יותר קל לי להאמין בזה בדורנו, כאשר אני רואה את ההתקדמות העצומה שעשה עם ישראל בשבעים השנים האחרונות, לעומת 2000 שנות גלות.
"כִּי עוֹד חָזוֹן לַמּוֹעֵד וְיָפֵחַ לַקֵּץ וְלֹא יְכַזֵּב אִם יִתְמַהְמָהּ חַכֵּה לוֹ כִּי בֹא יָבֹא לֹא יְאַחֵר" (חבקוק ב, ג).
רב אדיר
כתבת פעם באיזה מאמר, שהמינים ירצחו את משיח צדקנו עוד לפני הגיעו לירושלים!
עכשיו, תאר לנגד עיניך את בית המיקדש השלישי ניבנה, ומיקדש זה, בהכרח ייבנה או ינוהל על ידי היהדות השלטת באותו העת?! היהדות האשכנזית, המסטר רייס!
מיקדש אוטופי זה, מהר מאד יהפך להיות מקור לשינאה ולקנאה, למילחמות של כוח ושלטון וחילול שמו הקדוש, ולא אתפלא, אם אשמע בחדשות הבוקר: מעשה בשני כהנים שהיו שניהן שוין ורצין ועולין בכבש, קדם אחד מהן לתוך ארבע אמות של חבירו נטל סכין ותקע לו בלבו. עמד רבי צדוק על מעלות האולם ואמר: אחינו בית ישראל שמעו הרי הוא אומר כי ימצא חלל באדמה ויצאו זקניך ושופטיך, אנו על מי להביא עגלה ערופה? על העיר או על העזרות? געו כל העם בבכיה. בא אביו של תינוק ומצאו כשהוא מפרפר, אמר: הרי הוא כפרתכם ועדיין בני מפרפר ולא נטמאה סכין, ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים.
האם הנך רוצה לחזור להקרבת הקורבנות במקום התפילה?
וגם אם צורת עבודת ה" לא תשתנה, והתפילה תישאר במקומה...
בית המקדש השלישי, חזקה עליו שיהפך למערת פריצים, ומקום לחילול שמו הקדוש.
ההיסטוריה שלנו תוכיח.
וכל זה בהנחה, שבאמת משיח לא יגיע חי לירושלים, כדי לבנות ולהקים את בית המקדש, וזה הרי אחד מתפקידו של משיח.
או אולי באחרית הימים, יהיו באמת כולם עובדי ה" על פי הרמב"ם, שיהיו ראויים הם לבנות את בית המיקדש?! גם אם משיח לא בא? אני בינתיים מכיר משיח אמת אחד.
וכל שאר המשיחים שקמו לעם ישראל לאורך ההיסטוריה, היו כולם משיחי שקר, ואני מאלה שמאמין, שכל משיח שבא, חזקה עליו שגם הוא יהיה משיח שקר.
או אולי עלי להבין, שימות המשיח אכן שייכים לאחרית הימים, כלומר, אחרי כל הימים!
ואלו ימים שרק ברוך הוא יודע אותם.
ולא אמרתי שאיני מאמין בימות המשיח! אם הרמב"ם קבע להלכה, שעלי להאמין בביאת המשיח, אני אחכה לו!
אבל ברור לי למעלה לכל ספק, שאני לא אגיע לזכות לראותו, זה וודאי לי ממש כמו שאני יודע שיום אחד אמות.
וזה לא קשור כלל לחוסר אמונה וביטחון בה", אלא חוסר אמונה וביטחון בעם ישראל לאור מה שרואות עיני.
קשה לי כל כך שלא לחשוב, על העובדה, שגם ברוך הוא, לא הצליח לשנות את טיבעו של האדם, אפילו לא על ידי מבול עולמי!
העולם של אחרי המבול, הוא עולמך, והוא עולמי.
איזה ארוע הנך חושב שצריך לקרות, כדי שלפחות עם ישראל, אם לא כל האנושות, תתעורר, ויחזרו כולם אל הקדוש ברוך הוא? ושאני אומר כולם, אני מתכוון לכל האנושות!
האם הנך חושב, שיהיה שוב, בכוחו של אדם בשר ודם, שעליו הנביא אומר: חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו כי במה נחשב הוא, שיגיע לדרגתו של אדון הנביאים ויהפך למשיח ישראל? מה יהיה עליו לעשות, כדי להשפיע על עם ישראל, ועל האנושות כולה?
האם הנך חושב, שעצם בנייתו של בית המיקדש, יהיה בכוחו לשנות את טיבעם של של בני האדם עובדי ה"? והמיקדש השלישי ישאר לעולם טהור וקדוש?!