בוקר טוב. האם מותר לשקר על מנת להמנע מפגיעה מסויימת?אם הפגיעה אינה חמורה?אם מתמודדים מול שקרנים?נניח להמנע מתשלום קנס שניתן שלא בצדק ע"י המצאת סיפורלהחזיר סחורה מעט פגומה ולטעון שבגלל פגם זניח אי אפשר להשתמש בה
תודה
ידידיה,
באופן כללי מותר לומר דבר אמת אף-על-פי שהמבין יבין ממנו דבר אחר.
וזו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם רמאים ושקרנים למיניהם, אם אין ברירה.
לדוגמה, כדברי יעקב אבינו "אנכי עשו בכורך", וכוונתו הייתה אנכי יעקב ועשו בכורך.
ועל עשו ויעקב תוכל לקרוא במאמרי: "עשו האדומי -- ראש רודפי הבצע".
לגבי התיאור שתיארת, איני יודע בדיוק במה דברים אמורים.
אתה יכול לפנות אלי במייל ולפרט ביתר הרחבה.
ה' יהיה עמך.
"האם מותר לשקר על מנת להמנע מפגיעה מסויימת?"
ראה בראשית כו:ו, כ"ז:יט.
שלום ידידיה,
אין מן הראוי שעל סמך דעתך בלבד תקבע שקיבלת קנס שלא בצדק, כי אלה פקחים שיודעים את עבודתם. מה שראוי לעשות במקרה כזה הוא לערער; לכתוב את הדברים מנקודת מבטך.
ולגבי החזר סחורה פגומה, מה הבעיה לפנות לשירות הלקוחות?
ברם, אציין שבמקרה חריג, כשנהגו כלפיך ברשעות ביכולתך לפנות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן או מבקר המדינה והם יעזרו לך.
"מִזְמוֹר לְדָוִד יְיָ מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ. הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ. לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ. נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְיָ יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר. כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם" (תה' טו).
נראה לי שמצאתי תשובות במאמר
הפוליטיזציה של הממסד הדתי
אשמח אם יש לחברים מה להוסיף