נשאלתי כך: איך יש להבין את ברכת הנישואין: "אשר יצר את האדם בצלמו" וכו'?
תשובה:
אם נשים לב, כל כינויי השייכות וכל כינויי הגוף שבברכה הזו מופנים לאדם ולא לבורא-עולם, דהיינו, הביטויים: "בצלמוֹ", "דמות תבניתו", "והתקין לו", "ממנו", כולם מופנים לאדם. וביתר ביאור: בצלמו – של האדם, תבניתו – של האדם, והתקין לו – לאדם, ממנו – מן האדם.
והנה לפניכם לשון הברכה עם הסבר מצורף בסוגריים רבועים:
"ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בצלמוֹ [בצורתו הרוחנית של האדם, דהיינו בצלם האלהים שהוענק לו], בצלם דמות תבניתו [בצורתו החיצונית של האדם, דהיינו בתבניתו ובתארו], והתקין לו [לאדם] ממנו [מן האדם] בניין עדי-עד [היא האשה אשר לפי פשט הפסוקים נבראה מן הצלע שה' לקח מן האדם], ברוך אתה ה' יוצר האדם".
כמו כן, נשים לב שראש הברכה הינו הודאה על הנפש המשכלת שהוענקה לאדם (צלם האלהים), המשך הברכה הינו הודאה על הגוף החומרי שהוענק לאדם (בצלם דמות תבניתו), ובסופה הננו מגיעים למטרתה העיקרית של הברכה: ההודאה על האשה שהוענקה לאדם.