"כל האוכל דבר האסור, בין בזדון בין בשגגה, אינו מברך עליו לא בתחילה [נסוב על בזדון בלבד] ולא בסוף [נסוב על בין בזדון בין בשגגה]" וכו'.
1
חבר/ה לא ידוע/ה
12 בינו׳ 2021
זאת ההלכה המלאה: "כל האוכל דבר האסור, בין בזדון בין בשגגה--אינו מברך עליו לא בתחילה, ולא בסוף. כיצד: הרי שאכל טבל, ואפילו טבל דדבריהם, או שאכל מעשר ראשון שלא ניטלו כל תרומותיו, או מעשר שני והקדש שלא נפדו כהלכתן--אינו מברך; ואין צריך לומר, אם אכל נבילות וטריפות, או שתה יין נסך, וכיוצא בהן"
ונראה לי שכוונת הרמב"ם שרק לאחר שאכל בשגגה ונודע לו שהדבר אסור לא יברך ברכה אחרונה.
נראה שעידן צודק, וכך יש להבין את ההלכה:
"כל האוכל דבר האסור, בין בזדון בין בשגגה, אינו מברך עליו לא בתחילה [נסוב על בזדון בלבד] ולא בסוף [נסוב על בין בזדון בין בשגגה]" וכו'.
זאת ההלכה המלאה: "כל האוכל דבר האסור, בין בזדון בין בשגגה--אינו מברך עליו לא בתחילה, ולא בסוף. כיצד: הרי שאכל טבל, ואפילו טבל דדבריהם, או שאכל מעשר ראשון שלא ניטלו כל תרומותיו, או מעשר שני והקדש שלא נפדו כהלכתן--אינו מברך; ואין צריך לומר, אם אכל נבילות וטריפות, או שתה יין נסך, וכיוצא בהן"
ונראה לי שכוונת הרמב"ם שרק לאחר שאכל בשגגה ונודע לו שהדבר אסור לא יברך ברכה אחרונה.