תהלים קד' כד: מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יְהוָה כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ
תהלים צב' ו: מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ יְהוָה מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ
על פי הרמב"ם, או על פי דרך החשיבה של הרמב"ם או של רב סעדיה גאון, מהם שני התורות המובחנות ששני הפסוקים הללו מלמדים אותנו? מהם שני ההיבטים ? המובחנים ששני הפסוקים הללו מנסים לשלב בידעת השם שלנו
נראה לי, כי הדגש בפסוק הראשון (קד, כד) הוא בריבוי מעשיו של הקב"ה, כלומר בריבוי המדעים והנבראים, ובמלים אחרות בשכלול הבריאה מבחינת כמותה ומגוון עולם הטבע הנפלא והמופלא -- ולכן בהמשך הכתוב נאמר: "כולם בחכמה עשית מלאה הארץ קניינך".
לעומת זאת, הדגש בפסוק השני (צב, ו) אינו על מגוון הנבראים העצום, אלא על שכלול ועומק הנבראים והמדעים, ולכן נאמר בפסוק השני: "מאד עמקו מחשבותיך". וכך מפרש רס"ג שם: "מה גדלו, וכמה עצומים מעשיך ה' וכמה עמוקה מאד הנהגתך וגזירותיך". כלומר, רס"ג מוסיף ומפרש ש"מחשבותיך" מלמדות על דרכי הנהגתו העלומות והנסתרות והנשגבות של הבורא יתעלה.