להלן לשון תגובה שקיבלתי במייל על המאמר בעניין תפילת ערבית:
יישר כוח על המאמר. נהניתי מאוד.
רציתי לשאול בנוגע לתפילת ערבית. מתוך לימוד בדברי רבינו בפירוש המשניות (ברכות ד, א) וכן במשנה תורה בכמה מקומות (שכבודו הביא בתוך המאמר), הגעתי למסקנה שרבינו לא פסק שאין להתפלל מנחה וערבית אחר פלג המנחה משום תרתי דסתרי, ודלא כדברי שאר הפוסקים. שכן מצינו בפירוש המשניות שהעתיק לשון הגמרא כמו שהיא 'והלכה דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד', ולא הוסיף 'ואם התפלל מנחה אחר פלג המנחה לא יתפלל אז ערבית משום דרתי דסתרי'. אלא אפשר להבין מדבריו, שלהלכה אין הכרע, ויכול לסמוך על שתי הדעות גם להקל.
וכן במשנה תורה כתב כמה פעמים שתפילת ערבית רשות ואין מדקדקין בזמנה (וכמו שהזכיר כבודו במאמר), ואם כן ניתן להבין שזו הסיבה שאין איסור תרתי דסתרי לדעת רבינו.
האם הבנתי נכונה?
תודה מראש.
להלן תשובתי:
בשמחה רבה.
בעניין תפילת ערבית, עליך לבדוק האם יש ל"תרתי דסתרי" יסוד בתלמוד או שהוא המצאה דמיונית של שאר הפוסקים הוזי ההזיות, אשר לא ידעו מהו ייחוד ה' ומהי ידיעת ה'... אם אין לו יסוד בתלמוד זו הסיבה שרבנו לא התייחס אליו, כי אין לרבנו שום עניין בפלפולי הזיה מבית המדרש של צאצאי המינים.
כמו כן, האם מצאת בדברי רבנו רמז לכך שיש איזו שהיא בעיה להתפלל ערבית בתוך פלג המנחה אם הוא התפלל מנחה בפלג המנחה? אנכי הקטן לא ראיתי שום דבר כזה, ואם אכן אין דבר כזה, אין שום צורך לנסות אפילו להבין את הזיות האחרונים, פשוט לשלוח את דבריהם למחזור הקרוב לביתך, כדי שסוף-סוף תהיה תועלת בדבריהם, כי בינתיים הם רק גורמים לנו לנזקים, מפני שהם מסיחים את דעתנו מדרך האמת וגורמים לנו להעסיק את המחשבה בפלפולי סרק במקום לחתור לידע את ה' יתעלה ויתרומם...
להלן המשך השאלה:
השאלה היא - מה פירוש המילים 'דעביד כמר עבד ועביד כמר עבד'?
להלן תשובתי:
למיטב הבנתי ההלכה האחרונה שנפסקה קבעה שניתן לנהוג כשני החכמים. ואולי עלי להתנצל, אך איני מבין מה הקושי? וייתכן שזה בגלל שמזמן כבר חדלתי לבלבל את עצמי בפלפולי הריקים...