שלום הרב אדיר
האם אפשר להסביר את בעיות הסבל בעולם ומקרי האושר או עושר והצלחה או שניהם
אשר פוקדים כבר אלפי שנה את עולמנו בלי שום הסתכלות סיבתם בתור שכר או עונש
לאותם אנשים [[[גוי או יהודי]]]על דרך מה שכתב רבנו על העולם המתנהל בצורת הוויה וכלוי שזה טבע העולם במילים אחרים מקריות.
הרי ברור שבגלל זה או גם זה נוצרה הקבלה ודומיה הסברים שלא ניתן להכחישם או להפריכם כיוון שזה דברים רוחניים וכו....שבזה פטרו את שאלתם ומירמורם של בני האדם בשביל לא להגיע לכפירה [וזה כי אין נביאים שיסבירו טעמים של דברים הקוראים בעולם בלי שאנו רואים סיבתם] ולגבי יסוד הדת של שכר ועונש זה יתממש רק בעובדי השם ביחס לגורל [אם יש מילה כזאת ברבנו] שניתן לאדם על דרך של הוויה וכילוי במילים אחרות [במיקרה] ולא שורשים גלגולים ועוד דברים שלא נשמעו בדתנו ובזה המצב ידון קדימה בעולמו לגבי שכר ועונש במשך חייב ועולמו זה ובבא?
[ראיתי תרמבם שכתב שניראה לו שכפי שכל האדם כך השגחה עליו זה לא מסביר כלום בתמונה הרחבה ששאלתי על עולמנו
חגבי שרעבי
נחשפתי לאחרונה לסרטון בשם אמונה רציונלית ביוטיוב לגבי הרוע בעולם
ממש נהניתי מכול מילה יהיה נעים לשמוע מה דעתכם על דבריו של אותו אדם
דעתי שזה עונה בשלמות על הפורום שנכתב בנושא כאן
העיקר הוא ואל תטריד עצמך לחקור בעניין זה ,לפי שכל מי שחקר בעניין זה מאנשי אמונתנו וזולתם לא השיג גדולות, אלא נשאר כמו שאומרים עליהם השלום צלל במים אדירים והעלה חרס בידו.
לכאורה דברים אלו הם מעין השאלה אם אפשר להוכיח פילוסופית אם אלהים קיים אם אינני טועה זה מחלוקת הרמבם ורסג.ומחלוקת ידועה בקרב הפילוסופים.
לכאורה הדברים שכתבתי בראש הם הנכונים בצורה רציונלית
וזה כי אין דרך אחרת להציג את הדברים.אפשר גם לומר שזה מה שאמרו [חזל]
בדרך שאדם רוצה ללכת מולכים אותו בלי להתיחס בצורה שעליה ניקלע בחיו
גם ניראה שזה הדרך הטובה בשביל לחיות אם אמונה זו או באמונה זאת
כאשר רואים דברים שאינם נתפסים בשכלנו יום יום בעולמנו
עד יבוא גואל
יותר קל להבין את מציאות האלהים מאשר להבין את הנהגת העולם של שכר ועונש
מה שמביא את העולם לפריקת מוסריות ומצוות אני חושב שבדרך זאת שכתבתי בראש הדברים יש ניצוצ אור להניח את השכל בשאלת שכר ועונש.
וזאת גם בהנחה שדרך זאת של חשיבה נותנת לאדם להתבונן שבדרך זאת רוצה אלהים בנו שנתקן תעולם במציאות זו שאנחנו נוצרנו.
אני חושב שאם לא נעסוק בנידון זה של שכר ועונש כמבואר ברבנו
ימשיך השקטת המצפון של שבירת מוסריות וקיום מצוות בטענה של עזב אלהים את עולמו או כדומה מדברים אלו. אף שהוא ברא את עולמנו.
או שפשוט יותר לקבל טעמים מיסטיים וקבליים שיקרים. שבהם ינוח הדעת מה שיעזור רק לציבור התמים קטן ומוגבל בדרך כזאת או אחרת.
תודה מראש זה מה שעלה בדעתי הקטנה והדלה מאוד.לכאורה זה נימצא חלקם של דברים בכול אחד.
השמח לתגובה מהחברים
מתנצל מראש אם כתבתי דברים לא לעניין
וראה גם דברי רבנו בעניין זה בפירושו למשנה ברכות (ט, ז):
"אבל מי שמניח הכתוב כמו שהוא ומבארו ואומר 'עֵת לַעֲשׂוֹת לַייָ הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ' [תה' קיט, קכו], יאמר, שכשנגזרת עת עונש ונקמה יבואו סיבות לבני אדם שיפרו תורה כדי שתחול עליהם הגזירה כשהם חייבים, ועניין זה ארוך ורחוק עמוק עמוק מי ימצאנו, כי נצא מזה לשאלת השכר והעונש. ואל תבקש ממני בעניין שאנחנו עכשיו בו זולתי ביאור הדברים בלבד, כלומר ביאור פשטי הדברים, לפי שיש סתירות הרבה במקראות בעניין זה, וכן במאמרי חכמים.
אבל העיקר הוא שהקב"ה גומל לצדיקים ומעניש את הרשעים, וכל זה בצדק, שכן העיד על עצמו שהכל בצדק 'כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט' וכו' [דב' לב, ד]. ונקודת הצדק בזה אין כוח באדם להשיגה, כמו שאין בכוח השכל האנושי להשיג הקיף ידיעתו יתעלה. וכבר הודיענו יתעלה שאין בכוח תבונתנו להשיג חכמתו וצדקו בכל מה שעשה ויעשה והוא אמרו: 'כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם' [יש' נה, ט].
לכן סמוך על העיקר הזה ואל תטריד עצמך לחקור בעניין זה, לפי שכל מי שחקר בעניין זה מאנשי אמונתנו וזולתם לא השיג גדולות, אלא נשאר כמו שאומרים עליהם השלום צלל במים אדירים והעלה חרס בידו. ואם תראה בדברי המדברים בעניין זה איזה דמיון והרצאת דבר-מה שנדמה כראיה, ואינו כן, אלא אם תיטיב להתבונן אז יוסר המסווה ויבואו הקושיות, ויחזור הדבר למה שאמרתי לך, ורק הפסדנו אריכות דברים וחיבור ספרים.
אבל דברי הפילוסופים המומחים בפילוסופיה בעניין זה הוא דבר נפלא מאד ועמוק מאד, שצריך להקדמות רבות והכשרה בלימודים, ואיש משכיל יוכל להבין אותם הדברים ויתאים דבריהם עם אמרו יתעלה ויתרומם 'רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב' [דב' ל, טו] וכו' אות באות, ויסיק מדבריהם קרוב למה שאמרתי לך ביסוד זה או משהו יותר עמוק ודק העיון.
ועוד נדבר על משהו מֵעניין זה במסכת אבות [במבוא בפרק ח], ונראה לך מקצת התאמת דברי גדולי הפילוסופים לדברי חכמים מכל העניינים. ואין מקום זה מתאים לדבר בו על העניין הזה. אלא שדרכי תמיד בכל מקום שיש איזה רמז בענייני אמונה אבאר משהו, כי חשוב אצלי להסביר יסוד מהיסודות יותר מכל דבר אחר שאני מלמד".
הנני מעתיק את מה שהשבתי בפוסט: "האם הצדיקים מכפרים במיתתם?":
אל תטריד את עצמך בנסתרות. זכור את הכללים שאין ייסורין בלא עוון, ושהקב"ה גומל לצדיקים ומעניש את הרשעים. להבין עניינים אלה לעומקם קשה מאד.
חשוב להבין את מגבלות השכל האנושי, וכבר כתבתי על-כך מספר מאמרים.
ואם בכל זאת תרצה לנסות ולהבין משהו על היחס שבין המקריות לבין אמיתת הכללים הללו שהם יסודות הדת, ראה מאמרי: "לצאת ולבוא ומשהו בעניין ההשגחה".